4 тенденции, които променят хранителната индустрия
От желанието на потребителите за по-здравословно хранене до GenAI - компаниите в сектора трябва да се съобразяват с постоянно променящата се среда

Глобалният хранителен пейзаж постоянно се развива. А предвиждането на тенденциите, които оформят тази еволюция, е не просто важно - то е от съществено значение.
Първо, има макротенденции, които продължават всяка година и не могат да бъдат пренебрегвани. До 2030 г. световното население ще нарасне до 8,6 млрд. души. Това означава, че то ще се нуждае от повече храна и трябва да се намерят нови начини за задоволяване на тази нужда с по-малко въздействие върху планетата. Това изисква иновации и изграждане на устойчиви вериги за доставка на храни, които да свързват хората и семействата по света с храната, от която се нуждаят и обичат.
Освен това нови динамични фактори променят поведението на потребителите и пазарните изисквания с бързи темпове. Fast Company прави преглед на водещите тенденции в областта на храните и иновациите, които са напът да предефинират хранителния пейзаж през 2025 г.
1. Храненето става по-персонализирано
С нарастването на здравното съзнание потребителите съобразяват хранителните си навици с целите за добро здраве. Въпреки че високопротеиновите диети и внимателното хранене все още са начело на списъка, намаляването на калориите бързо заема централно място.
Лекарствата за регулиране на теглото могат да помогнат за намаляване на общата консумация на калории, но те също така ще стимулират търсенето на храни с висока хранителна стойност, богати на протеини и фокусирани върху здравето на червата. Този променящ се пейзаж изисква целенасочени иновации, които да отговорят на тези персонализирани потребителски нужди.
Функционалните храни, които отговарят на индивидуалните здравни цели, също са в подем. Потребителите искат персонализирано хранене и полезни съставки, които помагат за насърчаване на имунитета, умствена яснота и чревно здраве.
Да не забравяме и царя на макронутриентите - протеините. От пикантни закуски до обилни ястия, потребителите продължават да дават приоритет на протеините през целия ден. Независимо дали става въпрос за пържола, пилешко месо, морски дарове, растителни алтернативи, микопротеини или млечни продукти, компаниите адаптират предложенията си, за да отговорят на разнообразните предпочитания.
2. Предефиниране на стойността: Възходът на домашните премиум удоволствия
Инфлацията и нарастващите разходи за храна карат потребителите да балансират между премиум преживяванията на вкуса и хранителната стойност. Те отдават предпочитание на достъпни удоволствия.
Проучване показва, че 77% от хората намаляват разходите си за ресторанти, докато 46% все още консумират премиум лакомства у дома. От варианти със собствена марка до по-малки размери на порциите и опаковките, компаниите се стремят да запазят качеството, като същевременно задоволяват желанието на купувачите с ограничен бюджет за първокласни преживявания у дома.
Това включва партньорства със заведения за хранене и търговци на дребно, за да се гарантира, че първокласните продукти, рецепти и други са достъпни за хранене както в ресторанти, така и в домашна среда.
3. По-здравословно хранене
Потребителите жадуват за лакомства, които задоволяват желанието за разпускане, без да вредят на здравето им. Макар че винаги ще има моменти, в които да се отдадете напълно на удоволствието - обикновено празници и тържества - тенденциите в ежедневието вървят към по-здравословен избор.
В световен мащаб повече от 20% от хората активно търсят храни с по-ниско съдържание на сол, захар и мазнини, като този процент се увеличава с възрастта. Например PepsiCo наскоро намали наситените мазнини в картофения чипс Lay's в Китай с 50%.
Потребителите също така намаляват приема на захар, като 66% от американците се опитват да ограничат захарите. Все по-популярни стават иновативните подсладители, които предлагат избор за храни и напитки с намалено или нулево съдържание на калории.
4. Хранителни технологии: Революция в иновациите чрез GenAI
Генеративният изкуствен интелект (GenAI) не е просто модна дума. Той революционизира разработването и операциите в областта на храните. McKinsey изчислява, че технологията може да добави от 2,6 до 4,4 трилиона долара към глобалната производителност годишно, като 40-70 милиарда долара ще дойдат от селското стопанство.
Много компании от хранителната индустрия изпробват изследователски инструменти, управлявани от AI, за да ускорят обмена на знания и разработването на продукти. Те се използват за всичко - от оптимизиране на ферментационните ензими до оценка на микробиома и преформулиране на съставките. По този начин те помагат за по-бързото пускане на пазара на нови предложения, базирани на съставки, които отговарят на бързо променящите се потребителски предпочитания и предизвикателства в областта на доставките.