Милионер в километри: Как една авиокомпания си върна клиентите с креативна реклама
SAS обещават, че всеки, които лети с линии на 15 различни компании от SkyTeam в периода 8 октомври-31 декември 2024 г. ще получи 1 млн. бонус точки. В парично изражение това означава 10 хил. долара за билети. Интересът е огромен

През 2024 г. скандинавските авиолинии (SAS) напускат една голяма група от компании (Star Alliance), за да се присъединят към друга – SkyTeam. И решават да започнат дръзка рекламна кампания.
Към онзи момент SAS са в бизнеса от 27 години и имат армия от верни клиенти. Преместването от един конгломерат в друг обикновено не се харесва на пътниците, но пък им дава бонуси като възможността да летят по различни линии между компанните в групата и едновременно да печелят точки за безплатни билети.
Именно на такава бонус програма залагат от SAS. И обещават на клиентите си да ги направят милионери. Не в пари, а в пътувания.
Програмата се нарича EuroBonus. SAS обещават, че всеки, които лети с линии на 15 различни компании от SkyTeam в периода 8 октомври-31 декември 2024 г. ще получи 1 млн. бонус точки. В парично изражение това означава 10 хил. долара за билети.
Интересът е огромен, включват се почти 50 хил. души като 7 хил. от тях се регистрират само заради бонусите. До финалната права достигат едва 900 души. Един от тях е норвежец, записал в бонус програмата още при създаването ѝ преди 33 години. Сред победителите са и майка и дъщеря, които решават да пътуват, за да прекарат повече време заедно, пише CNN.
Около 30% от т.нар. редовно пътуващи са жени. Факт е, че в тази категория доминират мъжете, но се намират и дами като 36-годишната Нара Лий от Южна Корея, която се хвърля в приключението без да е наясно с подробностите.
„Не знаех много за обединенията от авиокомпанни. И така се запознах с начина, по който работят“, казва тя.
В момента има три такива големи компании – Star Alliance, SkyTeam и OneWorld, обединяващи десетки оператори.
Лий не знае нищо и за SAS, но въпреки това се записва.
„Работих като маникюрист в продължение на 15 години, но винаги съм искала да обиколя света. Миналата година най-сетне започнах да пътувам. Попаднах на клип за предизвикателството на SAS и сърцето ми се разтуптя. Въпреки че нямах опит с международните полети, а и английският ми не е добър, много исках да спечеля 1 млн. точки и да пътувам“, разказва тя.
В крайна сметка Лий прекарва около 160 часа във въздуха, летейки Азия до Америка, над Атлантическия океан до Европа и обратно в Азия, за да се върне в Сеул. Тя натрупва своите милион точки и ги използва разумно. Лети до Париж и до град Хо Ши Мин във Виетнам.
Друг участник в инициативата е 44-годишният Бари Колинс от Великобритания, който описва себе си като „страстен колекционер на точки“ през последните десетина години. Той решава да участва, защото наскоро се е „пенсионирал“, т.е. продал е дяловете в бизнеса си и няма много за вършене.
„Беше си криза на средната възраст“, казва той за решението си.
Съпругата му го насърчава да тръгне сам по света. Той осъзнава, че това е точно за него, но налага правилото да лети само с икономична класа, за „да си върне инвестицията“. Другото, от което не иска да отстъпи, е багажът – само ръчен. Защото проверките за сигурност, когато трябва да сменяш полети, биха „довели до катастрофа“ за графика му.
И трето правило – не лети директно, а спира на места, на които преди това не е бил.
„Ходил съм в Америка сто пъти. Но никога не съм бил в Сеул или Виетнам“, обяснява решението си той.
И така вместо да прави цяло околосветско пътешествие, започва с кратки екскурзии. Лети до САЩ и Мексико през Франция в петък, а в неделя вечер е вкъщи, за да заведе децата на училище на следващата сутрин. Обикаля Европа – Мадрид, Париж, Букурещ, Амстердам, Стокхолм. После отново отива в Америка, а след това и до Азия. Като тегли чертата, е направил 22 полета от 19 компании, 16 от които са част от SkyTeam. И къде на шега, къде насериозно заявява, че най-голямото предизвикателство е било да издържи физически.
От такива опитни пътешественици може да се научи много. Например – как най-лесно се спи в самолет. Колинс носи специална възглавница, маска за очи и тапи за уши. Освен това спира приема на течности един час преди полета.
„Най-добре е просто да си уморен. Ако и в икономична класа ти се струва неудобно за сън, не си достатъчно изтощен. Аз заспивах навсякъде“, казва той.
И Колинс, и Лий говорят за културния шок, който са преживели на различни места по света. Британецът разказва, че на летището в Джеда (Саудитска Арабия) се учудил, че всички говорят английски. А в САЩ забелязал, че от службите за сигурност произнасят по такъв начин „господине“ и „госпожо“, че „те карат да се чувстваш неудобно“.
Пълната противоположност е в Джакарта, Индонезия, където те пускат дори без нужната туристическа виза.
„Едно от предимствата на това да си бял мъж на средна възраст е, че никой не те приеснява“, казва Колинс.
Обратното е при Лий, която разказва, че е била доста внимателна, никога не е излизала сама късно през нощта и винаги е била нащрек. Най-страшно ѝ се сторило в Ню Йорк, защото „в Корея рядко виждаш дрогирани, а там често се срещат“.
И двамата са единодушни по един въпрос – когато пътуваш по този начин, трябва да си готов бързо да промениш плановете си, ако нещо се обърка - маршрути, полети, хотели.
Колко струва удоволствието? Колинс казва, че е похарчил малко над 6 хил. долара за полети и хотели. Сметката на Лий е около 4500 долара за самолети и нощувки. В замяна на това са получили по 10 хил. долара под формата на точки.
За SAS това си струва. Те са дали ваучери на 900 души, но пък са си направили страхотна реклама и отчитат повишен интерес от клиенти в САЩ, Китай и Южна Корея.