OpenAI пуска собствен AI браузър срещу Google Chrome
Той е проектиран така, че някои взаимодействия на потребителите да се осъществяват в собствен интерфейс, подобен на ChatGPT, вместо да се преминава към други уебсайтове
&format=webp)
Компанията на Сам Алтман OpenAI е близо до пускане на собствен уеб браузър с изкуствен интелект в опит да предизвика доминиращия на пазара Google Chrome на Alphabet, съобщиха за Reuters трима запознати източника.
Според тях браузърът ще бъде представен на пазара през следващите седмици и има за цел да промени из основи начина, по който хората са свикнали да сърфират онлайн. Той ще даде на OpenAI по-пряк достъп до крайъгълен камък на успеха на Google: данните на потребителите, допълва агенцията.
Ако браузърът на OpenAI бъде приет от 500-те милиона седмично активни потребители на ChatGPT, това може да окаже натиск върху ключов компонент от финансовите източници на Google.
Chrome е важен стълб на рекламния бизнес на компанията майка Alphabet, който съставлява почти три четвърти от приходите, тъй като предоставя информация за потребителите, която насочва рекламите по-ефективно и по-изгодно, а също така дава на Google начин да насочва трафика от търсене по подразбиране.
Браузърът на OpenAI ще бъде проектиран така, че някои от взаимодействията на потребителите да се осъществяват в собствен чат интерфейс, подобен на ChatGPT, вместо да се преминава към уебсайтове, твърдят източниците.
Той е част от по-широката стратегия за внедряване на услуги в ежедневието на потребителите, като ще позволи на OpenAI да интегрира директно AI агенти като Operator, директно в браузъра, позволявайки да изпълнява задачи от името на сърфиращите.
Достъпът до уеб активността превръща браузъра в идеалната платформа за „агенти“ с изкуствен интелект, които могат да предприемат действия от името на потребителя, като например резервации или попълване на формуляри, директно в уебсайтовете, които той използва.
От OpenAI отказаха коментар по темата.
Ръководена от Сам Алтман, компанията преобърна технологичната индустрия с пускането на своя чатбот с изкуствен интелект ChatGPT в края на 2022 г. След първоначалния си успех тя се сблъска със силна конкуренция, включително Google и стартъпа Anthropic, и в момента търси нови области на растеж.
През май OpenAI заяви, че навлиза в областта на хардуера, като инвестира 6,5 млрд. долара, за да придобие io, стартъп за устройства с изкуствен интелект от бившия ръководител на дизайна на Apple Джони Айв, припомня Reuters.
Според източниците, браузърът ѝ е изграден на базата на Chromium, собствения браузър с отворен код на Google. Той е изходният код на Google Chrome, както и на много конкурентни браузъри като Edge на Microsoft и Opera. Миналата година OpenAI нае двама дългогодишни вицепрезиденти на Google, част от първоначалния екип, разработил Google Chrome.
Според компанията за уеб анализи StatCounter, Google Chrome, който се използва от над 3 милиарда потребители, понастоящем доминира на повече от две трети от световния пазар на браузъри. Safari на Apple изостава значително с 16% дял. Миналия месец OpenAI съобщи, че има 3 милиона платени бизнес потребители за ChatGPT.
Perplexity, която също има популярна AI търсачка, пусна в сряда браузъра Comet, който може да извършва действия от името на потребителя. Два други стартъпа – The Browser Company и Brave, пуснаха AI браузъри, които могат да разглеждат и обобщават резултати от интернет.