Смъртта на познатите ни приложения? AI променя начина, по който софтуерните компании работят
Главният технологичен директор на Meta прогнозира, че изкуственият интелект ще измести приложенията като основен начин за достъп до дигитални услуги
&format=webp)
Приложенията, такива каквито днес ги познаваме, може би скоро ще останат в миналото. А причината за това е изкуственият интелект, пише Business Insider.
Според главния технологичен директор на Meta Андрю Босуърт, AI има пълния потенциал да промени начина, по който използваме различни технологии.
В подкаст епизод на инвестиционната компания Andreessen Horowitz, която в миналото е сред първите инвеститори във Facebook, Босуърт ясно заявява: „Не искам да бъда отговорен за това кое приложение отварям, за да свърша дадена задача. До момента го правехме, защото това беше стандарт в историята на технологиите.“
Вместо да отваряме Spotify, за да пуснем музика, Босуърт вярва, че ще бъде много по-естествено просто да кажем на AI какво искаме да чуем – и системата да се погрижи за останалото. По негово мнение този преход ще „обърне с главата надолу“ традиционния модел на взаимодействие с технологии и ще постави на изпитание не само навиците на потребителите, но и бизнес моделите на редица компании.
Системите, управлявани от изкуствен интелект, имат способността да скрият брандовете зад функционалността. Това, казва Босуърт, ще бъде болезнено за много компании. „Маркетинговите екипи искат да създадат емоционална връзка с бранда. Аз не желая да имам такава“, заявява той.
Тази промяна изглежда като сериозно предизвикателство за компании като Netflix или Spotify, чиито бизнес модели са изградени около конкретна идентичност и потребителско изживяване. Ако изкуственият интелект се превърне в основен интерфейс, начинът на монетизация – чрез реклами, абонамент или freemium модели – също ще трябва да бъде адаптиран.
Business Insider вече отчита, че възходът на т.нар. reasoning models и AI агенти започва да подкопава традиционния модел на software-as-a-service (SaaS), който доминира пазара от десетилетия.
Според проучване на консултантската компания AlixPartners, над 100 средноголеми софтуерни компании вече усещат натиска от двете страни – от една страна, от гъвкави стартиращи компании за изкуствен интелект, които предлагат същата функционалност, но на значително по-ниска цена, а от друга – от технологични гиганти като Microsoft и Salesforce, които инвестират милиарди в AI надпреварата.
„Вярваме, че много средни софтуерни компании ще бъдат изправени пред сериозна заплаха за оцеляването си в следващите 24 месеца“, предупреждават от AlixPartners. Те не назовават конкретни имена, но посланието е ясно: за тази нова вълна ще се изисква бърза адаптация.
Въпреки че на малко брандове ще им хареса тази тенденция, потребителите ще я приемат с отворени обятия. Босуърт е категоричен: „Това е положителна промяна. Защото това, което вече е от значение, е как се представя дадена услуга и каква стойност получаваш срещу парите си.“
Или с други думи: потребителите ще бъдат печеливши, а компаниите ще трябва да се борят, за да ги задържат.