OpenAI обяви прототип на своя собствена търсачка, наречена SearchGPT, чиято цел е да даде на потребителите „навременни отговори с ясно посочени и съществени източници“, според съобщението на компанията.

Засега SearchGPT ще бъде тестван като отделен продукт, но в крайна сметка OpenAI планира да го интегрира в основната си (вездесъща) услуга ChatGPT. Издателите и създателите на новини са сред първите участници в теста. OpenAI ще предложи списък с чакащи за потребителите от САЩ, които могат да се запишат, за да изпробват инструмента.

Това е най-прякото предизвикателство на OpenAI към господството на Google в търсенето след пускането на ChatGPT

От стартирането на ChatGPT през ноември 2022 г. инвеститорите в компанията майка на Google - Alphabet - се тревожат, че OpenAI може да вземе пазарен дял в сегмента на търсенето, предоставяйки на потребителите нови начини да черпят информация онлайн. С този прототип OpenAI изглежда опипва почвата, обещавайки на потребителите шанса да „търсят по по-естествен, интуитивен начин“ и да задават последващи въпроси „точно както бихте направили в разговор“.

Акциите на Alphabet се търгуват около 2% надолу час преди затварянето на фондовия пазар в САЩ. Компанията отбелязва петдневен спад от близо 5%.

През май тази година Alphabet стартира AI Overview, който главният изпълнителен директор Сундар Пичай нарече най-голямата промяна в търсачките от 25 години. Въпросната промяна позволява на потребителите да виждат обобщение на отговорите на запитвания в най-горната част на Google Search.

Въпреки че Google работи върху AI Overview повече от година, критиката срещу него се засили, след като потребителите бързо забелязаха, че заявките връщат безсмислени или неточни резултати в рамките на AI функцията.

Новината за SearchGPT пък следва старта на новия AI модел на OpenAI - „GPT-4o mini“, обявен миналия четвъртък.

Всичко в едно

Подкрепяният от Microsoft OpenAI е оценен на над 80 милиарда долара от инвеститори. Компанията, основана през 2015 г., е подложена на натиск да остане на върха в сегмента на генеративния AI, като същевременно трябва да намери начин да печели пари, тъй като харчи огромни суми за процесори и инфраструктура за изграждане и обучение на своите модели.

Както новият мини AI модел на OpenAI, така и прототипът на SearchGPT са част от стремежа на компанията да бъде в челните редици на „мултимодалността“ или способността да предлага широка гама от видове медии, генерирани от AI - текст, изображения, аудио, видео и търсене - в един инструмент: ChatGPT.

Публикацията в блога на OpenAI за SearchGPT казва, че визуалните резултати на инструмента ще доведат до „по-богато разбиране“ за потребителите.

Междувременно OpenAI укрепва своя мениджърски състав, тъй като неговите големи езикови модели придобиват значение в технологичния сектор, както и заради разширяващата се конкуренция на процъфтяващия AI пазар.

Миналия месец OpenAI компанията обяви привличането на двама топ мениджъри, както и партньорство с Apple, което включва интеграцията ChatGPT-Siri. Сара Фрайър, бивш главен изпълнителен директор на Nextdoor и финансов директор на Square, се присъедини като главен финансов директор, а Кевин Уейл, бивш президент на Planet Labs и бивш старши вицепрезидент на Twitter и вицепрезидент на Facebook и Instagram, се присъедини като лидер на продуктовото звено.

Други AI компании също влизат в битката в сегмента на търсачките, сред които Perplexity, подкрепена от Джеф Безос и основана от бивш служител на OpenAI.

OpenAI заявява, че си партнира с издатели, за да създаде инструмента за търсене. През последните месеци представители на компанията са показали макети на функцията на издатели, които се чувстват все по-неспокойни относно начина, по който изкуственият интелект би могъл да промени техните редакции и създаване на съдържание на фона на спада в онлайн трафика за много медии.

Издателите са изключително притеснени, че базираните на изкуствен интелект инструменти за търсене от OpenAI или Google ще предоставят пълни отговори въз основа на новинарско съдържание, елиминирайки необходимостта от клик върху връзка към статия, което лишава медиите от онлайн трафик и рекламни приходи.

Не е ясно колко трафик може да изпрати продукт като SearchGPT към издателите. „Очакваме да научим повече за поведението на потребителите“ в рамките на теста, казва говорител на OpenAI, цитиран от The Wall Street Journal.

Издателите са подозрителни към подобни партньорства след като повче от десетилетие се справяха с капризите на технологични гиганти като Facebook и Google, чиито продуктови промени често предизвикват катаклизми в онлайн трафика. Страховете им бяха допълнително раздухани, когато миналия месец Perplexity пренасочи история от списание Forbes за един от продуктите си и не спомена източника на публикацията.

Въпреки това, много издатели виждат стойност в това да продават достъп до своята интелектуална собственост на AI компании, които се нуждаят от огромни количества данни и съдържание, за да усъвършенстват своите AI системи и да създадат нови продукти като SearchGPT.

През изминалите 12 месеца OpenAI сключи партньорства с редица издатели на новини, включително Axel Springer, под чиято шапка са Politico и Business Insider, Associated Press, Le Monde, Financial Times и др.

В някои от тези сделки OpenAI предостави милиони долари в брой и облачни кредити на издателите в замяна на правото да обучават нови генеративни AI модели върху тяхната работа.

Други издатели - като New York Times - избраха да се борят по съдебен път с OpenAI и неговия поддръжник Microsoft, твърдейки, че съдържанието им е използвано без разрешение за обучение на системите на OpenAI. OpenAI заяви, че делото на NYT е неоснователно.

Много от дискусиите, които OpenAI е имала с издателите относно инструмента за търсене, са били фокусирани върху това как тяхното новинарско съдържание ще се използва в отговорите на запитванията, отбелязва още WSJ. Сега OpenAI казва, че издателите ще могат да управляват това как съдържанието им се показва в SearchGPT.

Предстои да видим.