Основните луксозни марки в Европа засега може и да са защитени от първоначалните последици от митата на САЩ, но рисковете от широк икономически спад са лоша новина за дългоочакваното възстановяване в сектора, съобщава CNBC.

Акциите на европейските LVMH, Richemont, Kering и Hermes бяха сред тези, които се понижиха в сряда, след като тарифите върху американския внос от ЕС започнаха. Перспективите остават неясни, въпреки че по-късно президентът Тръмп обяви 90-дневна пауза и намали ставките на универсалните мита до 10%.

Модните къщи от висок клас, за които етикетът „произведено в Европа“ е част от очарованието за потребителите отвъд Океана са по-малко склонни от други да се подчинят на крайното искане на президента Тръмп за преместване на производството в САЩ, като посочват, че ще прехвърлят увеличените разходи за внос именно върху клиентите си.

Анализаторите предупреждават, че по-широк спад в световната икономика може да направи тези увеличения по-трудни за понасяне, дори и от заможните купувачи, които обикновено са способни да поемат ценови шокове.

Според JPMorgan шансовете за рецесия в САЩ и в световен мащаб са нараснали до 60% след обявяването на митата на Тръмп в Деня на освобождението, а главният изпълнителен директор на банката Джейми Даймън заяви в сряда, че предизвиканите от това пазарни сътресения са направили рецесията „вероятна“.

„По-слабите световни фондови пазари и по-широката икономическа несигурност ще натежат на доверието и според нас това допълнително отлага възстановяването на търсенето на луксозни стоки“, пише Адам Кокрън, общ анализатор на търговията на дребно и луксозните акции в Deutsche Bank.

Лука Солка, старши анализатор за глобалните луксозни стоки в Bernstein, повтори това мнение, като определи ефекта от първия кръг на американските мита като „незначителен“, но посочи забележими верижни ефекти.

„Това, за което трябва да се притесняваме, са второто и третото ниво на въздействие на новите американски политики, ако те предизвикат рязка глобална рецесия и корекция на фондовия пазар“, заяви анализаторът.

Според оценките на Bernstein европейските компании за луксозни стоки генерират сравнително минимален дял от 15% до 30% от продажбите в Северна и Южна Америка. Въпреки това американският пазар се превърна във важен двигател на растежа през последните тримесечия, тъй като компаниите пренасочиха фокуса на фона на намаляващите продажби в Китай. Междувременно потиснатото китайско търсене може да бъде допълнително засегнато от митата на САЩ в размер на 125%, допълва CNBC.

Резултатите от четвъртото тримесечие на групите в луксозния сектор сочеха, че след пандемията и забавените потребителски разходи, може би настъпва обрат.

Според Deutsche Bank обаче, възстановяването може е „аномалия, а не тенденция“. Банката е понижила очакванията си за растежа на луксозния сектор през 2025 г. на база постоянна валута до 2 %.

Citi е съгласна, че „по-лошото от очакваното“ обявяване на митата в САЩ и силната пазарна разпродажба са „значителна заплаха за бъдещето на търсенето на луксозни стоки в САЩ“.

Според анализаторите сред марките, които са най-добре позиционирани да преодолеят бурята, са Hermes и Burberry, докато компании като Richemont и Moncler могат да бъдат по-силно засегнати.