Туристите по цял свят вече не се задоволяват с кратки почивки само за уикенда. Вместо това те търсят по-дълбоки и продължителни преживявания, като удължават ваканциите си и се потапят в културата на една-единствена дестинация.

Според доклада 2025 Travel Outlook на Skift Research, пътуванията през 2025 г. ще нараснат с 24% в сравнение с миналата година. Дългите ваканции вече са водеща тенденция, особено в страни като Китай, Индия и Германия.

В САЩ, макар че по-малко хора планират подобни пътувания, всеки четвърти ще предприеме голямо междуконтинентално пътуване.

Тази промяна в начина на пътуване се усеща не само в статистиката, но и в отношението на самите туристи.

"Хората вече не се вълнуват от претъпкани туристически забележителности или снимки от известни хотели само за да покажат, че са били там", казва пред BBC Джулия Картър, основател на луксозната туристическа агенция Craft Travel. "Сега те осъзнават, че едно място се разкрива напълно само когато забавиш темпото."

Данните от доклада на Zicasso – компания, специализирана в планирането на луксозни пътувания, потвърждават тенденцията. Средната продължителност на луксозните ваканции, планирани за 2025 г., достига 13.5 дни, с леко увеличение спрямо 2024 г. (13.4 дни). Още по-интересно е, че 76.2% от анкетираните предпочитат да се фокусират върху една страна, вместо да обикалят по няколко държави.

"Това е ясен знак, че пътуването през 2025 г. ще се концентрира върху качеството, а не количеството" коментира Брайън Тан, основател и изпълнителен директор на Zicasso.

Защо се случва тази промяна?

Освен желанието за по-задълбочено опознаване на дестинациите, хората все по-често планират по-дълги ваканции, за да избягат от стреса и да се свържат с културата и ритъма на мястото, което посещават.

Тенденцията за комбиниране на работа и удоволствие, позната като "bleisure" (съчетание от "business" и "leisure"), набира все повече популярност през новата година. Според доклада на Skift, най-много пътувания от този тип планират хората в Индия (92%), следвани от Китай (84%), Германия (79%), САЩ и Великобритания (по 72%).

Що се отнася до топ дестинациите, американците се насочват към Англия, Япония, Париж, Италия и Мексико. Жителите на Великобритания пък мечтаят за Дубай, Париж, Италия, Испания и САЩ.

По-дългите пътувания не просто предлагат повече време да се потопите в културата на една дестинация, но и позволяват на пътешествениците да водят по-смислени разговори с местните.

Един от начините хората да удължат пътуванията си е чрез популярния в TikTok тренд "PTO hacking". Тази стратегия за планиране на отпуски използва празничните дни, за да удължи времето за почивка.

Видеа, обясняващи как да се възползваме максимално от платените си отпуски, станаха вайръл, а медии като Travel & Leisure и Forbes предлагат съвети за трансформиране на стандартните 11 или 15 дни платен отпуск в 44 или дори 55 дни пътуване.

Тази хитрост е особено популярна в САЩ, където средният служител има само 11 дни платен отпуск годишно.

"Много хора планират отпуските си около официалните празници, като например Деня на труда", споделя Пол Чарлз, изпълнителен директор на PR и маркетингова агенция The PC Agency. "Авиокомпаниите също предлагат по-добри оферти за международни полети около празниците, което насърчава американците да пътуват в чужбина, а не само в САЩ."

Тази тенденция се допълва от наблюденията в доклада на Zicasso, че през 2025 г. все повече туристи предпочитат да пътуват в т.нар. "междинни сезони" – пролетта и есента, вместо да се фокусират върху летния пик.