Консумацията на алкохол сред представителите на Gen Z започва да нараства на големите пазари, сочи проучване на британската компания IWSR, проведено в Канада, пише Yahoo Finance.

Предишни изследвания представяха младото поколение като въздържатели с рязка тенденция към намаляване на алкохола.

През 2020 г. Мичиганския университ съобщи, че въздържанието от алкохол нараства сред американците в колежанска възраст. През август 2024 г. друго проучване на Gallup установи, че 65% от американците под 35 години смятат пиенето за нездравословно.

Проучването на IWSR, проведено през март, преобръща тази картина. „Идеята, че от поколението Z са умерени повече от другите поколения, не се подкрепя от данните в последното ни проучване“, обяснява Ричард Халстед, главен оперативен директор на IWSR Consumer Insights.

Компанията интервюира общо 1374 канадци като представителна извадка от националното население в законна възраст за консумация на алкохол в страната.

Процентът от поколението Z в законна възраст за консумация на алкохол (LDA), който съобщава, че консумира, се е увеличил от 56% през пролетта на 2023 г. до 69% през пролетта на 2025 г.

За да се считат за пиещи, респондентите трябва да са консумирали едно или повече питиета през последните шест месеца, обясняват авторите на изследването.

Друго скорошно проучване установи, че една трета от поколението Z в Канада съобщават, че последният път, когато са консумирали алкохол, е било в бар, ресторант или клуб. Почти четирима от всеки пет са консумирали спиртни напитки, което е повече от всички консумиращи в Канада.

Как се представя Gen Z в сравнение с другите поколения

Канадските данни за другите поколения показват малко увеличение сред милениалите: 71% (април 2023 г.) до 75% (март 2025 г.). Консумацията на алкохол обаче е намаляла при поколението X (77% през 2023 г. до 76% през 2025 г.) и Бейби бумърите (76% през 2023 г. до 72% през 2025 г.).

IWSR определя поколенията по следния начин: Gen Z (18-27 г.); милениали (28-43 г.); X (44-59 г.); бумъри (60+ г.).

Каква е причината за повишената консумация на алкохол

Увеличаването на доходите играе роля за консумацията на алкохол сред поколението Z. „Тъй като все повече от консумиращите от поколението Z наближават средата на двадесетте си години, разполагаемият доход се увеличава, а това обикновено корелира с увеличена консумация на алкохол.“, обясняват авторите на изследването.

Според тях натискът върху разходите за живот означава, че повечето потребители са се фокусирали върху стоки от първа необходимост и оставането у дома, отколкото върху излизането в заведения навън.

Влиянието на демографските фактори като пол и доход на домакинствата „е доста последователно в Канада“. За сметка на това, все повече хора достигат законна възраст за консумация на алкохол в рамките на поколението Z, което повишава потреблението.

Консумацията на алкохол от поколението Z нараства и на други ключови пазари.

В САЩ потреблението е нараснало от 46% на 70% за тази година. В Обединеното кралство е скочило от 66% на 76%, в Индия - от 60% на 70%, а в Австралия - от 61% на 83%.