Инсталация с огледала, на която с големи бели главни букви е изписано „Обичам красотата, не е моя вината“, се извисява над основната галерия в PM23 – новото културно пространство на фондация Valentino Garavani & Giancarlo Giammetti. То се помещава в сграда от края на XIX век, която първоначално е била училище и печатница, в близост до Испанските стълби в Рим.

Фразата стана прочута благодарение на Гаравани в документален филм от 2008 г. Той основава модната къща Valentino през 1960 г. заедно със своя приятел и бизнес партньор Джамети. Днес двамата се посвещават на филантропската, социалната и културната мисия на фондацията.

„Решихме да открием първата изложба в реновираната сграда именно с тази реплика, защото красотата е нещо много повече от естетика“, казва Джамети пред Financial Times. „Знам, че понякога се възприема като повърхностна, но за нас тя е истина – едно от малкото останали съкровища, единственото, което може да противодейства на грозотата и травмата“, добавя той.

Новото културно пространство, наречено PM23, вдъхновено от адреса си на Пиаца Минянели №23, е своеобразен паметник на артистичното наследство на дуото.

Изложбата носи заглавието Horizons/Red, като червеният цвят е основна нишка чрез селекция от 80 модни творби от архива на 93-годишния дизайнер Валентино Гаравани и произведения на изкуството. Яркочервеното е негов подпис – показани са най-емблематичните му рокли в различни дължини, кройки и материи, включително оригиналната коктейлна рокля Fiesta от 1959 г. – без презрамки, до коляното, с големи червени рози по полата.

Сред изложените произведения на изкуството са творби на Пикасо, Джеф Кунс и Анди Уорхол – част от личната колекция на Гаравани и Джамети.

Джамети разказва, че когато техният приятел Уорхол предложил да нарисува портрет на Гаравани – който сега е изложен в PM23 – те първоначално помислили, че това е просто любезен жест и чак по-късно осъзнали, че всъщност са му поръчали произведението и трябва да платят. „Приемайки офертата на Анди да нарисува Валентино, ние всъщност му дадохме поръчка, но тогава нямахме средства да платим… Минаха няколко години, докато се издължим“, спомня си той.

„Началото беше трудно – изгониха ни от мястото, където работехме, в началото на 60-те и се наложи да делим апартамент с една жена, пълна с котки, на улица Виа Грегориана… Канехме аристократични клиентки на проби, а в жилището миришеше на котешка урина“, разказва още Джамети пред FT. „За щастие, само година по-късно успяхме да наемем последния етаж в сградата на Пиаца Минянели.“

През годините Джамети, сега на 83, поема финансовото управление на модната империя и помага на партньора си да преодолее първоначалните трудности. „Още щом се запознахме, го помолих да ми даде счетоводните книги и контактите на счетоводителя си“, казва Джамети, който скоро след това официално става бизнес партньор на Гаравани.

Сега той и Валентино са решени да се отблагодарят на Рим и местната общност чрез дейността на фондацията. Финансират редица проекти, включително инициативи в помощ на детската болница Bambino Gesù. Планирани са и нови изложби в пространството на Пиаца Минянели.

„Рим наистина е голямата красота – по всеки възможен начин. Той те поглъща. Градът значи толкова много за нас и за модната къща Valentino“, казва Джамети.

Случайна среща в кафе на Виа Венето в началото на 60-те години, по време на златната епоха la dolce vita, бележи началото на дългогодишното партньорство между Джамети и Гаравани. Тогава Валентино тъкмо се бил преместил от Париж и, по думите на Джамети, бил самотен. „Попита дали може да седне при мен и започнахме да си говорим.“

Съдбовната среща полага началото на партньорство, продължило половин век – до пенсионирането им през 2007 г. (марката Valentino е продадена още през 1998 г. на конгломерата HdP). Колаборацията помежду им оставя траен отпечатък върху световната модна индустрия. Изтънчената, елегантна естетика на Валентино му печели прякора „шейхът на шика“, даден от покойния издател на Women’s Wear Daily Джон Феърчайлд. Сред почитателите му са били Елизабет Тейлър, Джаки Кенеди, а днес – Никол Кидман, Ан Хатауей и Гуинет Полтроу.

Getty Images | Дизайнерът Валентино Гаравани и актрисата Никол Кидман присъстват на премиерата на „Австралия“ в театър „Зигфелд“ на 24 ноември 2008 г. в Ню Йорк

Последното модно шоу на Валентино в Рим се състоя преди 17 години, съпътствано от изложба на 300 негови модела в Ara Pacis – великолепен римски паметник, посветен на богинята на мира. Това бе тържественото му сбогуване с града и индустрията. „Решихме да си тръгнем, докато партито още продължаваше“, казва Джамети.

Той обяснява, че новата изложба е „много различна“ и дейността на фондацията всъщност не е толкова свързана с мода, колкото с „красота и изкуство“ – и с това, как искат да бъдат запомнени.

Getty Images | Изложбата „Валентино в Рим, 45 години стил“, 2007 г.

Попитан дали изпитва носталгия по la dolce vita и модата от 80-те и 90-те години, Джамети разсъждава: „Може би имената Армани, Валентино, Версаче, Прада, Живанши или Шанел няма да съществуват в бъдеще – концепцията за творчески директор се е променила... объркващо е. Не е ясно какво всъщност се предлага на клиентите, а егото на дизайнерите е станало по-важно от самата марка.“

Миналата година марката Valentino (сега собственост на катарския инвестиционен фонд Mayhoola, като Kering притежава 30% дял) назначи бившия творчески директор на Gucci – Алесандро Микеле – за заместник на Пиерпаоло Пичоли.

Пред FT Джамети отказва да коментира избора, но отбелязва по-общо, че в модата има сериозно разместване: „Дизайнерите получават милиони, за да бъдат себе си, а не да въплъщават марката и наследството ѝ… и това е голям проблем, защото цялото ново поколение дизайнери върви в една и съща посока, взаимно се копират – и всичко е объркано.“

След над 60 години в луксозната индустрия, Джамети чувства, че е в добра позиция да разсъждава върху състоянието ѝ днес.

„Много от новите дизайни служат добре за маркетинг или за кликбейт в социалните мрежи, но накъде след това? Кой изобщо носи тези дрехи?“, коментира той. „През 70-те в Италия имаше не само Валентино, но и много други имена като Джанфранко Фере, Армани, Криция – и това даде мощен тласък на индустрията… А къде са тези творци днес?“

Според Джамети най-големият проблем е „краткосрочното мислене“ – както при дизайнерите, така и при инвеститорите и институциите. „Модната индустрия ще бъде преобърната от промените, които се случват, но посоката не е ясна, така че не знам какво да очаквам.“

„Сега сме съсредоточени върху изкуството и решихме да го смесим с модата в това първо шоу в PM23 – вярвам, че и двете са важни форми на културно изразяване. Мисля, че модата може да бъде форма на изкуство – някои дизайнери определено бяха артисти…, но модата също така трябва да бъде носена.“

„Horizons/Red“ е в PM23, Рим, до 31 август