Ако попитате поп-пънк групата South Arcade какво е вдъхновило създаването на хита Supermodels, трябва да сте готови за пътешествие.

То започва с Shut Up and Drive на Rihanna, преминава в кавър на Word Up на ню-метъл групата Korn и се отклонява към Genesis на френската денс група Justice.

Крайната дестинация е Just Dance – популярната поредица от видеоигри, в която участниците събират точки, като имитират съчетания от хитове, оглавяващи класациите.

South Arcade се носят на вълната на Y2K (Year 2000) core – нарастващия интерес към културата на 90-те и началото на 2000-те години. Звученето на четиримата - жизнерадостна, рок китарна музика, би се чувствало като у дома си по MTV или в саундтрак на филм от 90-те, разказва BBC.

„Това е странно, носталгично усещане“, признава вокалистката Хармъни. И тя, и китаристът Хари са родени в началото на хилядолетието, така че привързаността към това време идва от по-големите им братя и сестри, както и от приятелите, които ги запознават с тенденциите.

Въпреки липсата на личен опит, групата е описана от сайта MusicRadar като „лидери на нарастващото Y2K движение“.

South Arcade обаче не са единствени. Някои от групите, вдъхновили тяхното звучене, също отбелязват ръст на популярността. По време на фестивала Download наскоро ветераните на ню метъла Korn бяха хедлайнери, а по-надолу в списъка с концерти се появиха и други герои от началото на новия век – Alien Ant Farm.

Linkin Park наскоро издадоха първата си нова музика след смъртта на фронтмена Честър Бенингтън, а Limp Bizkit разпродадоха арени по време на турнето си в Обединеното кралство тази година.

Хари от South Arcade казва, че рапът и денс музиката са доминирали в мейнстрийма през последните 10 години, и смята, че все повече хора на неговата възраст откриват това, което е било преди тях.

„Преди 2010 г. е като златната ера на музиката на групите и музиката с китара. Пълно е със страхотни групи, а после всичко се променя, махалото се завърта.“

Y2K набира все повече популярност в TikTok.

Хаштагът Y2K е бил използван в четири милиона публикации в приложението, като някои от най-популярните са свързани с изпълнители от 2000те, включително Pitbull и Avril Lavigne.

Видеоклиповете на South Arcade започват да привличат публика, когато включват кадри от репетициите на групата.

Но музикантите допълват и друго: Не се чувстват застраховани от съвременния натиск, свързан с кризата с разходите за живот. Неотдавнашното турне в Америка беше „наистина скъпо“, признават те, а поддържането на сценични изяви включва креативни идеи „по възможно най-евтиния начин“.

Но според бандата всичко си е струвало. „Наистина е страхотно, защото виждаме куп коментари в YouTube от хора, които са били в онази епоха, и те почти могат да забележат препратките или да ги дискутират, но има и много деца, които за първи път чуват подобни неща. Наистина е готино да съберем всички на едно място.“

Привлекателността за феновете, които са прекарали тийнейджърските си години в слушане на Korn, вероятно е очевидна. Но как Y2K привлича хората, които са били с памерси по време на разцвета на групата?

„Всичко върви към минимализъм на телефоните“, казва Хари. „Сега хората биха казали, че скролват в TikTok, но по онова време сте имали конзоли, игри и други подобни, CD плейъри и много неща, които са извън телефона.“

За вокалистката Хармъни това е усещане за бягство.

„Появяват се много клипове с носталгия по неща от детството, които ще ви накарат да се почувствате по някакъв странен начин. И си мисля, че ще е прекрасно, ако можем да уловим това усещане в музиката си, когато детските стаи са били вашата личност, а не Instagram канал, за това какви плакати сте имали на стената, какви герои сте колекционирали, такива неща.“, допълва тя.