Александра Мечкова, Телерик Академия: С новия бранд в Грузия имаме амбиция да намалим технологичната пропаст между Европа и световните лидери
Телерик Академия излиза на международен пазар под нов бранд – Katalysta. С операцията си в Грузия компанията цели успешно пренасяне на модела на 6-месечните програми за ИТ кариерен старт Alpha
Водещата у нас трейнинг компания за летящ кариерен старт и успешна реализация Телерик Академия обяви старта на франчайз операция в Грузия под нов бранд – Katalysta.
Стратегическият ход подчертава амбициите на Академията да пренесе своя обучителен и бизнес модел, като ускори развитието на развиващи се ИТ екосистеми, както прави в България последните 15 години, посочват от компанията.
Франчайз операцията ще се осъществи в партньорство с грузинската компания за разработка на софтуер Spinom Digital, специализирана в създаването на дигитални продукти с фокус върху решения за електронна търговия, уеб разработка и поддръжка на приложения.
Партньорството има за цел да отговори на нарастващото търсене на високо квалифицирани ИТ професионалисти в Грузия, един от най-бързо развиващите се технологични хъбове в региона. С бързото навлизане на изкуствения интелект, облачните технологии и цифровите системи както в частния, така и в публичния сектор, се очаква нуждата от талант с технически познания значително да се увеличи. Според прогнози в индустрията, търсенето на ИТ работна сила в Грузия ще нарасне с 58% през следващите две години.
„Излизането на грузинския пазар е логична стратегическа стъпка в изпълнение на мисията на Телерик Академия да бъде катализатор за растеж, иновации и положително въздействие и амбициите ѝ да разшири това въздействие и извън границите на България. Именно от думата катализатор идва и нашият глобален бранд с още по-големи амбиции - Katalysta”, казва Александра Мечкова, изпълнителен директор на Телерик Академия, с която разговаряме по-подробно за новата инициатива на българската компания.
Каква макро картина стои зад решението ви да позиционирате модела на Телерик Академия в Грузия?
Обмисляме възможността да излезем извън пределите на България още от 2022 г. Изследвахме предимно развиващи се пазари, в които нуждата от ИТ талант тепърва ще се засилва заради очакванията, че те ще се превърнат в двигатели на иновации и икономически растеж с потенциал да се обособят като регионални ИТ хъбове. Такива са регионът около нас (Гърция, Турция, Албания, Косово и Сърбия), Латинска Америка (Мексико, Бразилия, Аржентина, Колумбия), Близкия Изток, Киргизстан, Азербайджан, Армения и Грузия.
Амбициите на Грузия са да се превърне в дигитален хъб за Кавказкия регион (Армения, Азербайджан и Грузия). ИТ индустрията там преживява устойчив растеж, подкрепен от правителствени инициативи и инвестиции от частния сектор.
Търсенето на млади ИТ специалисти в Грузия расте, водено от нарастващата роля на местните технологични компании в обслужването на международни пазари и подкрепата за проекти, свързани с изкуствен интелект и ИКТ. Рязък е ръстът на приходите в ИТ сектора в Грузия - 2023 е рекордна, като приходите надвишават $784 млн. - ръст от 27.5%, като подобно темпо се очаква да бъде регистрирано и през 2024 г.
Такъв размер на приходи от ИТ индустрията и принос към БВП на страната се наблюдаваха в България преди около 10-12 години, така че потенциалът за растеж на сектора е голям. Въз основа и на прогнозата на Международния валутен фонд за икономически растеж от 7.6% в Грузия за 2025 г. е разумно да се очаква, че ИТ секторът не само ще запази настоящото темпо, но и ще постигне допълнително разширяване през следващите години.
Текущият ни фокус (за 2025 г.) е да подкрепим възможно най-много успешния старт на грузинската операция – да осигурим плавен преход на бизнес модела с всичките му специфики и успешното завършване на първите кохорти. И разбира се, другият ни голям фокус е дейността ни в България.
Може ли да обобщите на какви фактори се дължи ръстът на ИТ сектора в Грузия?
Първият е навлизането на международни компании в страната - тенденция, която се наблюдава през последните 3-4 години. В резултат на това мащабът на аутсорсинг услугите, предоставяни в страната, значително се увеличава. Вторият фактор е миграцията – ръстът на оборота в сектора съвпада с 2022 г., когато хиляди руски, украински и беларуски ИТ специалисти навлизат в страната с началото на войната в Украйна.
От гледна точка на демография, ситуацията е много подобна на тази в България (страната е със застаряващо население, като 1/3 от хората са съсредоточени в столицата Тбилиси). По данни на Националния статистически институт на Грузия, населението на страната е 3,6 млн. души. Над 64% от тях са в работоспособна възраст (15-64 г.), а това съвпада и с нашата целева група за Alpha програмите (18 – 55 г.).
Как позиционирането на Телерик Академия под бранда Katalysta в Грузия надхвърля локалния контекст и се вписва в по-широката динамика на глобалния технологичен пазар?
От една страна, Грузия има за цел да се превърне в дигитален хъб на Кавказкия регион, като развитието на ИТ индустрията от гледна точка на брой заети и приходи на годишна база е на нивата на България преди около 10 години - т.е. има огромен потенциал.
От друга страна доклад на Galt & Taggart за ИТ сектора в Грузия от май 2024 г. отчита, че през 2023 г. 85% от приходите в сектора са генерирани от износ на услуги за САЩ и Западна Европа. Това означава, че талантът на Грузия и в момента подпомага развитието и на държавите от ЕС.
В бъдеще целта на Katalysta e да наложи стандартите, които трябва да покриват младши специалистите в страната. Чрез утвърждаване на тези стандарти Грузия ще може да се позиционира като ключов доставчик на висококвалифицирани ИТ услуги, подпомагайки не само местния икономически растеж, но и развитието на европейските държави.
Амбициите с партньора ни са страната да започне да играе роля в намаляването на технологичната пропаст между Европа и световните лидери, като предоставя иновативни решения и достъп до добре обучени кадри за преодоляване на това изоставане.
Как изграждате разпознаваемостта на бранда Katalysta на грузинския пазар, особено в настоящата социално-политическа ситуация в страната?
Имаме стратегия за излизане на пазара, съобразена с местните специфики. Разбира се, стъпваме на 15 години опит, отлична репутация и доказан успех, който Телерик Академия има в България. Стремежът ни е да осигурим видимост в правилните дигитални и офлайн канали, което ще гарантира дългосрочния успех на бранда. Нашият опит и know-how съчетаваме с тези на грузинския ни партньор Spinom Digital, така че да гарантираме успешното налагане на бранда в Грузия.
Фокусът ни е две посоки - разпознаваемост на Katalysta сред хората, които търсят бърза кариерна промяна с успешния пример на други като тях, и изграждане на широка мрежа от компании-партньори, които имат нуждата от добре подготвен талант, за да растат. Това е подходът ни и в България вече над десетилетие.
Специфична е обстановката, в която се налага да оперираме в момента - политическата ситуация, свързана с решенията на правителството да замрази кандидатурата за членство в ЕС, и протестите на гражданите, които произтичат от това и продължават вече около два месеца.
Със сигурност в тази обстановка ще се изискват повече усилия, за да привлечем общественото внимание, което е фокусирано другаде. Въпреки това и ние и грузинският ни партньор вярваме, че икономиката и хората трябва да продължат да се развиват, за да осигурят по-добро бъдеще за себе си и за страната, така че ще направим всичко по силите си да докажем опита и качеството, които сме вложили в последните 15 години зад програмите ни. Вярваме, че след първата кохорта ще бъде по-лесно - когато имаме и отзивите на първите курсисти, преминали обучението на местна почва.
Към коя възрастова група се насочвате в Грузия?
Възрастовата група е подобна на тази в България. Стремим се към младежи (18-24 години), които са в началото на кариерния си път (съответно са без никакъв или с малко опит). Другата група обобщено можем да представим като хора, които решават да сменят кариерата си, за да осигурят по-добро бъдеще за себе си и семействата си. Това са най-общо хора между 25 и 55 години. В България имаме представители на всички възрасти през годините, като средната възраст на курсистите 30-33 г. Очакваме да репликираме подобна ситуация и в Грузия.
По данни от края на 2023 г. средната възраст на населението в Грузия е по-ниска от тази в България (38 години, докато у нас е 44 години). Съответно общият процент на хора над 65г. е 16.2%, а в България - 23.8%. Имайки предвид тези статистики, очакваме, все пак, че средната възраст на курсистите също ще бъде малко по-ниска от тази, която отчитаме тук.
Какви предизвикателства очаквате да срещне при налагането на Katalysta на грузинския пазар?
Основно предизвикателство, което и в момента срещаме, е политическата несигурност. Заради обстановката в Грузия от края на миналата година отложихме старта на франчайз операцията с около два месеца. Разбира се, следим отблизо настоящата ситуация. Подкрепяме и стремежите на всички, които се застъпват за демократичните ценности, прогрес и по-светло бъдеще на страната (в това число и цели бизнеси).
Нашият грузински партньор също застава твърдо зад тези искания, но общата нагласа е, че бизнесите трябва да продължат, за да се осигури устойчивост и развитие на нацията.
С обявяването на нашето франчайз партньорство под бранда Katalysta се стремим да допринесем за този прогрес по значим начин. Нашата мисия е да дадем на хората уменията и възможностите, от които се нуждаят, за да успеят, като насърчаваме иновациите и икономическия растеж в момент, когато това е особено важно. Виждаме тази инициатива като доказателство за вярата ни в потенциала на Грузия и ангажимент към изграждането на бъдеще, в което хората и бизнесите могат да процъфтяват, независимо от текущите предизвикателства. Обучението има силата да изгражда мостове и да бъде катализатор на прогреса, и ние сме ангажирани да играем нашата роля в създаването на по-светло бъдеще за Грузия.
Отвъд това се стремим максимално да се съобразим с местните специфики и език. И това е и една от причините да изберем да осъществим излизането си извън България през компания - партньор, който познава особеностите на местния ИТ пазар. Целим да сме максимално близо до хората, затова планираме обученията да се провеждат на грузински. Само за първата кохорта работният език ще бъде английски, тъй като ще се води от български трейнъри.
За нас водещо в модела, който следваме, винаги е било качеството, а не количеството - т.е. важно е не огромен брой курсисти да преминават през обученията, а колко добре подготвени са за пазара на труда и какъв е процентът на успешно реализираните в сектора (от тези, които активно търсят работа). Затова, за да гарантираме максимална успеваемост, ще репликираме и модела на работа с партньорски компании, който е добре изпитан в България и знаем, че работи.
Какви са критериите за успех на франчайз операцията ви в Грузия и как ще бъде измервано въздействието върху местната ИТ екосистема?
Както и в България, преди всичко успехът на курсистите и компаниите партньори, е и нашият успех. С други думи - колко бързо всички в една програма си намират работа, както и колко удовлетворени са компаниите, които наемат талант от Katalysta.
На ниво операция в краткосрочен план целта ни е в рамките на 6 месеца партньорът ни да оперира на местно ниво независимо от нас - т.е. изграждане и обучение на местния екип и лесно, бързо и безпроблемно внедряване на всички системи и процеси за грузинския пазар.
И, разбира се, успехът на операцията би означавал организацията с всяка изминала година да расте и да става все по-успешна финансово, както и Katalysta да бъде един от разпознаваемите брандове и предпочитан доставчик на ИТ обучения в Грузия – първи избор за хора, които искат да започнат кариера в ИТ, и за компании, които се нуждаят от квалифицирани кадри за своите екипи.
Въздействието върху местната ИТ екосистема ще бъде измерено по подобен начин на този в България: ще ни е интересно да видим отвъд заложените предварително цели какъв процент от младши ИТ талантът в страната излиза от Katalysta, а в последствие - колко бързо специалистите израстват кариерно, какъв е приносът им за БВП на Грузия, с какъв процент данъци допринасят към бюджета.
Наскоро направихме подобно проучване на въздействието на Телерик Академия за последните 15 години. За България то се оценява на 121 млн. принос към БВП на година или средно около 0,093% от БВП. Годишните данъчни постъпления от лични и корпоративни данъци, свързани с тези допълнителни доходи, само за 2024 г. се оценяват на над 100 млн. лв. Намерението ни е да приложим и този модел в Грузия.
Как ще продължите развитието и надграждането на трейнинг програмите си у нас?
Имаме доста амбициозни планове за 2025 г. Обученията за младши ИТ специалисти Alpha, с които излизаме на грузинския пазар, са това, с което сме най-асоциирани и познати в България. Истината е, че през последните няколко години, взимайки предвид нуждите на местния бизнес за повишаване на квалификацията на служителите, излязохме много отвъд Alpha програмите и отвъд технологичния сектор като цяло. Ето защо добавихме към портфолиото си от 3-месечни Upskill обучения с нови теми, както и изцяло нов формат от кратки 2-седмични практически обучения Sprint.
През 2025 г. предстои да задълбаем още в тази посока, като наблегнем на теми, роли и дисциплини, свързани с работа с данни, бизнес, продажби и маркетинг, развитие на лидерски умения и много други, както и да въведем формат за самоподготовка на Sprint програмите - така че да сме още по-гъвкави спрямо нуждите на бизнеса и курсистите ни.
Другата ни цел е да излезем извън пределите на София. Онлайн форматът позволява да направим много, за да подкрепим местния бизнес и да осигурим на хората уменията, необходими за напредък в кариерата им.