Пет десетилетия след излизането на първите домашни видео игри, Източна Англия се готви да посрещне първото поколение пенсионери, израснали с гейминг контролер в ръка.

Днешните геймъри, пораснали с технологиите, очакват все по-сложни и вдъхновяващи заглавия – търсене, което тласка напред не само утвърдени имена като Jagex, Ninja Theory и Frontier Developments в Кеймбридж, но и нови студиа, стартиращи от места като Норич.

„Изминаха невероятни 50 години. Готвим се да видим първото поколение пенсионери-геймъри... това е невероятно“, казва Ник Пул, главен изпълнителен директор на Ukie – търговската организация на гейминг индустрията във Великобритания.

Той подчертава така наречения „кросоувър“ ефект, при който игри като The Last of Us и Fallout успешно преминават към телевизионни и филмови адаптации.

„Когато обичаш даден свят и си го преживял чрез игра, естествено е да искаш да го видиш и в други формати.“

Frontier Developments е сред водещите студиа в страната. Рич Нюболд, директор на игри в компанията, си спомня как е започнал работа в началото на 2000-те.

„Бяхме около 70 души. Днес сме над 600“, казва той пред BBC.

Студиото създава разнообразни игри – от Planet Coaster 2 и Planet Zoo до симулации, в които можеш да управляваш F1 отбор или да изследваш космоса.

Според него пандемията от Covid е катализирала ръст в интереса към игрите. „Желанието за игри със сигурност е нараснало. Те носят радост, но също така отговарят на нуждата от смислено свободно време“, казва Нюболд.

И цифрите го доказват – според данни на Ukie, през 2016 г. в индустрията в Източна Англия работят 2400 души. Днес броят им е над 3100 в 160 компании. Приносът за икономиката също расте – от около 145 млн. евро през 2016 г. до над 250 млн. евро към момента.

23-годишната Из Хед е сред новите лица в индустрията. Основават студиото Moss Monkey още по време на последната си година в Norwich University of the Arts, след като майка им предлага идеята за кариера в гейминг индустрията.

„Сцената в Норич се разраства масово в момента. Това е изключително добра новина. Има толкова много нови студиа, както и нови игри“, казват те пред BBC.

В момента работят по играта Outclaw, в която котка дух на име Гиблет се впуска в хаотично приключение по света.

Но пътят изобщо не е лесен, защото голяма част от времето преминава в търсене на финансиране.

„Имало е моменти, в които съм обмисляла да започна допълнителна работа, но това щеше двойно да забави процеса“, споделя Из.

Марк Баклър, основател на Sketchbook Games, базиран в Норич, вярва, че подкрепата за стартиращите студиа със сигурност може да се подобри.

„Франция и Канада предлагат световна класа данъчни облекчения и подкрепа. Подобни политики биха направили огромна разлика за нас, особено спрямо конкуренцията от САЩ и Япония“, казва той.

Настоящият му проект – Lost Words – се базира на история, написана от Риана Пратчет, дъщерята на легендарния Тери Пратчет. Играта разказва за герой, който използва фентъзи свят, за да се справи с травмата.

„Има толкова много роли в тази индустрия. Не е само програмирането. Имаш композитори, които пишат музика, хора, които създават звукови ефекти, разказвачи на истории, продуценти, маркетинг експерти. А с развитието на игрите – защо не и икономисти или архитекти?“, добавя Баклър.