Airbus печели, Ferrari губи, ако САЩ склонят да облекчат някои тарифи за ЕС
Евентуални отстъпки в предварително споразумение ще подпомогнат единствено компаниите със заводи на територията на САЩ. Сред секторите, които ще бъдат пощадени, се очаква да са и спиртните напитки
&format=webp)
Европейската комисия е на път да постигне предварително споразумение със САЩ, което ще облекчи представители на авиоиндустрията като Airbus от определени мита и ще олекоти тарифите за някои, предимно германски, производители на автомобили, което ще бъде актив за компании като BMW AG и Mercedes-Benz Group AG.
Други производители обаче, като италианският лидер в луксозните автомобили – Ferrari, може да не се възползват от предимствата, тъй като те ще подпомогнат единствено компаниите със заводи на територията на САЩ, съобщават източници на Bloomberg.
Сред секторите, които ще бъдат пощадени, се очаква да попаднат и спиртните напитки.
Все още обаче не са обявени ставките по предварителните тарифни отстъпки за самолети, части за тях и алкохолни напитки в хода на преговорите тази седмица, допълват източниците.
„Това е абсолютното размахване на белия флаг за европейското самолетостроене“, коментира Джон Стрикланд, авиационен анализатор в JLS Consulting. Тарифите, които се прехвърлят върху клиентите, „потенциално биха имали значителен отрицателен ефект върху търсенето и следователно върху целия финансов успех на Airbus“, допълва той.
Airbus е не само най-големият производител на пътнически самолети в света, но и сглобява моделите си чрез сложна структура за доставка на части и локации на фабрики, която го утвърди като символ на индустриалното сътрудничество на континента.
Основната централа на превозвача се намира в Тулуза, Южна Франция, където са разположени така наречените линии за окончателно сглобяване на различни продукти, наред с другия основен завод в Хамбург.
Но през годините компанията разшири глобалното си производствено присъствие, включвайки Тиендзин в Китай, Мобил в Алабама и Мирабел в Канада. Това дава на Airbus мощен инструмент за продажба на местно произведени самолети на клиенти в САЩ и Китай - двата най-големи авиационни пазара.
За разлика от тях Boeing произвежда самолетите си само в САЩ, което не дава възможност да адаптира глобалния си отпечатък към потенциалните такси на някои пазари.
ЕС определи защитата на производителя на самолети като свой приоритет. Еврокомисарят по индустрията Стефан Сежурне заяви пред Bloomberg миналия месец, че Airbus не може да бъде обект на „нелоялна конкуренция“ от Boeing, чието седалище е в Арлингтън, Вирджиния, тъй като европейският производител на самолети е изправен пред допълнителна тарифа от 10%.
По време на авиоизложението в Париж миналия месец, което е най-голямото годишно събиране на авиационната индустрия, министърът на транспорта на САЩ Шон Дъфи заяви, че подкрепя връщането към условията на търговското споразумение от 1979 г., което освобождаваше трансграничната търговия със самолети и части от мита.
Дъфи призна, че авиацията е генерирала търговски излишъци за САЩ благодарение на десетилетния пакт, като заяви, че „трябва да свалим авиацията от масата за преговори, като се върнем към 1979 г., а това само ни помага да отнемем някои инструменти от нашите търговски партньори, където това може да ни е от полза“.
Според оценки на ЕС американските мита понастоящем обхващат 380 млрд. евро (445 млрд. долара), или около 70%, от износа му за САЩ. В последната си прогноза от май Европейската комисия значително понижи оценката за растежа за тази година в резултат на търговската война, като очаква умерено ускоряване с 1,1 % в сравнение с прогнозирания през ноември темп от 1,5%.
ЕС има срок до 1 август да сключи предварително търговско споразумение, което да фиксира 10-процентна обща митническа ставка, докато преговарящите се опитват да изработят постоянно споразумение. Ако до тази дата не бъде постигнато споразумение, митата върху почти целия износ на ЕС за САЩ ще нараснат до 50%.
Блокът също така настоява пред САЩ за квоти и изключения, за да намали ефективно 25-процентната тарифа върху автомобилите и частите за тях, както и 50-процентната ърху стоманата и алуминия. Но пробив по отношение на тези тарифи не се очаква веднага, допълват източниците.
Наложените мита върху автомобилната индустрия увеличиха разходите и усложниха работата на европейските производители, разчитащи на доходоносния американски пазар за продажбите на своите по-големи и по-скъпи спортни автомобили.
Ситуацията е особено критична за германските компании, които са подложени на натиск да защитят пазарния си дял в САЩ, тъй като все повече изостават в Китай на фона на жестока конкуренция с местните марки, водени от BYD.
Тази седмица Porsche и Mercedes отчетоха спад в продажбите поради намалените доставки в Северна Америка и Китай.
Въпреки това ЕС и САЩ обсъждат т.нар. компенсаторен механизъм, който би позволил на европейските компании, произвеждащи автомобили в САЩ, да изнасят определен брой без мита, твърдят още източниците.
От това ще се възползват компании като BMW, Mercedes и едноименната марка на Volkswagen. Porsche и Ferrari нямат заводи в САЩ и внасят всичките си автомобили от Европа.
Audi на Volkswagen в момента обмисля да започне производство в САЩ, а през май заяви, че ще избере локация за завода си тази година. Нейният най-продаван автомобил в САЩ, SUV Q5, се внася от Мексико. През второто тримесечие продажбите на модела спадат с 29%. Mercedes премества производството на своя SUV GLC - най-популярния си внос в САЩ в завода си в Алабама до 2027 г.
Миналия месец германският канцлер Фридрих Мерц подкрепи идеята за компенсаторно правило, което да осигури митнически облекчения за някои европейски автомобилопроизводители.
Оттогава обаче преговорите стават все по-напрегнати.
„Искаме споразумение с американците“, каза министърът на финансите Ларс Клингбайл пред депутати в Берлин във вторник. „Но сделката трябва да бъде справедлива - и ако не успеем да постигнем справедливо споразумение, тогава ЕС трябва да предприеме контрамерки, за да защити икономиката ни.“