Q4/2024: Печалбите на европейските компании продължават да растат
Европейските акции се търгуват на рекордно високи нива, след като надминаха Уолстрийт през първите седмици на 2025 г.
Европейските компании ще отбележат трето поредно тримесечие на ръст на печалбата. Това може да допринесе за поддържане на новооткрития ентусиазъм на инвеститорите към региона въпреки политическите и икономическите сътресения и опасенията относно заплахата от мита на американския президент Доналд Тръмп.
Европейските акции се търгуват на рекордно високи нива, след като надминаха Уолстрийт през първите седмици на 2025 г., въпреки че като цяло продължават да отстъпват значително на американските.
По данни на Bank of America през януари инвеститорските парични средства са се вливали в европейския пазар с втория най-бърз темп от 25 години насам.
Анализаторите са предпазливи, като са намалили прогнозите си за ръст на печалбите през четвъртото тримесечие до 1,5% спрямо предходната година от очакваните 2,5% само преди две седмици, според данни на LSEG I/B/E/S. Това все пак ще отбележи третото поредно тримесечие на разширяване, като прогнозите показват ръст както на печалбата, така и на продажбите за първи път от първото тримесечие на 2023 г. насам.
„Има голяма вероятност, ако компаниите надхвърлят очакванията си по време на сезона на отчетите, цените на акциите да се повишат. Потенциалът за повишение е по-голям от този за понижение“, коментира пред Reuters Матьо Дюлгеров, ръководител на отдел „Акции“ в REYL Intesa Sanpaolo.
Въпреки това, след като Тръмп заплашва да наложи мита върху вноса от Европейския съюз, а двигателите на растежа в еврозоната - Франция и Германия - са обхванати от политическата и икономическата несигурност, настроението е напрегнато.
„Смятаме, че европейските мениджърски екипи ще заемат страната на предпазливостта и ще дадат широки диапазони, като се има предвид несигурността и предишните трудни години в Европа“, казва Бърни Аконг от UBS O'Connor. Според него основните притеснения идват от несигурността около новата администрация на САЩ, китайската икономика, която е ключов пазар за европейските износители, и геополитиката.
Луксозната компания LVMH се отчита във вторник, нидерландкият производител на оборудване за компютърни чипове ASML в сряда, а Deutsche Bank на следващия ден. Датският производител на лекарства Novo Nordisk също ще обяви резултатите си следващата седмица.
По-ниска летва, по-лесни удари
Рано е за отчетите, но вече акциите на швейцарския гигант в областта на луксозните стоки Richemont записаха най-големия си дневен ръст от 16 години насам на 16 януари, след като продажбите за четвъртото тримесечие разбиха очакванията.
Последните проучвания на бизнес активността показват, че трите най-големи икономики в еврозоната - Германия, Франция и Италия - са заседнали в индустриална рецесия, изоставайки от глобалните тенденции, които се дължат на силната икономика на САЩ, като по този начин смекчават европейските печалби. Друг фактор, който дава на европейските акции попътен вятър, е еврото. То загуби около 4,5% през последната година.
„Мнозина смятат, че Европа е изправена пред икономически предизвикателства и ще има по-нисък растеж в сравнение със САЩ. Повечето европейски компании обаче не са силно зависими от европейския икономически растеж, тъй като оперират в световен мащаб“, казва Дюлгеров.
Стратезите на Goldman Sachs изчисляват, че 60% от приходите на европейските компании идват от страни извън Европа.
Европейските акции се търгуват близо до най-голямата си отстъпка спрямо индекса S&P 500, като съотношението форуърдна цена/печалба е около 13,3, в сравнение с 21,6 за американските акции, според LSEG Datastream. Инвеститорите ще преглеждат съобщенията на компаниите за признаци на яснота относно въздействието на политиките на Тръмп върху резултатите.
В понеделник акциите на Lanxess скочиха с 5,1%, след като германският производител на специализирани химикали заяви, че очаква основната му печалба за четвъртото тримесечие да надхвърли пазарните очаквания с над 20%. Това до голяма степен се дължи на предварителните покупки от страна на американски клиенти преди встъпването в длъжност на Тръмп на 20 януари, предвид заплахите му за митата.