През 2018 г. Шоджи Моримото е уволнен от работата си след критики на шефа му за липса на инициатива и „нищоправене“. Днес 41-годишният мъж има доходоносна кариера, изградена именно на това, че не върши нищо, като има и книга по темата.

Работата на Моримото е „да се дава под наем“ на непознати, които търсят нечия компания. Това може да включва да изчака маратонец до финалната линия, както и да провежда видео разговори, докато скучаещ клиент ремонтира дома си. Веднъж клиент, чиято приятелка не успяла да отиде на концерт с него, наел Моримото да го придружи на нейното място.

„Поставян съм в обективно трудни ситуации, като например да стоя на опашка под палещо слънце или в студ, да присъствам на партита само с непознати и да бъда сам на сцена пред голяма публика, без да правя нищо”, казва пред CNBC Make It Моримото, който е баща на седемгодишно дете.

Най-дългата еднократна задача на Моримото е била 17-часово пътуване по една и съща железопътна линия, от край до край, от ранна сутрин до последния влак. „Направихме 13 обиколки по линията“, казва той.

Моримото е бил на жп гарата и за да угоди на клиент, поискал някой да му махне за сбогом.

Shoji Morimoto
Шоджи Моримото

Няколко от ангажиментите му включват и това да изслушва клиентите си в най-лошите им дни. Въпреки това, когато става дума за разговори, Моримото предлага минимума и най-простите отговори. С други думи, той кима и слуша внимателно, но се старае да не си играе на терапевт.

Получава около 1000 заявки годишно, като миналата година е вземал фиксирана такса между 10 000 и 30 000 йени ($65 до $195) за сесия от два до три часа и е спечелил около $80 000 за цялата 2024 г.

Сега обаче преминава към модела pay-as-you-wish – т.е. вече позволява на клиентите си сами да решат колко да му плащат. „Не знам дали ще бъде устойчиво, но се забавлявам“, казва Моримото, добавяйки, че целта му не е да изкарва прехраната си или да се издържа а „просто да живее живота и да му се наслаждава“.

За да подложи на изпитание услугите му, редакторката на CNBC Make It Лий Инг Шан наема Моримото за два часа, като посещава с него заведение с прасенца в Токио, където клиентите могат да пият кафе и да общуват с животните.

Ролята на Моримото: да снима Шан, докато си играе с прасенцата. „Тогава разбрах смисъла от Моримото: клиенти като мен могат да се насладят на дейност в социална среда, без да бъдат съдени, че са излезли сами“, пише Шан. „Още по-хубавото е, че не се чувствам длъжна да поддържам разговор с никого, тъй като наистина бях там само заради прасетата“, добавя тя.

Всичко това е съвпадение с последните тенденции в Япония, където хората, които не търсят любов или брак, все пак искат някой, с когото могат да ходят на срещи или да вечерят без обвързване, казва пред CNBC Ай Саката, консултант в изследователския институт Nomura.

Въпреки че няма официална статистика за проследяване на индустрията за наемане на хора в Япония, страната е дом на множество такива услуги, включващи наем на временни партньори.

Самотата може да е причина някои да плащат за това, но не е единствената.

Някои хора може наистина да желаят компания, но други си наемат такава, защото се чувстват неудобно в социална среда и трудно осъществяват запознанства, смята Хироши Оно, професор по човешки ресурси в университета Хитоцубаши.

Моримото разказва, че веднъж една жена му платила да седне в ъгъла на кафене, в рамките на нейната видимост, докато връчва документи за развод на съпруга си. Подписването на документа минало гладко, като според Моримото разведената е получила допълнителна доза смелост от това, че има някой близък наоколо.

Неговото присъствие служи като своеобразно одеяло за сигурност, което временно социализира тези, които се чувстват неудобно в определени условия, отбеляза още 41-годишният мъж.