Натискът върху потребителските разходи оказва влияние на навиците на консумация на бира и замъглява перспективите пред индустрията, която вече се бори с намаляващите обеми на продажбите.

Клиентите все по-често пренебрегват някога любимите си основни марки бира и избират премиум или икономични алтернативи, заяви пред CNBC главният изпълнителен директор на датския пивовар Carlsberg Якоб Ааруп-Андерсен.

„Хората търсят или премиум марката, или икономичната марка. Така че

това, което ще бъде подложено на натиск, са всъщност основните марки по средата,

допълва той.

Пивоварите се борят с няколко поредни тримесечия на спад в ръста на обема, тъй като потребителите се противопоставят на по-високите цени и се ориентират към алтернативи.

Carlsberg, третият по големина производител на бира в света, в четвъртък стана поредният, който отчете по-нисък ръст на обема за второто тримесечие. Органичният обем спада с 1,7% за периода, включително и поради загубата на марката San Miguel, въпреки че търсенето на премиум и безалкохолни продукти се увеличава.

Междувременно производителят на Budweiser AB InBev, най-големият производител на бира в света, отчете миналия месец по-лош от очаквания спад от 1,9% на годишна база в обемите за второто тримесечие, а обемите на Heineken спаднаха с 0,4% за същия период.

„Глобалният потребител е в лека пауза по отношение на разходите, така че обемите не се движат по същия начин, както преди няколко години“, отбеляза Ааруп-Андерсен.

Въпреки негативните тенденции обаче, главният изпълнителен директор на AB InBev Мишел Дукерис заяви миналия месец, че продължаващият ръст на приходите и оперативната печалба на компанията сочи към „устойчивостта на категорията бира“, а главният изпълнителен директор на Heineken Долф ван ден Бринк посочи устойчивостта в географското й присъствие.

Досега производителите на бира донякъде бяха защитени от натиска върху индустрията за алкохолни напитки, по-специално от спада в консумацията на спиртни напитки и продължаващите неблагоприятни тарифи в САЩ.

Пивоварите, които обикновено разчитат на местно производство, са подложени на по-малък натиск да се преместят в САЩ, дори и да се сблъскват с по-високи такси върху алуминиевите кенчета за бира.

Все пак, широките макроикономически неблагоприятни фактори могат да навредят на навиците за консумация.

Изпълнителният директор на Carlsberg призна, че основните марки на групата, включващи едноименната датска бира, както и Tuborg и Kronenbourg – са най-засегнати от „потребителите, които се въздържат“.

Ръководителят на Carlsberg добави, че консумацията вкъщи набира все по-голяма популярност, тъй като продължаващото повишаване на цената на халбата бира навън прави консумацията в барове и ресторанти по-малко привлекателна.

„Това, което наблюдаваме от няколко тримесечия, е, че търговията на място, т.е. баровете и ресторантите, страда. Търговията извън заведенията – супермаркети и търговия на дребно – печели. Това не е драматично, но навлиза на пазара постепенно.“, допълва той.