Когато става въпрос за изкуствен интелект и сигурност, повечето представители на поколението Z са притеснени за бъдещето на работните си места.

Но някои от тях се надяват новата технология да замени ключови позиции в корпоративната йерархия – на главния мениджър или на изпълнителния директор.

Бърза анкета на услугата EduBirdie установява, че един на всеки 10 служители от поколението Z предпочита робот за шеф, съобщава Fortune.

Младите служители иронично споделят, че ChatGPT и Gemini биха били по-добри мениджъри, тъй като ще са „по-човечни“. Според тях изкуственият интелект ще бъде по-приятен, по-справедлив и по-неутрален шеф.

Докато според някои виртуалният мениджър ще бъде много по-интелигентен от човека, други прогнозират, че ще могат лесно да го манипулират в управлението.

Някои респонденти съобщават, че AI мениджърът „няма да ме закача“ и ще бъде „по-малко страшен“.

И независимо от това дали им предстои да се отчитат пред роботи в скоро време, близо 70% от анкетираните 2000 млади американци вече са изключително учтиви към ChatGPT (за всеки случай).

Какво означава това за мениджърите

Въпреки нагласите на поколението Z, мениджърите по-скоро могат да бъдат заменени от колеги, които използват AI, отколкото от самата технология.

Ново проучване показва, че огромното мнозинство от директорите в компании прогнозират, че ще загубят работата си до две години, ако не овладеят уменията за работа с AI. Но те може би са по-застрашени да загубят млади таланти, ако не променят модела си на управление.

„Желанието на поколението Z да замени човешкия шеф с AI е червен флаг за техните мениджъри“, коментира пред Fortune Ейвъри Морган, главен директор по човешките ресурси в EduBirdie.

Вместо да се възхищават от възможностите на AI или от това как един виртуален шеф може да доведе до по-голяма гъвкавост на работните места, Морган подчертава, че служителите, които искат шефовете им да бъдат заменени от технологията, „се сблъскват с несправедливост, объркване и токсичност на работното място“.

Всичко това се засилва с политиките за връщане в офиса.

Но има и добра новина: усъвършенстването на меките умения може да бъде двойно решение, за да избегнете заместването от AI и загубата на млади служители.

„Не вярвам, че AI може да замени професионалните мениджъри, които внасят в работата си емоционална интелигентност, емпатия, етична преценка и творческо решаване на проблеми“, казва Морган. „Иронията е, че аспектите на управлението, които ни правят най-отчетливо човешки, са точно това, което липсва, когато служителите предпочитат машини.“

Gen Z: Подкрепа от ръководството или напускане

Морган съветва мениджърите да създадат среда, в която служителите да се чувстват достатъчно сигурни, за да  дадат обратна връзка.

„Не е необходимо да сте най-добрият приятел на всички, но трябва да сте достъпни, прозрачни, последователни и етични. Уважавайте личните граници, поддържайте професионалните разговори и бъдете справедливи в решенията си. Ако допуснете грешка, признайте я и се извинете.“

За представителите на поколението Z, които са под ръководството на токсичен или непрофесионален мениджър, Морган предлага да се обърнат към отдел „Човешки ресурси“ или висш ръководител.

„Ако работното ви безпокойство е обвързано с един човек и нещо ви се струва нередно, вероятно е така“, съветва експертът и допълва да документирате фактически всяко лошо поведение, например случаите, в които личните граници са преминати.

„Записвайте дати и подробности, запазете имейли, съобщения или всичко друго, което подкрепя случая. Токсичността често се крие зад фалшиви усмивки и твърдения от типа „ние сме като семейство“, но не позволявайте това да ви държи в задънена улица. Ако няма подкрепа, напуснете. Никоя длъжност, заплата или възможност не заслужава психичното ви здраве.“, допълва експертът.