Фаталната грешка, която правят начинаещите основатели на собствен бизнес
„Не вярвайте на собствените си глупости. Много е лесно да се убедиш в своята страст и визия“, съветва топ предприемач и доцент от Станфорд
&format=webp)
)
Хората, които започват нов бизнес, често правят една „фатална грешка“, която може да провали начинанието още преди да е започнало.
Това обяснява пред CNBC Стив Бланк, доцент в Станфордския университет, автор на четири книги за предприемачеството и съосновател на четири стартъпа.

Грешката е, че не проучвате потенциалните си клиенти, преди да решите каква компания искате да създадете
и какви продукти или услуги ще предлагате. Виждал съм това милиони пъти.“
Да измислите идея за бизнес, а след това да определите как да продавате този продукт или услуга - преди да сте потвърдили, че това е нещо, което вашите потенциални клиенти действително желаят, е рецепта за провал, казва Бланк.
Най-важният въпрос е: „Кои са моите клиенти? И вторият: „Какво искат те?“
добавя Бланк, който продава последния си стартъп за бизнес софтуер Epiphany на SSA Global Technologies за 329 млн. долара през 2005 г.
Според него концепцията не бива да се движи в посока „Ето какво създавам“, а „Мога ли да го продам на някого?“
От години доцентът в Станфордския университет съветва своите студенти да „излязат извън офиса или аудиторията в университета и да чуят реални потенциални клиенти“.
Но не само той споделя тези възгледи.
Според Администрацията за малкия бизнес зад Океана, разговорите с клиенти на възможно най-ранен етап са необходими, за да се установи най-доброто съответствие между продукта и пазара, което поставя пътят към успех пред основателите на компании.
Алберто Пърлман, съосновател и главен изпълнителен директор на Zumba Fitness, казва, че „най-голямата грешка“, която предприемачите правят, е да си мислят, че „знаят повече от своя клиент“.
Винаги трябва да слушате и да четете между редовете на клиента си.
Недостатъчното внимание към клиентите „може да направи разликата между бизнес, който процъфтява, и такъв, който загива“, пише инвеститорът в Shark Tank на ABC Робърт Хърджейвак в публикация в LinkedIn.
„Естествено е да се привързвате към продукта или услугата си, но успехът зависи да оцените стойността му през очите на клиента ви.“
Бланк посочва за пример своя опит в предприемачеството и по-специално, един от най-големите си провали.
През 1993 г. той е съосновател на компания за видеоигри, наречена Rocket Science Games, и събира 35 млн. долара за нея. Компанията се появява на корицата на Wired, което я обявява за новия горещ стартъп в Силициевата долина.
Rocket Science Games има талантливи инженери и първоначалната линия игри предизвиква шум с лъскави трейлъри, но Бланк твърде късно открива, че клиентите смятат игрите за „гадни“ и продажбите така и не се реализират, казва той пред Fast Company през 2014 г.
Компанията е закрита през 1997 г., превръщайки се във високопоставен провал в технологичната индустрия.
Бланк вероятно никога нямаше да я стартира или „определено щеше да промени траекторията ѝ“, ако беше последвал сегашните си съвети и беше потърсил обратна връзка с клиентите, преди да е станало твърде късно, казва той.
„Най-големият убиец за мен и най-големият провал беше гордостта“, казва той и добавя откровено: „Не вярвайте на собствените си глупости. Много е лесно да се убедиш в своята страст и визия.“