„Доза закачлив кич“: Пазарът за идеи в интериора вече е плодово-зеленчуков
Табуретки като лимонови резени и лампи във форма на череши – природата влиза в домовете ни с цвят, хумор и носталгия по детството
&format=webp)
Ако се разходите из дома на интериорния дизайнер и стилист Джони Кармак в Данбъри, Кънектикът, ще се пренесете в едно оживяло подобие на пазар за плодове и зеленчуци.
Така наречената му „Плодова стая“ е наистина със запомнящи се форми и безброй цветове – например полилей във формата на череши до масичка, която прилича досущ на гигантска ягода. Всеки детайл в това пространство е пиршество за сетивата, пише Fast Company.
Кармак обаче не е сам – той е част от една постоянно нарастваща вълна в интериорния дизайн, която поставя плодовете и зеленчуците на пиедестал.
Тенденцията все по-често напуска кухненските ни рафтове и се разпространява в дневни, спални и дори в бани. Причината е забавното бягство от реалността, по мнение на самия Кармак.
Дизайнерите и културните анализатори обаче откриват тук нещо повече – завръщане към природата, устойчивост и един почти романтичен копнеж по простия живот.
„Щандовете на фермерите носят една почти пасторална носталгия. Сякаш всички си мечтаят за парченце от този спокоен ритъм“, казва Рейчъл Хардидж Барет, главен редактор на списание Country Living. Според нея търсенето на по-здравословен начин на живот, градинарството и засилващият се интерес към винтидж естетиката вървят заедно с манията по плодово-зеленчуковия дизайн.
Един от скорошните примери за това е феноменът Tomato Girl Summer – стил, вдъхновен от сърцевината на домата, но също така от безгрижни летни дни, средиземноморски кафенета и разходки по плажа. Барет е категорична: „Тази тенденция дава началото на истинска реколта от нови вдъхновения в дизайна – зеле, репички, ягоди, праскови… имаме огромен избор.“
Паралелно върви и завръщане към класически декоративни елементи от 18-и и 19-и век. Например, зеле и маруля като мотиви в порцелановите аксесоари – популярни сред буржоазията преди векове, а след това възродени от елита на Палм Бийч през 60-те години, включително от Жаклин Кенеди и Франк Синатра.
Днес те се завръщат като хит сред младите потребители в TikTok, където само една серия, вдъхновена от тях, трупа над 15 милиона гледания.
Именно социалните мрежи подхранват тази естетика. През 2023 г. керамична табуретка с лимонов дизайн се превърна в хит, а интересът към мебели и посуда с форми на цитрусови резени не е спирал да расте.
Тазгодишното издание на панаирите за интериор и начин на живот в Париж (Maison et Objet) и Франкфурт (Ambiente) затвърждава тенденцията. Щандовете приличат повече на витрини на пазар за плодове и зеленчуци, отколкото на изложба.
Гроздове, дини и домати се срещат върху абсолютно всичко, без значение дали става въпрос за чаши, огледала, лампи или възглавници.
Цветовете се преплитат и доставят на потребителите детска радост.
Може би и това е една от причините, поради които тенденцията е толкова популярна в социалните мрежи. В нея се преплитат носталгия по детството, стилът на видеоигрите и вроденият стремеж на човека към уют.
Например, плодът truffula от The Lorax или плодовете, които се събират и разменят в Animal Crossing, сега се прераждат като столове, лампи и вази.
Кулинарната авторка Алис Уитни е друг верен почитател на това, което в TikTok често се нарича Grocery Girl Aesthetic. В дома ѝ в Лос Анджелис могат да бъдат открити метален венец с гъби, стол във формата на лимонов резен и дори подноси и пръстени за салфетки с бананови акценти.
„Винаги съм обичала да декорирам в този стил, но след като се преместих в Калифорния и попаднах на един имот, нещата ескалираха“, споделя тя.
На това място тя намира първите си предмети от специално стъкло в стил Мурано – чушка, праскова и круша. Както и едно истинско бижу: керамичен съд за супа във формата на карфиол с триизмерни листа и чиния, която изглежда като неговия корен. Това е началото на манията ѝ по колекционерски артикули от този тип.
Според Барет от Country Living, хубавото на тази тенденция е, че е изключително гъвкава и подходяща за различни стилове. „Независимо дали сте фен на винтидж или на по-модерна естетика – можете да си позволите доза закачлив кич. А за по-елегантен интериор винаги може да заложите на тапети и текстил с плодови мотиви.“
Накратко – няма значение дали ще ги ядете или ще се обградите с тях, плодовете и зеленчуците вече не са просто част от менюто, а ниша в дизайна, която превръща дома в оазис на щастието и цветовете.