Eкспертите по управление на благосъстоянието уверяват аудиторията си, че създаването на успешен бюджет е просто нещо.

„Просто следете приходите и разходите си и се уверете, че второто число е по-малко от първото“, казват те, често с тон, който звучи така, сякаш се притесняват за способността ви да си завържете обувките.

Но повечето хора трябва да се научат как да правят тези уж прости неща, а финансовите експерти невинаги признават, че простият процес на бюджетиране не е лесен за всеки.

Fast Company дава няколко съвета, които ще ви помогнат да създадете и поддържате бюджет, отговарящ на нуждите и възможностите ви.

Отнасяйте се към бюджетирането като към прането си

Прането на дрехите е безкрайна задача. Тя никога няма край, защото хората постоянно трябва да се обличаме. За да се справите с прането си, обикновено можете да изберете една от четирите възможности: да го направите сами, да платите на някой друг да го направи, да носите мръсни дрехи или да ходите голи.

Управлението на парите също е безкрайна задача. Всъщност бюджетирането често се проваля, защото бюджетиращият не успява да премине през първоначалната проверка на парите си. Обикновено хората искат то да бъде еднократен акт, като забравят, че трябва да се прави отново и отново.

Ако не сте възприели постоянния характер на бюджетирането, вероятно „бюджетирате“ само спорадично. Това може да включва сядане с банковото ви приложение, за да проверите разходите си, и дори план за това колко възнамерявате да харчите в бъдеще. А след това бюджетът често се забравя до следващия път, когато се затруднявате да платите сметките си.

Проблемът с това да се отнасяте към бюджетирането като към еднократно събитие е, че правите финансовия еквивалент на това да си перете дрехите само веднъж годишно. В крайна сметка парите/чистите дрехи ще свършат и трябва да перете/бюджетирате отново.

Далеч по-добре е да се заемете с изготвянето на бюджета, като приемете, че ще трябва да отделяте по малко време за него всяка седмица, както е по-добре да се занимавате с прането си.

Как да го направите

Приемането на факта, че съставянето на бюджета е редовно задължение, е почти половината от успеха, но това не улеснява отделянето на време за нова седмична задача.

Ето защо начинаещите бюджетари може буквално да съчетаят прането с управлението на парите. Времето, през което мръсните ви дрехи се въртят в пералнята и сушилнята, може да бъде отличен момент за работа по управлението на парите ви. Това ще ви помогне да изградите навик и да свържете важността на бюджетирането с тази на прането.

Избягвайте да се самоосъждате

След като сте възприели повтарящия се характер на процеса на управлението на парите, следващото голямо препятствие е самоосъждането.

То може да приеме няколко форми. Някои хора се самообвиняват за минали финансови решения, за които все още плащат, и стигат до извода, че никога няма да бъдат добри в боравенето с пари. Други сравняват доходите си или начина си на живот с хора, които изглежда се справя по-добре. А много се настройват да се провалят, като решават, че бъдещите им Аз са напълно способни да се откажат от скъпите си навици.

Всеки от тези видове самооценка може да провали бюджета ви. Когато оценявате себе си и финансите си по някой от тези начини, вие сравнявате реалността с това, което „би трябвало“ да бъде. За съжаление, реалността винаги побеждава, а оценяването на себе си само ви кара да се чувствате зле.

Ето защо бюджетирането трябва да се извършва, без да се съдите строго. Вашето финансово положение не е нито добро, нито лошо; нито морално, нито неморално. То просто е такова, каквото е, и приемането му ви позволява да вземете най-благоприятните решения за постигане на целите си.

Как да го направите

Хората, които тепърва се захващат със съставянето на личния си бюджет, трябва да прекарат първите няколко сесии просто в събиране на информация за парите си. Не е необходимо да вземат решения относно числата, които откриват. Мислете за себе си като за счетоводната версия на Индиана Джоунс, който издирва исторически данни, без да ги оценява.

Това означава, че през първите няколко седмици от съставянето на бюджета трябва да откриете отговорите на следните въпроси:

  • Какъв доход мога да очаквам всеки месец?

  • Какви са постоянните ми месечни разходи? Те могат да включват: Наем/ипотека; Комунални услуги, включително мобилен телефон и интернет; лизинг на автомобил; автомобилна застраховка; издръжка на дете и т.н.

  • Каква е средната месечна стойност на променливите ми разходи?

  • Какъв е средният обем на моите дискреционни разходи – забавления, ядене навън, облекло, хобита и т.н.

Стойностите, които изчислявате в това упражнение, са само информация. Събирането на тези данни, без да правите преценки или да вземате решения, ще ви позволи да се почувствате комфортно с идеята да отстраните егото си от процеса на бюджетиране.

Стремете се към малки победи

При първите си стъпки в бюджетирането трябва да се стремите към малки победи в управлението на парите, тъй като е много по-лесно да се изгради навик от малки рутинни действия, отколкото да се опитвате да станете финансов магьосник за една нощ.

Как да го направите

Съществуват редица малки финансови победи, които могат да ви помогнат да изградите навик за бюджетиране. Някои умения, върху които трябва да се съсредоточите в началото, включват:

  • Плащане на всички сметки навреме.

  • Прехвърляне на малка сума във фонд за спешни ситуации от всяка заплата.

  • Плащане на повече от минималната сума по кредитни карти или други дългове.

  • Вземане на обяд от вкъщи за работа един ден в седмицата.

Избирането на едно от тези неща и повтарянето му, докато се превърне в навик, ще ви помогне да създадете основа за добро управление на финансите си. Въпреки че това са малки действия, повторението и навикът ще им позволят да подобрят благосъстоянието ви и да ви помогнат да постигнете успехи, върху които да надграждате.