Европейските авиокомпании настояват ЕС да отстъпи от политиките за климата
Изпълнителни директори на 17 компании призовават за облекчаване на правилата за ценообразуване на екологичните горива и въглеродните емисии
&format=webp)
Европейските авиокомпании призовават ЕС да ограничи своите правила за опазване на околната среда, което е значителна промяна в тона на индустрията.
Главните изпълнителни директори на четири от най-големите превозвачи в региона, включително Ryanair и International Airlines Group, която е собственик на British Airways, заявиха, че правилата на ЕС за ценообразуване на въглеродните емисии в авиацията трябва да бъдат облекчени и приведени в съответствие с по-евтин световен стандарт.
„Трябва бързо да намалим и преразгледаме разпоредбите на ЕС“, коментира Карстен Шпор, главен изпълнителен директор на Lufthansa, цитиран от Financial Times.
Ръководителите, сред които и лидерът на Air France-KLM, говорещи от името на 17 авиокомпании, призовават блока да преразгледа правилото, което изисква от доставчиците на гориво на летищата да осигуряват част от устойчиво авиационно гориво (SAF) за полети.
Брюксел е подложен на натиск от бизнес групите да намали програмата си за устойчивост, за да помогне на европейските компании да станат по-конкурентоспособни, особено след като президентът на САЩ Доналд Тръмп стартира кампания за дерегулация.
Миналия месец главният секретар на блока по въпросите на икономическата конкурентоспособност предположи, че ЕС е готов да смекчи някои от екологичните си политики, за да успокои индустрията на блока.
По време на среща на търговския орган „Авиокомпании за Европа“ (A4E) в Брюксел главните изпълнителни директори настояха, че остават ангажирани с дългосрочната цел за нулеви нетни въглеродни емисии в атмосферата до 2050 г.
Въпреки това те добавиха, че ЕС трябва да отложи правилата, които изискват от компаниите да предоставят все по-голямо количество „устойчиво авиационно гориво“ всяка година. Изискването е авиокомпаниите да използват 2% през тази година, а до 2030 г. да достигнат 6%.
Тези горива, които обикновено се произвеждат от органични материали, като използвано олио за готвене или растителни култури, могат да намалят нетните въглеродни емисии от полетите с около 70%. Но те са много по-скъпи и са в недостиг.
„Ако не бъдат предприети действия сега, единственото реалистично решение е да се измести датата на мандата за SAF до 2030 г.“, коментира Луис Галего, главен изпълнителен директор на IAG.
Авиолиниите обвиниха големите петролни компании, че са намалили доставките на възобновяеми горива.
„Ако няма предлагане, не можеш да го купиш, това е проста икономика“, каза шефът на Ryanair Майкъл О'Лиъри.
Обединеното кралство има мандат, според който до 2030 г. 10% от горивата трябва да са от възобновяеми източници.
О'Лиъри заяви, че правителството „няма да има друг избор“, освен да го намали. Той допълни, че привеждането на схемата на ЕС за търговия с емисии в съответствие със системата на световната авиационна индустрия „Корсия“, която налага много по-ниска цена за замърсяване от ЕС, ще „създаде равни условия за потребителите тук, в Европа“.
Европейската комисия заяви, че счита настоящите цели на SAF за „реалистични и изпълними“, като посочи, че те са били договорени съвместно между комисията и индустрията.
„Потвърдихме, че ще запазим курса на Европейската зелена сделка и следователно ще се придържаме към тези цели“.
„Сега фокусът е върху тяхното изпълнение и ние ще предложим подкрепа, където е необходимо.“