Текила и звездна еуфория: Защо пазарът все по-силно усеща горчивия вкус на трезвеността
След десетилетие на ръст, световната индустрия за текила влиза в период на спад, свръхпредлагане и нови пазарни предизвикателства
&format=webp)
Оказва се, че дори и известните не са защитени срещу предизвикателствата на пазара.
Брандът 818 Tequila, собственост на Кендъл Дженър, е един от най-известните производители на „celebrity текила“, които завладяват индустрията през последното десетилетие. Тази година обаче климатът се изменя и това не е в полза на звездите.
Компанията ограничава наемането на персонал и редуцира разходите си за маркетинг, което показва, че дори най-популярните марки не са защитени от изтрезняването на пазара.
„Наблюдаваме отдръпване от импулсивните покупки и преминаване към по-премерени решения“, коментира изпълнителният директор на 818 Tequila Майк Нови пред CNN.
Фокусът вече е върху основната линия продукти и конкурентни цени за клиентите.
Годината обаче се очертава трудна не само за 818 Tequila, а и за цялата индустрия.
Според последен доклад на OhBev, консултантска агенция за алкохолни брандове, текилата изглежда е на кръстопът. След десетилетие на бурен растеж, пазарът постепенно се нормализира.
Потребителите вече не харчат толкова за текила, колкото по време на пандемията, когато баровете вкъщи се превърнаха в хит, а това води до множество съкращения.
Прекомерното търсене през предходните години води и до свръхпредлагане на агаве – основната суровина за производство на текила. Резултатът, естествено, е рязък спад в цената на продукта и намаляване на доходите за производителите.
Над индустрията тегне и рискът от 25% тарифи, ако Северноамериканското споразумение за свободна търговия (NAFTA), подписано от Доналд Тръмп, изтече догодина без нова договорка.
За момента текилата влиза на американския пазар без мита, но несигурността кара компании като 818 Tequila и Pantalones да трупат запаси в САЩ – страната, която поема 80% от световния износ на текила. През януари експортът от Мексико скача с 30% спрямо година по-рано, сочат данни на мексиканския Регулаторен съвет по текила.
Динамиката се усеща във всички сегменти. Консуматорите стават по-взискателни и преминават към по-„разумни“ покупки, споделя Андрю Крисомалис, съосновател на Pantalones – бранд на Матю и Камила Макконъхи.
Луксозните бутилки, които струват над $150 и са любими на знаменитости и риалити звезди, вече не са толкова желани, докато по-качествената, но достъпна текила като Pantalones ($45 за 750 мл), привлича вниманието на все повече клиенти.
„В тази среда думата е прецизност – ако продуктът ти изпъква, това е ключът към успеха“, казва Крисомалис.
Несигурността с тарифите временно е избегната, но заплахата все още е налице. Това кара брандовете да диверсифицират: докато пазарът в САЩ е наситен, Pantalones поглежда към Обединеното кралство, където току-що подписа споразумение с Tesco и вече е на рафтовете в над 2 500 магазина, както и в редица ресторанти и хотели.
Там, казва Крисомалис, текилата тепърва започва своя път и потребителите имат нужда от „образователна крива“. Дегустации, както и звездното присъствие на семейство Макконъхи, помагат брандът да се наложи на пазара.
„Сам трудно бих направил пробив, но когато те застават до мен, задачата става по-лесна“, признава предприемачът.