Кортът е новата дестинация: Как спортът превърта трендовете в туризма
От падел в Испания до карибски пикълбол курорти – новата мания на пътуващите включва топка и ракети
&format=webp)
Когато Таня Гонзалез мечтае да избяга от зимата в Мичиган миналата година, тя не резервира плажна ваканция, а тенис пътуване. Заедно с група приятелки поема на юг към Saddlebrook Resort в Тампа, Флорида, където сутрин имат уроци по тенис, а следобед време да разглеждат града.
„Балансираният график с тенис, време за почивка и приключения прави пътуването още по-пълноценно“, казва тя пред BBC и допълва:
„Вече планираме да се върнем догодина.“
Таня е една от все по-многобройните пътешественици, които организират почивките си около ракетни спортове, от падел на Малдивите до пикълбол на круизен кораб и тенис лагери в Нова Англия.
Бумът е бърз и мащабен, като новият олимпийски статут на скуоша, турнирите по падел с участието на Том Холанд и рекордната посещаемост на турнирите от Големия шлем отразяват културната промяна.
В САЩ интересът към тениса достига връх от 23,8 милиона участници (един на всеки 12 души). Заедно с него нараства и възходът на почивките, фокусирани върху спорта, т.нар. „спортни пътувания“.
С прогнозата, че спортният туризъм ще се превърне в индустрия за 1,8 трилиона долара до 2030 г., туристите просто вземат ракетата, сака, шапката, и поемат на път.
„Спортният туризъм преживява продължаващ бум“, казва Дейв Гюнтер, президент на Roadtrips, компания, предлагаща персонализирани луксозни туристически пакети за тенис турнири от Големия шлем, Олимпийските игри и други спортни събития. „Все повече туристи организират ваканциите си около знакови събития, търсейки потапящи преживявания.“, допълва той.
Лесно е да се обясни защо светът се влюбва в ракетните спортове. Те са лесни за научаване и стимулират умствено и физически. Достъпни са и за начинаещи, но са удовлетворяващи за всички нива – и с толкова много стилове на игра, почти всеки може да стане добър.
Пикълболът – хибрид между тенис, бадминтон и пинг-понг, е най-бързо развиващият се спорт в САЩ, с 311% ръст на участието през последните години. В Европа паделът – бърза вариация на тениса, която се играе на затворено игрище, също набира популярност, особено в Испания.
„Пикълбол променя начина, по който хората планират пътуванията си“, казва Хосе Морено, главен маркетинг директор на USA Pickleball.
„Независимо дали става дума за дестинация за турнир, курорт с първокласни кортове или уикенд пътуване, за да играете с приятели, този спорт става централна част от планирането на ваканцията. Той е повече от спорт –начин на живот, който свързва играчите с нови места и общности.“
Туристическите марки отговарят на този бум.
Курортът Sandals and Beaches в Карибите обедини сили с USA Pickleball, съчетавайки играта с лукс и релаксация. Holland America Line вече предлага уроци по пикълбол, турнири и инструкции по време на круизите си, след като сключи партньорство с Professional Pickleball Association.
„Пикълболът е една от най-популярните дейности на нашите кораби, като груповите уроци за начинаещи често привличат широко участие“, казва Майкъл Смит, старши вицепрезидент в Holland America Line.
Спортът печели и сърцата на знаменитости, от Леонардо Ди Каприо до Елън Де Дженерис, докато спортни звезди от футбола като Дейвид Бекъм и Кристиано Роналдо преминават към пикълбол и падел.
Тази страст проправя пътя за хотели, клубове и дори летни лагери за възрастни с тематика тенис, пикълбол и падел – много от които разполагат с персонал от пенсионирани професионални тенисисти, които предлагат тренировки.
Анди Мъри стои зад програмите по тенис и падел в плажните клубове Neilson Holidays в Хърватия, Гърция и Сардиния, както и в кралския викториански хотел Cromlix в Шотландия, където тенис кортът е боядисан в характерните за Уимбълдън зелено и лилаво. Рафа Надал вече предлага падел в своята тенис академия в Майорка, Испания.
Междувременно тенис легендата Андре Агаси, който участва в професионалното първенство по пикълбол US Open през май, инвестира в нова верига социални клубове, фокусирани върху ракетни спортове (подходящо наречени Ballers), които предлагат падел, скуош, голф и футбол във Филаделфия, Бостън и други градове в САЩ.
И докато случайните игри са в подем, елитните събития остават основна атракция, с ексклузивни VIP пакети, достъп зад кулисите и луксозни настанявания, които вече са част от пакета.
Уимбълдън е счупил рекордите на Roadtrips по резервации миналия месец, привличайки всички – от семейства до самостоятелни пътешественици. Някои са искали достъп само за членове до All England Club на Уимбълдън, докато други просто обиколка с екскурзовод и ягоди със сметана, допълва Дейв Гюнтер, президентът на компанията.
„Феновете не просто гледат спорта – те искат да го изживеят“, допълва и Андрю Чмура, президент на туроператора Grand Slam Tennis Tours и допълва: „Тези преживявания са по-ценни, защото са незабравими.“
След рекордната посещаемост на Големия шлем в Куинс Флашинг Медоус миналата година, хотелите и операторите разширяват пакетите си за US Open, който започва на 24 август.
Aman Resort в Ню Йорк предлага премиум достъп до корта, както и тренировъчни и възстановителни програми на ниво атлети, подбрани от Новак Джокович и Мария Шарапова като част от пакета им „Сезон на шампионите“; докато пакетите на Roadtrips са персонализирани с тенис сесии, билети за шоута на Бродуей, както и резервации в най-добрите ресторанти в града, допълва BBC.