Nikola - стартъп в областта на електромобилите, който някога беше любимец на анализаторите от Уолстрийт и инвеститорите на дребно - подава молба за защита от фалит, след като не успя да си осигури купувач или да набере допълнителни средства, за да поддържа дейността си.

Компанията заяви в сряда, че планира да проведе търг и да продаде активите си в очакване на одобрение от съда. Nikola добави, че разполага с приблизително 47 млн. щатски долара, за да финансира дейностите си по несъстоятелност и да осъществи процеса на продажба.

„Подобно на други компании в производството на електромобилите, ние се сблъскахме с различни пазарни и макроикономически фактори, които повлияха на способността ни да работим“, пише в съобщение главният изпълнителен директор на Nikola Стив Гирски, цитиран от CNBC.

„За съжаление, нашите най-добри усилия не бяха достатъчни, за да преодолеем тези значителни предизвикателства, и Управителният съвет реши, че Глава 11 представлява най-добрият възможен път напред при тези обстоятелства за Компанията и нейните заинтересовани страни.“

Предложените процедури, ако бъдат одобрени от съда, ще позволят на заинтересованите страни да подават обвързващи оферти за придобиване на активите на Nikola, купени без дълговете и някои задължения на стартъпа.

Това бележи финала на дългогодишното изпадане в немилост на базираната във Финикс компания. В пика на своето развитие през 2020 г. Nikola беше оценена повече от Ford на 30 млрд. долара, сключи многомилиардна сделка с General Motors и беше смятана за върха на автомобилните стартъпи, които излизат на борсата чрез обратни сливания и дружества със специална цел за придобиване.

Падението на компанията се разиграва в продължение на години, разпалено от скандали и лъжи, в които е замесен нейният основател и бивш главен изпълнителен директор и председател Тревор Милтън. Енергичният и опозорен изпълнителен директор беше осъден за измами с ценни книжа през 2022 г. за това, че е заблуждавал инвеститорите относно дейността на Nikola и технологията за нулеви емисии.

Противоречията бяха оповестени за пръв път от продавача на къси позиции Hindenburg Research след сделката с GM, която включваше придобиване на дял от 2 млрд. долара от детройтския автомобилен производител в стартъпа.

Основните продукти на Nikola са изцяло електрически. Към третото тримесечие на миналата година компанията е произвела само 600 превозни средства за годината. Много от тях бяха изтеглени от пазара поради дефекти, което струваше на производителя десетки милиони долари.

Откакто през 2023 г. премина от председател в главен изпълнителен директор, Гирски продължава да движи Nikola напред, включително производството на камиони с нулеви емисии, но капиталът на компанията намалява, пише CNBC.

Nikola предупреди инвеститорите в конферентния си разговор за третото тримесечие, че разполага с достатъчно парични средства, за да поддържа бизнеса си само до първото тримесечие на 2025 г., но не и след това.

През октомври Гирски заяви, че стартъпът „активно разговаря с много потенциални различни партньори, които ценят това, което правим, и ценят това, което сме изградили“.

Подобно на Nikola, повечето от стартъпите за електромобили не успяха да оправдаят първоначалните си очаквания. Много от тях бяха в центъра на федерални разследвания, скандали и сътресения в ръководството.

От началото на декември акциите на Nikola се търгуват под 2 долара за акция. Като се вземе предвид обратното разделяне на акциите с 1:30 през миналата година, FactSet съобщава, че цената на затваряне на Nikola през юни 2020 г. е била близо 80 USD.