Сам Банкман-Фрийд от FTX и Елизабет Холмс от Theranos са едни от най-младите предприемачи, които остават в историята на корпоративния свят не с успехите си, а с измамните схеми с впечатляващи мащаби, с които успяват да откраднат милиарди долари.

Това кара президента и главен изпълнителен директор на Y Combinator Гари Тан да бъде все по-загрижен, че някои колежански програми за предприемачество насърчават студентите да следват подобен тип стратегии, наричани „фалшифицирай, докато успееш“ и може да има опасни последици за много млади хора.

„Няма да назовавам кои са тези колежи, но те ви учат да лъжете“, заяви Тан пред група студенти по време на запис на подкаст на живо в училището за стартъпи с изкуствен интелект на YC, съобщава Fortune. „Това е загуба на време. И по-важното е, че може да ви отведе до затвора“, добави той.

Въпреки че Тан признава, че в днешната конкурентна бизнес среда може да е изкушаващо да се следват лоши примери и да се намалят етичните норми, истинската тайна за успех в технологичното предприемачество започва с прокарването на собствен легитимен път.

„Вече не е нужно да играете по тези стари правила. Не е нужно да лъжете инвеститорите. Не е нужно да следваш модела „преструвай се, докато успееш.“

Стартъпите нямат учебен план

Едно от най-големите предизвикателства за младите предприемачи е да се откъснат от структурирания училищен начин на мислене и да осъзнаят, че стартъпът е отворена книга.

Джаред Фрийдман, управляващ директор на софтуерния отдел на YC и съосновател на Scribd, казва, че провалът в преподаването на това е основен недостатък на много академични програми.

„Всеки път, когато се преподава предприемачество в колежански курс, в крайна сметка вие получавате евтина имитация“, заяви той на записа на Lightcone Podcast. „Те ви учат да следвате определен метод или практика, а стартъпите в действителност не са такива.“, допълни той, давайки пример със социалните медии:

„Дори само за последните пет години силата им да стимулират дадена марка и да лансират даден продукт нарасна експоненциално, но някои колежански програми все още не са ги разбрали. Това е един от примерите за това как традиционното преподаване може да се окаже остаряло, докато студентите навлязат в реалния свят.“

Това е проблем, който не се отнася само за бизнес програмите; учебната програма в много отдели по информатика е „доста остаряла“, като много училища не насърчават използването на изкуствен интелект в класната стая, предупреди Дейна Ху, генерален партньор в YC, която участва в подкаста заедно с Тан. „Те буквално забраняват на учениците да изучават инструментите, които ще им бъдат необходими в бъдеще“, добави тя.

Червените линии между бизнес лидерите и колежите

Екипът на Y Combinator не е единствен в скептицизма си дали колежите преподават необходимите умения на младите – особено в момент, когато цената на обучението продължава да расте.

„Не съм сигурен, че колежът подготвя хората за работните места, които трябва да имат днес. Мисля, че има голям проблем в това отношение, а всички въпроси, свързани със студентските дългове, са наистина огромни“, заяви главният изпълнителен директор на Meta Марк Зъкърбърг при участието си в подкаста This Past Weekend с Тео Вон по-рано тази година.

Основателят на Tesla и SpaceX Илон Мъск стигна дотам да нарече колежите „надценени“.

„Смятам, че стойността на колежанското образование е донякъде надценена“, заяви той във видеоклип в X. „Твърде много хора прекарват четири години, натрупват тонове дългове и често нямат полезни умения, които могат да приложат след това.“

И тъй като някои вече разбират това и проучват алтернативни образователни пътища, много компании като JPMorgan Chase и IBM намаляват изискванията си за степен на образование в обявите за работа.

Майкъл Буш, главен изпълнителен директор на Great Place to Work, прогнозира, че тази тенденция ще продължи да се засилва. „Почти всички осъзнават, че пропускат големи таланти, когато имат изискване за диплома. Това ще расте като лавина“, допълва експертът.