Лиса Шах иска да стане лекар от 6-годишна. След като завършва училище, веднага се записва в университет, за да сбъдне мечтата си. Започва безкрайното учене, а после специализацията. Накрая тя е лекар, който обича да се грижи за пациентите си. Скоро обаче се оказва, че това не е достатъчно.

Всеки ден, разказва тя пред Bussines Insider, се прибирах емоционално изтощена. А след като губи няколко пациенти, решава, че не може повече да се занимава с това.

Днес тя е директор по медицинските въпроси в TwinHealth. Тази компания предлага преносими устройства с AI технология, с които се наблюдава човешкият метаболизъм като целта е да се предотвратят заболявания като диабет и затлъстяване. Вече далеч от болницата и в ново амплоа Шах обяснява, че работи „не за спасяването на един човек в дадена ситуация, а за спасяването на цели популации от хора“.

Историята на Шах не е уникална. Западните компании, работещи в областта на здравеопазването, отдавна търсят качествени кадри с медицинско образование. Предлагат им по-спокойна работа и високи заплати. А това е важно, особено на фона на последните няколко години, които бяха доста тежки за медицинския персонал в глобален аспект.

Още в началото на пандемията в битката за такива кадри се включват от компании от технологичния сектор като Google и Salesforce.

„Виждаме все повече лекари, които са готови да приемат нова работа и така да легитимират медицински продуктите на дадена компания. А в бъдеще ще го виждаме все по-често“, казва Крис Майерс, преподавател по медицински мениджмънт в университета „Джон Хопкинс“.

Пандемията се стовари с цялата си тежест върху лекарите. А в края си ги остави преуморени и често пъти – недооценени. Според данните на Световната здравна организация през 2020 и 2021 г., когато бяха най-тежките пандемични времена, са починали хиляди медицински служители. Проучване за нагласите сред лекарите в САЩ сочи, че през 2021 г. 40% от тях обмислят напускане. Техният дял се е увеличил с 10% само за две години. Една от най-често посочваните причини е изтощение или бърнаут.

„Лекарите са принудени да търсят други възможности. А една от най-привлекателните е в процъфтяващата дигитално-здравна индустрия, която вероятно ще има пазарна стойност от около 1.5 трилиона долара през 2032 г., което е ръст с 19% годишно“, казва Майерс.

Решението за такава промяна често е трудно. Медицината е призвание, но освен това е почти десетгодишно учене и специализация. А в САЩ означава и много голям студентски заем, защото образованието е скъпо.

„Никой не учи медицина, за да стане администратор“, казва психиатърът д-р Гай Митайл.

Но той се сблъсква с несправедливостите на здравната система челно докато практикува. Митайл чува от свои пациенти, че могат да си купят храна или лекарства, но не и двете. И решава, че трябва да направи нещо. След 20 години работа с пациенти става служител на Forge Health, новосъздадена компания, която предлага психиатрично лечение чрез видеосесии с пациентите. Днес Митайл казва, че има много повече възможности да помага.

Длъжността CMO (chief medical officer) става все по-полуярна в бизнес средите. Началото може да се търси и в историята на Theranos, една от най-успешните компании в областта на биотехнологиите, която се срина с гръм и трясък. Тя твърдеше, че е открила нов метод за изследване на човешката кръв и първоначално успя да набере стотици милиони долари инвестиции. През 2015 г. обаче The Wall Street Journal разказа, че ефективността на техния метод за изследване не е медицински доказана.

Едва след избухването на скандала от Theranos бързат да наемат лекари за своя „научен консутативен съвет“. Преди това управлението е оставено в ръцете на хора без медицинско образование. Компанията спря работа през 2018 г.

„Всеки, който не иска да се превърне в поредния Theranos, трябва да наеме лекар, за да представя продукта му. Хората им се доверяват и смятат, че те им мислят доброто. За разлика от някой директор на компания“, казва Майерс.

Към момента няма точни данни за лекарите, преминали в корпоративния свят. Но се знае, че търсенето се е увеличило сериозно. Някои университети дори вече предлагат специални програми за обучение за такива позиции.

Тъй като длъжността на медицинския директор е относително нова, задълженията не са съвсем ясно определени. Тези хора участват и в разработването на продукти, и в тестването на безопасността им, както и в анализа на ефективността им. Така често им се налага да балансират между бизнес интереса и Хипократовата клетва.

Salesforce, един от лидерите в облачните технологии, наема своя първи здравен директор през 2019 г. Пак по това време същото прави и Google. Тези компании не се занимават пряко с продукти от сферата на здравеопазването, но имат други идеи за своите лекари.

„Те се опитват да демонстрират загриженост и да проявят отговорност към персонала си. Заради непрекъснато растящите разходи за здравеопазване ще има все повече търсене на технологии и обучения на служителите като част от придобивките им. Освен това тези здравни специалисти могат да съветват компаниите за най-добрите технологии, които биха помогнали за превантивна грижа за психичното здраве“, казва Ана Тавис, предподавател по управление на човешките ресурси Нюйоркския университет.

Д-р Джошуа Склар е главен съветник по въпросите на здравеопазването в UberHealth, отдел в световния гигнат Uber, който се занимава с превоз на клиенти за прегледи и доставки на медикаменти.

„Аз съм лекар и знам какво може да се случи, ако бъде пропуснат преглед“, казва той.

Това е третата компания, в която работи на такава позиция. Казва, че е бил изненадан колко е сложна организацията зад такива превози. Други хора на такива длъжности също казват, че процесът на адаптация е бил труден. Митайл казва, че на новата работа му се налага да „превежда медицински жаргон в бизнес жаргон“.

„За първи път в живота ми шефът ми не е лекар“, казва той.

Въпреки това медиците се справят, защото са все пак хора, свикнали да не спят и да отиват на работа по всяко време на денонощието при спешен случай, а и административната работа е по-малко натоварваща емоциално. Освен това заплатите са добри. Хора на такива позиции изкарват средно по 275 хил. долара на година, но работят по-малко, отколкото в болниците.

Новата тенденция в търсенето на медицински кадри ще има и негативен ефект. И в момента в САЩ не достигат лекари, а се очаква проблемът да се задълбочи. Въпреки това мнозина медици са убедени, че новите технологии ще им дадат много по-големи възможности да са полезни.