Автомобилният гигант Porsche регистрира рязък спад на доставките в Китай и Европа през първото тримесечие на 2025 г., отчасти причинен от спирането на някои модели, които не отговарят на законите на ЕС за киберсигурност.

Продажбите в Китай са спаднали с 42% до 9471 единици, а в Европа, без Германия, са намалели с 10% до 18 017 единици през първото тримесечие.

Доставките в Германия спадат с 34% до 7 495 единици през първите три месеца на годината, съобщава Euronews.

Акциите на Porsche AG се повишиха с 0,27% в сряда сутрин на борсата във Франкфурт. Въпреки това те се понижили с 26,6% досега през тази година.

Доставките в световен мащаб също са намалели с 8% до 71 470 единици през първото тримесечие на 2025 г.

Въпреки че продажбите на компанията в Северна Америка нарастват с 37% до 20 698 единици през тримесечието, това не е достатъчно, за да компенсира по-слабите резултати на другите големи пазари.

Porsche обяснява този силен ръст в Северна Америка със „свързаните с вноса забавяния в доставката на някои моделни през същия период на миналата година“, като са налагани ограничения върху китайските автомобилни части.

Компанията преустанови производството на версиите с двигател с вътрешно горене на моделите 718 Cayman и 718 Boxster в ЕС, тъй като те не отговарят на новите закони за киберсигурност на блока.

Тези разпоредби изискват наличието на система за управление на киберсигурността (CSMS) през целия жизнен цикъл на автомобила.

Porsche също така ще спре глобалното производство на версиите с ДВГ на тези два модела до средата на 2025 г. и планира да пусне изцяло електрически версии до края на годината. Производството на версията с ДВГ на Porsche Macan също е преустановено в ЕС.

Засилващата се конкуренция от Китай, ескалиращата търговска война, както и забавеното глобално търсене са основните фактори, допринесли за разочароващите резултати на Porsche през първото тримесечие.

По отношение на перспективите за следващата година Матиас Бекер, член на изпълнителния съвет за продажби и маркетинг в Porsche AG, заяви:

„Porsche разполага с много млада и изключително привлекателна продуктова гама. Търсенето от клиентите остава на стабилно ниво. В същото време инвестира в марката и продуктовото портфолио, за да може да реагира гъвкаво на изискванията на клиентите.

Работим в тясно сътрудничество с различните търговски региони и ще се съсредоточим последователно върху съчетаването на търсенето и предлагането в съответствие с нашата стратегия „Стойност над обем.“

Ескалиращите глобални мита на Доналд Тръмп доведоха до голяма несигурност в световната автомобилна индустрия.

Митата от 25% върху вноса на автомобили в САЩ засилиха опасенията, че вносителите ще бъдат принудени да прехвърлят тези разходи на потребителите, което може да има отрицателно въздействие и върху пазарните дялове на автомобилните компании.

Митата биха могли да принудят производителите да преосмислят настоящите производствени, дистрибуторски и маркетингови стратегии. Това би могло да включва преместване на предприятия на по-благоприятни места, като същевременно се инвестира повече в развитието на други пазари.

Понастоящем Porsche внася всички свои автомобили, продавани в САЩ, от Малайзия и Европа, което го прави изключително уязвим към новите мита. Morningstar Equity Research даде на Porsche рейтинг за висока степен на несигурност, като същевременно намали оценката си за справедливата стойност с 11 % до 64 евро на акция, допълва Euronews.