Рекорден брой американски компании искат да напуснат Китай
Въпреки че Индия и страните от Югоизточна Азия остават най-популярната дестинация за преместване, 18% от тях обмислят връщане в САЩ
Според бизнес проучване, публикувано в четвъртък, рекорден дял американски компании в Китай ускоряват плановете си за преместване на производството или снабдяването.
Около 30% от анкетираните обмислят или започват такава диверсификация през 2024 г., надминавайки предишния максимум от 24% през 2022 г., според годишния доклад на Американската търговска камара в Китай (AmCham China).
Това надхвърля и дела от 23%, отчетен за 2017 г., когато президентът на САЩ Доналд Тръмп започна първия си мандат с повишаване на митата върху китайските стоки.
В допълнение към напрежението между САЩ и Китай, „едно от основните въздействия, които видяхме през последните пет години, беше пандемията и как Китай се затвори от света заради нея“, коментира пред CNBC Майкъл Харт, президент на организацията.
„Това беше един от основните фактори, тъй като хората осъзнаха, че трябва да диверсифицират веригите си за доставки“, добавя той. „Не виждам тази тенденция да се забавя.“
Китай ограничи международните пътувания и блокира части от страната по време на пандемията в опит да ограничи разпространението на болестта.
Въпреки че Индия и страните от Югоизточна Азия остават най-популярната дестинация за преместване на производството, проучването показва, че 18% от анкетираните обмислят връщане в САЩ - увеличение спрямо 16% през предходната година.
По-голямата част от американските компании все пак не планират диверсификация. Малко над 2/3, или 67% от респондентите, заявяват, че не обмислят преместване на производството. Това е спад от 10 процентни пункта спрямо 2023 г.
Тази седмица Тръмп потвърди плановете си да повиши митата върху китайските стоки с 10% и заяви, че това може да се случи още на 1 февруари. Заявката следва все по-твърдата позиция на САЩ по отношение на Китай. Администрацията на Байдън беше подчертала, че страната се конкурира с азиатския си съперник и издаде мащабни ограничения върху възможността на китайските компании да имат достъп до високотехнологични американски продукти.
Повече от 60% от анкетираните заявяват, че напрежението между САЩ и Китай е най-голямото предизвикателство за правене на бизнес на китайския пазар през тази година. Според проучването конкуренцията от страна на местни държавни компании или частни такива е второто по големина предизвикателство за американските предприятия, работещи в Китай.
По-бавен икономически растеж
Към геополитическия натиск се прибавя и забавянето на растежа на втората по големина икономика в света, където потребителските разходи са намалели след пандемията. В края на септември китайските власти започнаха да увеличават усилията си за стимулиране на растежа и за спиране на спада в сектора на недвижимите имоти.
За трета поредна година повече от половината от анкетираните от AmCham China заявяват, че не са реализирали печалба в страната, като добавят, че регионът е станал по-малко конкурентен по отношение на маржовете в сравнение с други световни пазари.
Според проучването делът на компаниите, които вече не посочват Китай като предпочитана инвестиционна дестинация, е нараснал до 21% - двойно повече в сравнение с нивата преди пандемията.
В перспектива обаче предприятията от технологичния, промишления и потребителския сектор смятат ръста на вътрешното потребление за най-голямата бизнес възможност за 2025 г. Компаниите от сектора на услугите заявяват, че основната възможност за тях са китайските играчи, които искат да разширят дейността си в чужбина.
Според Харт много членове все още са оптимистично настроени по отношение на китайските потребители като „значителен, важен пазар“.