Gen Alpha може би никога няма да си търси работа със CV
Все повече световни компании използват тестове за личности умения при подбор на кандидатите. А при някои модели може да се окаже, че сте оценени от AI
&format=webp)
Поколението Z, милениалите и поколението X са свикнали на изпитана формула при кандидатстване за работа: изпращат автобиография и мотивационно писмо по обява, и се надяват да получат най-доброто.
Но този класически метод на пазара на труда може би е на път да отпадне.
Когато следващото най-младо поколение – Alpha, навлезе като работа сила, вероятно няма да се налага да се затормозява с описанията на длъжности и отговорности от предишния си опит или т.нар. CV.
Доклад на TestGorilla потвърждава това, след като около 76% от работодателите казват, че използват тест при оценяване на кандидатите, а не подбор на автобиографии, съобщава Fortune. Работодатели като Olive Garden, FedEx и Sweet Loren's са в тази група, както и повечето компании от Fortune 500.
Личностните тестове се използват основно за селекция на кандидатите в ожесточената война за таланти.
И засега това се харесва на корпоративните ръководители – около 84% са доволни от назначенията, направени с помощта на тестове. 71% са съгласни, че тестовете са по-предсказуеми за успеха на работното място в сравнение със CV. Около 65% са съгласни, че служителите, наети с помощта на тестове за личностни умения, остават на своите позиции по-дълго от тези, които не са ги преминали.
Предимствата
Кандидатите реагират по различен начин при личностни тестове по време на процеса на наемане.
Някои описват, че получават „странни“ запитвания - например как биха се чувствали, ако си вземат пица за обяд преди другите, което ги карат да поставят под въпрос ефективността на тестовете.
Всъщност обаче, тестовете за личностни качества и умения не са нова мода - те са въведени от десетилетия, тъй като работодателите искат да печелят при намирането на най-добрите таланти.
„Тестовете за личностни качества са доста разпространени при наемане на работа“, казва пред Fortune Райн Шърман, главен научен директор в компанията Hogan Assessments. „Всяко малко допълнително предимство, което мога да получа с повече допълнителна информация, която да приложа към цялата си работна сила, може да окаже огромно влияние върху цялостната производителност.“
Двама от всеки трима работодатели твърдят, че използването на тестове за умения при наемане на работа е намалило броя на неподходящите служители, според доклада на TestGorilla.
А когато времето е пари, всяка оптимизация помага – приблизително трима от всеки петима шефове казват, че включването на тестове за умения е намалило общото време за наемане.
Най-големите ползи от използването на тестове са проверката на когнитивните способности и техническите умения, както и възможността за лесно класиране на кандидатите въз основа на резултатите.
Изпитите са полезни и за определяне на меките умения, тъй като изкуственият интелект вече поема основните задачи. Около 69% от работодателите твърдят, че тази година използват тестове за меки умения при наемане на служители, докато 50 % използват тестове за когнитивни способности, а 35 % раздават изпити за самооценка.
Опитът на Olive Garden, FedEx и други компании
Около 80% от Fortune 500 използват тестове за личностни качества, а повече от 80 милиона американци попълват тест, свързан с наемането на работа, всяка година, според доклад на Deloitte за 2023 г.
Olive Garden използва личностен тест, разпространяван от Paradox.ai, който кара кандидатите да отговарят на „повече от 60 слайда с участието на синьо извънземно, наречено Аш“, според журналиста Емануел Майберг.
FedEx също се прочу с това, че провежда същия „странен личностен тест“ за кандидатите, в който участва синият анимиран аватар. На финала те са получили оценки по пет личностни характеристики, които според тях били неточни.
Paradox.ai работи и с други корпоративни клиенти като McDonald's, Wendy's и Citizens, но не е потвърдено, че всички те използват функцията за личностен тест.
Освен това не всички тестове са толкова нестандартни като тези на Olive Garden и FedEx. Sweet Loren's също използва оценки при наемане на служители.
Главният изпълнителен директор Лорен Касъл раздава теста CliftonStrengths на всеки кандидат. 30-минутният изпит е създаден от Gallup и анализира уникални умения, модели на мислене, чувства и поведение. Касъл търси служители с няколко основни черти: позитивност, страст и умения за работа в екип.
„В екипа ни има по-малко от 30 души, а ние управляваме печеливш бизнес, така че се нуждаем от умни хора със страст и въображение – искаме да открием точно тях“, допълва Касъл.