Тръмп нарече Politico "ляв парцал" и запали скандал за 8 милиона долара
"Не вземаме държавни субсидии - това е капитализъм", отговориха от медийния гигант Axel Springer
![Тръмп нарече Politico "ляв парцал" и запали скандал за 8 милиона долара](https://sportal365images.com/process/smp-images-production/profit.bg/07022025/8b7ad6c9-0c9d-49ab-a24a-1724648da3a9.jpg?operations=crop(0:144:1057:739)&format=webp)
Главният изпълнителен директор на медийния гигант Axel Springer - компанията майка на Politico, се противопостави на конспиративната теория за изданието, разпространена от Доналд Тръмп и подкрепена от администрацията на Белия дом.
Преди ден президентът на САЩ публикува пост в собствената си социална платформа Truth Social, в който написа, че милиарди държавни средства са „откраднати“ от USAID и други агенции, като голяма част са постъпили в някои медии за създаване на фалшиви новини и „добри истории за демократите“.
Тръмп нарече Politico „ляв парцал“ и заяви, че изданието е получило 8 000 000 долара от парите на данъкоплатците в САЩ.
„От стартирането си преди 18 години Politico никога не е взел и цент държавни субсидии или държавно финансиране“, заяви пред CNN Матиас Дьопфнер, главен изпълнителен директор на Axel Springer и допълни, че „Цялото това нещо не е скандал“.
Дьопфнер, притежаващ 22% от акциите на германския медиен гигант, нарече твърденията на Тръмп, че Politico е приел финансиране от USAID, „абсолютно погрешни“ и заяви, че фалшивата крайнодясна теория, според която Politico е получил над 8 млн. долара средства от USAID, е „фундаментално неразбиране“ на бизнес модела на изданието.
„Хората плащат за Politico Pro, защото се нуждаят от услугата. Това не са субсидии, това е капитализъм.“, допълни той.
Politico публикува голяма част от съдържанието си безплатно, но също така предлага и премиум абонаментен модел - Politico Pro, който е с висока цена.
Безплатното съдържание е насочено към по-широка аудитория, а премиум абонаментът, който предлага данни в реално време и законодателни анализи, е предназначен предимно за частния сектор и държавните служители, отбелязва CNN.
Понастоящем Politico Pro включва около 5000 читатели, от които около 6% са правителствени абонати, според Дьопфнер. А от тези 6% „една малка част“ е от абонатите на USAID, уточнява той.
В сряда Белият дом обяви, че ще отмени абонаментите за Politico.
Карълайн Ливит, прессекретар на администрацията на Тръмп заяви, че данъкоплатците са абонаментите за Politico по същество са били субсидирани за сметка на американските данъкоплатци. „Екипът на DOGE работи по отмяната на тези плащания в момента“, допълни тя.
Ако премиум абонаментът на Politico вече не е полезен за ефективността на правителството, Дьопфнер обясни, че има прерогатив то да прекрати плащанията, като заяви, че „това е свободният пазар“.
Издателят обаче отбеляза, че федералните служители имат абонаменти и за други новинарски издания.
„Искам да кажа, че тогава целият бизнес на Bloomberg или всички други компании, които имат договори с държавни служители, ще се считат за субсидирани.“
След постът на Тръмп в Truth Social Белият дом е наредил на администрацията на Генералните служби да „анулира всеки един договор с медия днес“, визирайки поименно Politico, BBC, E&E News by Politico и Bloomberg, според Axios, допълва CNN.
Главният изпълнителен директор на Axel Springer не е чужд на политически нападки. Медийната група придоби Politico за повече от 1 млрд. долара през 2021 г. и притежава още няколко медийни издателства като Politico Europe, Business Insider и германски издания. В Европа медийните ѝ холдинги са известни с консервативен уклон.
„В САЩ ни възприемат като част от лява конспирация“, казва Дьопфнер. „За мен това е важно - щом сме критикувани и от левицата, и от десницата, това е добре. Ако само една партия ни критикува, бих се притеснил“.
В позиция, публикувана на собствения му сайт, изданието продължи да се опитва да изясни ситуацията:
„Politico е частна компания. Никога не сме получавали държавно финансиране - нито субсидии, нито безвъзмездни помощи, нито подаяния. Нито една стотинка, никога, за 18 години. Милиони хора по света четат нашата журналистика. Тя се поддържа от реклама и спонсорство.
Politico Pro е различен. Това е професионална абонаментна услуга, която се използва от компании, организации и, да, някои правителствени агенции. Те се абонират за нея, защотоги прави по-добри в работата им - помага им да следят политиката, законодателството и регулациите в реално време с новини, информация и набор от информационни продукти.
В основата си Politico Pro е за прозрачност и отчетност: осветлява работата на агенциите, регулаторите и политиците в цялото огромно федерално правителство. Компаниите и структурите в рамките на правителството го намират за полезно, докато се ориентират в хаотичния регулаторен и законодателен пейзаж. Просто е.“
Изданието отбелязва че повечето абонати на премиум услугата му са от частния сектор и се абонират по една причина: стойност. Твърди още, че 90% от тях подновяват абонамента си всяка година.
Относно абонамента на държавните агенции, от Politico обасняват, че той се провежда по стандартни процедури за обществени поръчки.
„Това не е финансиране. Това е транзакция - точно както правителството купува изследвания, оборудване, софтуер и доклади за индустрията. Някои гласове в интернет умишлено разпространяват лъжи. Нека бъдем ясни: Politico не е финансово зависим от правителството и няма скрити цели.
Ние отразяваме политиката и политиките - това е нашата работа. Гордеем се с нашите журналисти и с връзката, която имаме с вас, нашите читатели. Държим на работата, ценностите и на ангажимента за прозрачност, отчетност и ефективност - същите принципи, които движат голямата журналистика и големия бизнес.
А сега обратно на работа.“, завършва позицията на изданието.