От върха до праха: Как iRobot изпусна собствения си пазар от контрол
Въпреки че Roomba дълго време беше лидер при роботизираните прахосмукачки, днес iRobot губи позициите си и се сблъсква с нарастващ натиск от конкуренцията
&format=webp)
Въпреки че Roomba дълго време беше лидер при роботизираните прахосмукачки, iRobot днес губи позиции и се сблъсква с нарастващ натиск от конкуренцията
След неуспешна сделка с Amazon и години на грешни иновации, iRobot губи позиции в пазар, който сам създаде
Само допреди няколко години компанията iRobot, която създава емблематичната робот-прахосмукачка Roomba, беше в апогея си.
Тя отчита годишни приходи над 1 милиард долара и бързо привлича вниманието на Amazon, която предлага 1,7 милиарда долара за придобиването ѝ, пише Fast Company.
Сделката трябваше да укрепи позициите на гиганта в сферата на домашните технологии, но… нещата не се развиха точно по план.
След като Amazon се оттегля, а сделката пропада, iRobot остава сама срещу всички. Приходите ѝ се сриват, загубите са огромни, а наскоро компанията дори предупреждава инвеститорите, че има „съществена несигурност“ относно способността ѝ да продължи дейността си.
Акциите също бързо се сриват - преди оценявана на милиарди, днес компанията струва около 100 милиона долара.
Но как изобщо се стига до подобно дъно за компания, която е продала над 50 милиона от едно от най-разпознаваемите устройства в потребителската електроника?
Истината е, че причините са няколко, но една от основните изглежда е амбицията iRobot да бъде отвъд „прахосмукачката“.
Вместо да укрепи лидерската си позиция в роботизираната поддръжка на дома, компанията насочва усилията си към нови продуктови категории - неособено добре изпипани, често на километри разстояние от реалните нужди на потребителите.
Междувременно конкуренцията не спи.
Китайски компании като Roborock залагат не само на по-достъпни цени, но и на иновации с реална полза - като LIDAR сензори, усъвършенствано избягване на препятствия и интелигентно картографиране на помещения.
Накратко: докато iRobot „зрее“, се оказва, че залага на грешния тип иновации, от които никой няма нужда.
Началото на Roomba ерата обаче със сигурност е обещаващо.
Създадена през 1990 г., iRobot пуска първата си Roomba през 2002 г., като почти създава един нов пазар - достъпна роботизирана прахосмукачка, която сама обикаля дома и събира прах.
Макар далеч от футуристичните визии, продуктът бързо завладява сърцата на потребителите. Някои дори кръщават устройствата си и ги третират като домашни любимци. И не можем да забравим как видеата с котки върху Roomba-та се превърнаха в огромна част от интернет пространството.
Честно казано, Roomba беше безспорният лидер в категорията толкова дълго време, че името ѝ отчасти се превръща в синоним на „робот-прахосмукачка“.
Популярността ѝ достига своя връх по време на COVID-локдауните, когато мнозина започват да се вглеждат повече в уюта и чистотата на дома си.
Именно тогава iRobot взема решението да разшири хоризонтите си, като инвестира сериозно в нови продукти - роботизиран моп, косачка за трева, устройства за пречистване на въздуха и дори образователни инструменти.
На пръв поглед компанията продължава да изглежда като лидер в иновациите, а акциите ѝ се изстрелват над $130 в началото на 2021 г., оценявайки iRobot на над 4 милиарда долара.
Но експериментите не успяват да хванат вълната - за разлика от конкуренцията при прахосмукачките. Китайски разработчици като Anker, Ecovacs и Roborock навлизат агресивно и отнемат значителен дял от пазара.
Те не залагат само на по-ниска цена, но и на технологични подобрения - по-добра навигация, по-прецизно почистване, по-интуитивен софтуер.
Въпреки че цялата категория бележи спад след пандемията, през последната година пазарът отново расте - с над 11% ръст и над 20 милиона продадени устройства. Но докато конкурентите са в разцвета си, iRobot отбелязва спад: глобалният ѝ пазарен дял вече е 13,7%, при 22,3% за лидера Roborock.
През 2022 г. Amazon подава ръка с оферта за придобиване, която обаче се разбива в стената на регулаторния натиск.
Сделката официално пропада през януари 2024 г. поради притеснения, свързани с конкуренцията и поверителността на потребителите. Съоснователят на iRobot, Колин Енгъл, се оттегля от поста си на CEO и е заменен от Гари Коен, чиято мисия е еднозначна - спасение и рестарт.
От този момент нататък iRobot се разделя с повечето си странични проекти и съкращава над 50% от служителите си. Приходите за четвъртото тримесечие се сриват от $308 милиона до $172 милиона, с над $44 милиона загуба.
Продажбите в САЩ спадат с 47%, а на международните пазари - почти също толкова. Общият приход за 2024 г. е с 23% по-нисък спрямо предходната година. (CEO-то на Amazon Анди Джаси публично разкритикува регулаторите, като ги обвини за краха на сделката и последвалите проблеми на iRobot.)
В опит да се стабилизира, компанията отново насочва фокуса и ограничените си ресурси към основния си продукт - Roomba.
По-рано тази година тя обяви, че планира да се разрасне чрез нови модели прахосмукачки. Миналата седмица бяха представени осем нови устройства от серията - включително хибридни модели с функция за миене и първите им версии с LIDAR и „AI технологии“. Цените вече са доста по-близки до тези на китайската конкуренция - от $300 до $1,000.
Въпреки всичко, самата компания признава в последния си финансов отчет, че няма гаранция за спасение.
Успехът на новото поколение Roomba ще зависи изцяло от търсенето на потребителите, конкуренцията и макроикономическата среда.
Ако пионерът на роботизираните прахосмукачки не успее да намери пътя си през тези предизвикателства… е, тогава конкуренцията със сигурност ще го „очисти“.