Пролетта е сезонът на цъфтящите японски вишни, когато страната става домакин на посетители от цял свят.

Нова тенденция обаче показва, че все повече хора резервират зимни пътувания до Япония заради репутацията ѝ като ски дестинация от световна класа.

През изминалата зима чуждестранните посетители са се увеличили с 33% спрямо нивата преди пандемията. По данни на Японската национална туристическа организация от декември 2024 г. до февруари 2025 г. са пристигнали около 10,5 млн. в сравнение със 7,9 млн. през същия период на 2018 г.

Много от тях бързат към заснежените склонове на Нисеко и Хакуба, които, заедно с други ски зони като Ямагата и Юзава, са приели рекорден брой чуждестранни туристи миналата зима, според данни на Visa, съобщава CNBC.

Около 30% от тях са били от Австралия, 20% - от САЩ, а 15% - от Югоизточна Азия.

Спад във вътрешното търсене

Въпреки това много ски курорти в Япония изпитват затруднения. Тези, в които няма международни туристи, се борят с намаляване на вътрешното търсене, което е спаднало със 75% от разцвета на ски спорта в началото на 90-те години.

Броят на скиорите и сноубордистите в Япония е намалял от 18,6 млн. през 1993 г. на 4,6 млн. през 2023 г., тъй като населението застарява, раждаемостта намалява, а по-младите поколения намират други начини да прекарват свободното си време, съобщават местни медии.

Броят на ски курортите в Япония също е намалял - от 1669 през 1985 г. на 449 през 2021 г., според The Japan Times. Това включва и някогашната гореща префектура Ниигата, която дълго време се смяташе за едно от най-добрите места за ски в Япония.

Канадецът Харви Глик кара сноуборд в Япония от почти две десетилетия. Казва, че в селските райони на Хоншу и Хокайдо могат да се видят изоставени ски курорти - и такива, които „просто се държат“. „През последните 20 години видях невероятна промяна. Усилията сега са съсредоточени около международните ски или сноуборд туристи, защото те харчат повече от местните и наистина се опитват да създадат тази луксозна марка на Япония - нещо като Швейцария“.

Според него никъде това не е толкова очевидно, колкото в Нисеко и Хакуба, където има луксозни курорти с англоговорящи служители и писти, които предизвикват възторжени отзиви.

Живеещият в Сингапур Аман Нараин казва, че препоръка от приятели го е накарала да резервира пътуване до Club Med Tomamu в Хокайдо за първата ски ваканция на семейството му в Япония.

„Цената на курорта включваше лифт карти и ски уроци, както и наем на екипировка, което беше важно“, казва той.

Нараин посетил курорта през януари за Лунната нова година и пресматя, че 80% от останалите гости на хотела са били от Китай.

Според проучването на Visa Япония е най-предпочитаната ски дестинация за китайските туристи, „измествайки от върха САЩ, които оглавиха списъка миналата година“.

Южноафриканката Синди де Оуде, която за първи път е посетила Нисеко преди 22 години, казва, че със семейството ѝ са редовни посетители през последното десетилетие. „От пандемията насам има взрив на клиенти от Хонконг“, допълва тя.

Според нея цените са се повишили, както и качеството на хотелите и ресторантите. „Ресторантите станаха доста луксозни. В днешно време трябва да резервирате предварително местата за настаняване и ресторантите до една година предварително.“

Но едно не се е променило: Снегът си остава фантастичен.

Смесени чувства

Данните на Visa показват, че почти половината от всички чуждестранни посетители на Япония за изминалата зима са отишли в Нисеко. На популярния ски курортен район на остров Хокайдо се падат и повече от половината от разходите им по време на пика на зимния ски сезо/

Но Хакуба в Нагано, който понякога е наричан „втория Нисеко“, също набира популярност.

„Хакуба е най-бързо растящата по отношение на разходите за чуждестранни карти на годишна база и представлява приблизително 35% от чуждестранните посещения“, допълват от Visa.

Това отчасти е причината, поради която канадецът Глик вече избягва Нисеко и Хакуба напълно. „Не ми харесва новият характер и култура, които са се развили там. Намирам го за доста обезпокояващо, защото мисля, че блокират много хора със средни или дори с високи доходи, защото цените са скочили до небето.“

Сега той практикува любимия си зимен спорт на други места. „Търся някои от по-малките планини, които имат по-скоро японско усещане. Там не виждаш чужденци.“

Приток на инвестиции

Нарастващият международен интерес към карането на ски подхранва притока на инвестиции, тъй като чужденците купуват жилища и влагат в развитието на курортите.

През 2023 г. базираната в Сингапур Patience Capital Group обяви мегакурорт на стойност 1,42 млрд. долара в Мьоко Коген, популярна ски дестинация в префектура Ниигата. Компанията води преговори за повторно отваряне на фонда за нови инвеститори, съобщи Reuters в края на март.

Но не всички аплодират идеята за „трети“ Нисеко в Япония.

Местните жители се притесняват, че работните места и доларите за туризъм, които курортът ще генерира, може да не са достатъчни, за да компенсират скока на цените на недвижимите имоти и храните, както и влошаването на дългогодишните културни обичаи в Япония.