Рискована експанзия: Джейми Даймън позиционира потребителски бранд на JPMorgan Chase в Германия
Най-голямата икономика в Европа има население от повече от 80 милиона, огромен фонд от спестявания, но и е известна с нерентабилен банков сектор
Дългогодишният главен изпълнителен директор на най-голямата американска банка, се насочва към териториална експанзия.
В последната си глава като лидер на институцията Джейми Даймън има намерение да стартира дигитално фокусирана потребителска банка с марката Chase в Германия, пише The Wall Street Journal, позовавайки се на свои източници. Планът е това да се случи в края на 2025 г. или началото на 2026 г., като Даймън иска да наложи банковия бранд и в други големи икономики в Европа, привличайки достатъчно клиенти, за да генерира нов двигател за печалба.
JPMorgan има позиции в Обединеното кралство от 2021 г.
Експанзията не е ограничена до Европа: В Бразилия най-голямата американска банка притежава почти половината от бързо развиващата се C6 Bank.
JPMorgan вече е една от най-големите банки в Германия по активи, като отпуска заеми на големи компании, търгува с ценни книжа и обработва плащания от Франкфурт, където се помещава нейният бизнес в Европейския съюз след Brexit. Миналата година Даймън посети събитията, отбелязващи 100-годишнината на банката в Германия.
Конкурирането с чуждестранни банки на дребно на тяхната територия е бизнес, на който Даймън се противопоставяше, преди дигиталното банкиране да премахне разходите за физически клонове. Сега той продължава напред точно когато съперниците Citigroup и HSBC изоставят продължилите десетилетия опити да станат играчи на други пазари по целия свят.
Начинанието му е подкрепено от 17 милиарда долара, които банката харчи за технологии всяка година, като целта е дигиталното приложение да привлече клиенти както от традиционни кредитори, така и от нови финтех компании.
Изграждането на цифрова банка от нулата все пак е отнело повече време и е било по-сложно, отколкото се е очаквало, казват източниците на WSJ, запознати с европейския проект на JPMorgan. Банката се е надявала да стартира в Германия през 2022 г., но са се наложили няколко отлагания.
В продължение на две десетилетия Даймън превърна JPMorgan в най-голямата банка в САЩ и в централа за сключване на сделки и търговия в световен мащаб. След поглъщането на First Republic Bank през 2023 г. JPMorgan е толкова голяма, че има потенциал да расте много повече.
Chase се разрасна по-бързо от очакваното в Обединеното кралство, привличайки повече от два милиона клиенти с над 20 милиарда паунда, което се равнява на близо 25 милиарда долара, в депозити. JPMorgan постави името Chase и синьото лого на върха на своята кула в Canary Wharf миналата година.
Куба Фаст, главен изпълнителен директор на Chase U.K., казва пред WSJ, че инвестициите на банката започват да дават плодове. „Нашата амбиция е да станем универсална банка за търговия на дребно“, посочва той, добавяйки, че това ще отнеме време. В Обединеното кралство Chase се надява да реализира първата си печалба през 2025 г.
Там банката има чекови и спестовни сметки, плюс инвестиционна услуга, наречена Nutmeg, която купи за около 1 милиард долара. JPMorgan насочва депозитите към резервите на централната банка, сигурните активи и собствените си операции, включително своята инвестиционна банка. Започна да тества кредитна карта миналата есен. Отпускането на лични заеми може да последват през следващите няколко години, посочва WSJ.
Някои американски финансисти са скептични относно скъпото начинание в Германия от самото начало, но Даймън и дясната му ръка, главният оперативен директор Даниел Пинто, са решени да тестват дали JPMorgan може да разшири бизнеса си с търговия на дребно в чужбина, докато иновациите в технологиите улесняват това. Вместо да купуват мрежа от клонове, те биха могли да разработят приложение и да привлекат клиенти без скъпоструващо физическо присъствие.
Стартирането в Германия ще се възползва от опита в Обединеното кралство, където Chase има по-високи депозити на клиент от финтех компаниите, според анализатора на UBS Джейсън Напиер. Това предполага, че клиентелата на американския титан може да се окаже по-печеливша от тази на стартиращите банки. Проектът се разглежда от някои в JPMorgan като вътрешен стартъп, но служителите на Chase искат да бъдат смятани за легитимен съперник на съществуващите европейски банки.
Европейският поход на JPMorgan може да е добра новина за клиенти, служители и общности на континента, остава да се види дали е добре и за акционерите, коментира пред Майк Мейо, банков анализатор в Wells Fargo.
Годишният бюджет на европейския проект от 450 милиона долара е основният източник на тревога сред някои ръководители и анализатори. JPMorgan харчи както за технологии и подобряване на услуги, така и за бляскави маркетингови кампании. При загряването играчите на националния отбор по футбол на Англия носят облекло с марката Chase.
Заплатите също са голям разход, тъй като JPMorgan се конкурира за персонал с технологични и финтех компании.
JPMorgan базира своята нова банка за търговия на дребно в Берлин, за да се възползва от технологично подкованата работна сила на германската столица. Вече са наети десетки служители, като Даниел Лано Манибардо, изпълнителен директор на ING, трябва да се присъедини през пролетта, за да оглави бизнеса на JPMorgan в най-голямата европейска икономика.
Все пак JPMorgan ще се сблъска с жестока конкуренция, посочва Маркус Глабах от Fitch Ratings. Германия има местни играчи като Deutsche Bank и Commerzbank, задгранични кредитори като ING и стартиращи компании, сред които N26 Bank.
Най-голямата икономика в Европа има население от повече от 80 милиона, огромен фонд от спестявания, но и е известна нерентабилен банков сектор, посочва WSJ.
Ефективно работят стотици подкрепяни от държавата спестовни и кооперативни банки, препълвайки пазара и намалявайки печалбите за всички. В резултат на това възвръщаемостта в Германия е ниска в сравнение с останалата част от Европа.
Освен това JPMorgan може да рециклира голяма част от технологията, разработена в Обединеното кралство, но трябва да настрои някои неща от нулата в Германия. Например - нов начин за проверка на самоличността на клиентите, тъй като подходът със селфи и документ за самоличност, използван в Обединеното кралство, не е разрешен в Германия. Банката ще трябва да наеме и немскоговорящи в кол центрове, както и местни адвокати и други правни експерти.
„JPMorgan е страхотен конкурент, където и да отиде“, казва Саймън Самюелс, съосновател на компанията за финансови консултации Veritum Partners. „Въпреки това в Германия е много трудно да се правят пари, който и да си“.