Skittles, както и някои други от любимите ви сладкиши, скоро може да не изглеждат по начина, по който ги помним, пише CNBC Make It.

До края на следващата година САЩ планира пълна промяна в начина, по който храната се оцветява. Според изявление на министъра на здравеопазването Робърт Ф. Кенеди-младши, Американската агенция по храните и лекарствата (FDA) ще започне поетапно изтегляне на всички синтетични багрила на петролна основа от хранителната верига на страната.

„Ако използвате червено багрило, направено от петрол – опитайте със сок от диня или цвекло“, призовава FDA комисарят Марти Макарай.

За тези, които смесват червено и жълто за по-ярки нюанси, също има решение – сок от моркови.

В момента девет изкуствени оцветителя, извлечени от петрол, са официално одобрени от FDA. Те придават характерния цвят на продукти като Fruit Loops и Flamin’ Hot Cheetos. Дните им обаче изглежда са преброени.

До края на следващата година шест от тях ще бъдат премахнати, а Citrus Red No. 2 и Orange B ще бъдат преразгледани още през следващите месеци.

Темата не е нова, защото още през 2023 г. Калифорния забранява използването на Red Dye No. 3, след като изследвания показват връзка между оцветителя и тумори при лабораторни плъхове. Според администрацията на Байдън, пълната забрана трябва да влезе в сила до 2027 г., но администрацията на Тръмп настоява това да се случи по-бързо.

Наистина ли са толкова вредни изкуствените багрила?

Мнението на експертите остава балансирано по този въпрос. „Няма категорични данни, че са вредни за хората“, казва д-р Фредерик Бъртли, имунолог и президент на Центъра за наука и индустрия. „Няма и достатъчно доказателства обаче, че консумацията им в големи количества е напълно безопасна.“

По мнение на д-р Макарай, съществуват проучвания – включително публикувани в The Lancet – които свързват определени оцветители с повишена хиперактивност при деца. Въпреки че FDA все още не е потвърдила това, агенцията обещава внимателно да следи темата.

„Просто бъдете разумни“, казва Ванеса Рисето, диетолог и съосновател на Culina Health. „Да ги избягвате не е лошо, но не се паникьосвайте – няма нужда да изхвърляте всичко от шкафа си.“

Преструктурирането на цели производствени линии ще струва скъпо, предупреждават анализатори. Компании като PepsiCo и WK Kellogg ще бъдат сред най-засегнатите, а потребителите вероятно ще усетят това в крайната цена на продуктите.

„Намирането и използването на натурални алтернативи е доста по-скъпо“, казва Бъртли. „Да, зърнената закуска може вече да не е шарена, но ако е по-здравословна – компромисът си струва.“

Преходът към плодови и зеленчукови оцветители не само ще промени визията на продуктите, но също така може да повлияе на навиците на потребителите. „Тези храни са евтини и достъпни, затова и се консумират масово“, казва Рисето. „Ако намалим добавките, вероятно ще видим и по-здраво население.“