Трезви и готови за купон. Защо Gen-Z отказва алкохола
Ако по-възрастните си казват: „Така или иначе ще умра, защо да не пуша и пия“, следващото поколение не приема нещата така
Тя е на 28 години, казва се Оливия и живее във Филаделфия. Един неин уикенд изглежда по следния начин – в петък вечер може би ще гледа спорт – на живо или по телевизията. Събота е за среща с приятелки. В неделя е ред на пазаруването, домакинската работа и подготовка за новата работна седмица. Въпреки че при някое от излизанията може и да има алкохол наоколо, тя няма да посегне към чашката. Оливия е част от все по-големия брой млади хора в САЩ, които се отказват от пиенето, разказва Business Insider.
До преди няколко години приятелите ѝ редовно я обявяват за луда. Но напоследък и някои от тях стават въздържатели.
„Забелязвам, че мои приятели започнаха да отказват алкохола. Или просто не искат да харчат за това. Вече не им харесва усещането, което дава пиенето. Според мен това е част от остаряването, но има и друго – да пиеш вече не е готино“, казва Оливия пред BI.
„Сухият Януари“ (Dry January) е традционна ежегодна инициатива, която води началото си от Великобритания, а след това започва да се прилага и в САЩ. Най-общо казано идеята е хората да се въздържат от алкохол в рамките на месец особено след като по време на коледните празници са пили повече от обичайното.
Тази година „Сухият Януари“ в САЩ започна с предупреждение от главния хирург на страната д-р Вивек Мърти. Той напомни, че алкохолът увеличава риска от ракови заболявания. Gen-Z обаче като че ли не бяха особено впечатлени. Причината – те така или иначе не пият, значи няма смисъл да се притесняват.
„По-младите просто не са склонни да поемат този риск. Мисля, че те имат по-малко фаталистичен подход. Ако по-възрастните си казват: „Така или иначе ще умра, защо да не пуша“, следващото поколение не приема нещата така. А може би са по-наясно кои компании печелят от пристрастяването“, казва епидемиологът Мери Чарлтън, която е директор на Регистъра за ракови заболявания в Айова.
Но дори философските разсъждения за смисъла на живота да не са основната причина за тази промяна, трябва да е ясно, че тя ще доведе и други след себе си. А вероятно и до нови бизнеси, които ще се научат да печелят от навиците на по-младото поколение.
Бека Боровски е на 25 години и казва, че е пила достатъчно докато е била студентка. Когато е на 22 години, започва да страда от тежък махмурлук и решава да намали консумацията.
„Сега ми се струва, че след коронавируса много хора осъзнаха, че нямат нужда от алкохол, за да се забавляват. Аз разбрах, че пиенето не ми харесва чак толкова много, просто харесвам компанията на хората. И започнах да се наслаждавам на това, че просто сме заедно“, казва тя днес, цитирана от BI.
Изглежда това е често срещано явление сред хората на тази възраст. Едно проучване на Gallup показва сериозен спад в консумацията на алкoхол в групата на 18-34-годишните. Едновременно с това се увеличава делът на младите, които смятат, че и умереното пиене е вредно.
Клои Ричман, 29-годишна, водеща на подкаста Litty and Sh*tty, казва, че не консумира от година. Решава се на това след като започва да гледа видеа за популярното предизвикателство 75 Hard and Cold Plunges (диета плюс задължителни ежедневни дейности като спорт, четене и др.).
Преди това Клои пие само през уикендите, но често има махмурлук и губи неделния си ден във възстановяване. Така че пълният отказ от алкохол изглежда като логична стъпка. Първоначално тя се притеснява, че промяната ще я изолира от приятелите ѝ, но идеята да се отнася по-отговорно към здравето си скоро я обсебва. Затова сега вечерите ѝ са заети с рисуване и ходене в арт кафене.
Промените в нагласите на Gen-Z към алкохола се отразяват и на начина, по който харчат парите си, а това е проблем за производителите на алкохол и за собствениците на барове и други заведения. За сметка на това процъфтяват безалкохолните алтернативи – между 2022 г. и 2023 г. този пазар е нараснал с 29%. Което означава, че Gen-Z имат нужда от общуване и приятели, но не и от бутилка бира.
Затова големите производители на алкохол вече се опитват да се нагодят към променената ситуация и пускат безалкохолни версии на напитките си. Наскоро финансовият директор на Hineken Харълд ван дер Бек съобщи, че 4% от продуктите на компанията са безалкохолни, като се очаква делът им да се увеличи до 7% в близко бъдеще. Актьорът Том Холанд, считан за емблема на Gen-Z поколението и въздържател от 2022 г., пусна своя марка безалкохолна бира.
Малките предприемачи също се опитват да се закачат за новата вълна. Сред тях е Александра Зунер, 34-годишна, която спира да пие преди 10 години. Тя разказва, че при опитите ѝ да спре алкохола много ѝ лиспвал начин за общуване, който не включва пиене. Затова създава магазин за безалкохолни напитки в Сейн Пол, Минесота.
„Виждам все повече хора, които искат да общуват, но не искат алкохол. Затова тук става дума за място, на което могат да се забавляват“, казва Заунер за своя бизнес.
Според нея хората все още искат да имат нощен живот, но вече не предпочитат баровете. Вместо тях се търсят места с друг тип забавления. Като например Chaotic Good Café в Ню Йорк, където се предалагат кафе и настолни игри.
„При нас идват много хора на по 20-30 години просто за да седнат и работят. Имаме Wi-Fi, контакти и 45 места. И освен това е уютно“, казва собственикът Андрю Панос.
Това звучи като идеалното „трето“ място за събиране извън дома и офиса. Ако милениалите се чудят къде да се видят, вероятно ще изберат бар. С Gen-Z-тата обаче нещата стоят по различен начин.
Жаждата за трезвеност на това поколение има своите нюанси. Част от младите хора продължават да пият, макар и в по-малки количества. А стремежът им към промяна е подхранван от много причини. Промените, настъпили след ковид пандемията, са една от тях. Дългото затваряне мотивира хората да търсят дейности на открито като например катерене. Друг катализатор е модата да се живее здравословно, ползването на продукти за отслабване като Ozempic и популярните „телесни трансформации“, т.е. отслабване, по-добра форма и т.н. Иначе казано – уелнесът може и да е измама, но поне кара хората да правят здравословни неща.
Наред с всичко това обаче се отчита и засилен интерес към марихуаната и канабисовите продукти. Което пък бута този бизнес към по-добро развитие.
„С легализирането виждаме, че все повече хора преминават от алкохол към канабис. Това важи особено силно за възрастовата група 21-27 години“, казва Борис Джордан, изпълнителен директор на Cureleaf, компания за отглеждане на канабис.
Тази тенденция се забелязваше и преди отказът на Gen-Z от алкохола да стане толкова явен. Но сега се засилва.
44-годишният Ким Кобейси вижда трансформацията на Gen-Z от първа ръка. Самият той е от поколението на милениалите, но никога не е бил особен пияч. Напоследък, разказва той, си търси компании, в които не се пие. Но се оказва, че сред такива хора той е малцинство.
„Определено няма много на моята възраст“, казва той с уточнението, че когато отиде в заведение без алкохол обикновено всички са с 10-15 години по-млади.
„Харесвам това поколение и начина, по който са различни. Мисля, че те отправят предизвикателство към всичко традиционно“, казва той.