Икономическата несигурност е предизвикателство за лидерите на компании по цял свят и във всеки бизнес сектор, а обикновено и най-лекият признак на тревога води до спад в акциите.

В корпоративната история от близкото минало обаче има едно забележително изключение - Стив Джобс, който винаги успява да се задържи високо над пазарните бури.

Неговата стратегия за преодоляване на дот-ком фалита през 2000 г. и икономическата криза през 2008 г. може да е планът, от който се нуждаят днешните бизнес лидери.

През 2008 г. съоснователят на Apple коментира пред Fortune тогавашния икономически спад.

„Това, което казах в нашата компания, беше, че просто ще инвестираме, за да преминем през кризата.

Няма да съкращаваме хора, защото сме положили огромни усилия, за да ги привлечем в Apple и последното, което щяхме да направим, е да ги съкратим.“

Вместо това Джобс увеличава бюджета на компанията за научноизследователска и развойна дейност, „за да изпреварим конкурентите си, когато кризата приключи“.

„Точно това направихме. И то проработи.“

Пет години по-рано, през 2003 г., докато другите компании още се възстановяват от срива на технологичните акции, Apple пуска iTunes. На Nasdaq-100 са необходими повече от 15 години, за да се върне към пика от ерата на dot-com.

Но междувременно Apple представя iPhone и App Store. Когато настъпва рецесията през 2008 г. тя продължава да продава милиони смартфони и компютърни устройства. Само две години по-късно се появява iPad.

Според Harvard Business Review едва 9% от компаниите процъфтяват след икономически спад - и подобно на Apple, тези, които правят умни инвестиции, когато акциите са надолу, имат по-голям шанс да станат лидери.

Днес Apple отново преминава през един от най-разтърсващите периоди в историята си.

На 9 април акциите преживяха най-добрия си ден от януари 1998 г. след новината, че Доналд Тръмп ще преустанови мащабните си мита, които предизвикаха свободно падане на пазара.

Малко вероятно е обаче в централата в Купертино да е гърмяло шампанско, като се има предвид, че търговската война с Китай изглежда едва започва, отбелязва Fortune.

Увеличаването на митата върху китайските стоки до 125% вещае лоши новини за компанията, която създава по-голямата част от своите продукти в чужбина.

Според Wedbush Apple произвежда около 90% от iPhone, 75%-80% от iPad и над 50% от Mac в Китай.

Експерти коментират пред Fortune, че всяка тарифа вероятно ще бъде прехвърлена върху потребителите, което може да доведе до най-лошия сценарий, при който продукти като новия iPhone 16 да достигнат цена от над 2000 долара, която повечето потребители едва ли могат да понесат.

И макар Джеф Филдхак, директор на изследователската компания Counterpoint Research, експерт по Apple, да смята, че митата на Тръмп остават тактика за преговори, ако търговската война продължи с месеци, за Apple може да стане невъзможно да възприеме философията на Джобс за преодоляване на бурята, допълва Fortune.