„Фантомно богатство“: Голямото разминаване в парите на милениалите
По много финансови показатели това поколение се справя забележително добре, но малко от тях се определят като богати
Поколението на милениалите зад Океана измина дълъг път от времето, когато го наричаха мързеливо и сега е по-богато, отколкото предишните поколения на тази възраст.
„По-младите семейства в САЩ са постигнали забележителни успехи“, показва анализ на данни от 2022 г. на Федералния резерв на Сейнт Луис.
Според тях, колективно милениалите разполагат с около 15,95 трилиона долара, в сравнение с 3,94 трилиона долара пет години по-рано, съобщава CNBC.
Въпреки това, малко от тях се смятат за богати.
Несъответствието между това да си състоятелен по документи и да се чувстваш финансово добре, експертите наричат „фантомно богатство“.
Например увеличението на стойността на жилището или на пенсионния план може да се почувства като фантомно богатство, тъй като е неликвидно и няма отношение към ежедневните парични потоци.
Подкрепени от силния пазар на труда и нарастващите заплати, много милениали са закупили жилища и са се възползвали от нарастващите стойности. В тази връзка в доклада на Фед на Сейнт Луис се посочва, че между 2019 и 2022 г. цените на жилищата са скочили с 44%.
До голяма степен благодарение на печалбите от недвижими имоти „медианното богатство на тези по-млади хора се е увеличило повече от четири пъти“ през този тригодишен период, се казва в доклада.
Собствеността на жилище обаче не предлага същия вид сигурност, както друг тип инвестиции, отбелязва Майкъл Лиърш, ръководител по консултации и планиране в Wells Fargo.
„Освен ако не сте готови да намалите размера на жилището си, вие няма да можете да монетизирате увеличението на този актив. Особено милениалите в най-голяма степен не са успели да използват това богатство.“
„Безсмислен термин“
„Фантомното богатство е безсмислен термин: активите или съществуват, или не“, казва Брет Хаус, професор по икономика в Columbia Business School.
Въпреки това има съвсем реално явление.
Оказва се, че „милениалите са преживели рязка промяна в относителното си положение“, се посочва в доклада на Фед. Средното богатство на тези между 36 и 45 години, е с 37% над очакванията. Това на по-младите милениали и по-възрастните от поколението Z между 26 и 35 години, надхвърля очакванията с 39%.
В сравнение с другите поколения милениалите също така са по-склонни да кажат, че доходите им са се увеличили през последните няколко месеца и че очакват потенциалът за доходи да се увеличи отново следващата година, според друг доклад на TransUnion.
Но дори и домакинствата да са станали по-богати, инфлацията и нестабилността са оставили все повече хора в групата на т.нар.HENRY - „хора с високи доходи, които все още не са богати“, казва Хаус.
И „феноменът „HENRY“ не се ограничава само до милениалите или поколението Z“, допълва той.
„За всяко поколение е по-трудно да се чувства финансово комфортно, когато управлението на толкова рискове, свързани с трудова заетост, здравеопазване, пенсионно осигуряване, застраховането и други компоненти на икономическото благосъстояние, е прехвърлено на частни лица в период на бързо покачване на цените.“
Още за постигане
Много милениали смятат, че днес е по-трудно да се справиш сам, отколкото е било за техните родители, когато са започвали работа.
Те имат по-големи салда по студентски заеми, по-големи ипотеки и вноски за автомобили, както и по-скъпи разходи за грижи за децата, обяснява София Бера Дейгъл, основател и главен изпълнителен директор на Gen Y Planning, компания за финансово планиране за милениали.
„Паричните потоци са ограничени“, казва тя.
Това затруднява заделянето на спестявания или правене на дългосрочни планове, обяснява Бера Дейгъл, сертифициран финансов плановик. „Макар те да постигат значителен напредък в постигането на финансовите цели, все още имат усещането, че са назад.“
Чувството за финансова сигурност обаче често не е толкова свързано с това колко пари имате, а по-скоро със способността да харчите по-малко, отколкото изкарвате, казват експертите.
Според Камила Елиът, съосновател и главен изпълнителен директор на Collective Wealth Partners, отчасти по-високите цени са засилили усещането за прекомерна задлъжнялост. Елиът, която е и член на Съвета на FA на CNBC, обяснява, че клиентите често питат „Къде отиват парите ми?“.
„Ако имате чувството, че много от постоянните виразходи се увеличават, това може да означава, че трябва да намалите забавленията си, като например храненето навън или почивката. Ще се наложи малко да компенсирате, ако искате да имате повече пари в края на месеца“, допълва тя.