„Добри момчета“ с пистолети: 35 години след насилието и блясъка на Скорсезе
 GoodFellas покорява феновете още през 1990 г., но все още някои подробности около създаването на лентата не са ясни
GoodFellas покорява феновете още през 1990 г., но все още някои подробности около създаването на лентата не са ясни
&format=webp)
Преди филмовия фестивал във Венеция през 1990 г. Мартин Скорсезе е леко притеснен. Предишният му филм „Последното изкушение на Христос“ получава доста противоречиви отзиви. Имало е протести от недоволни християни пред студиото „Universal Studios” в Лос Анджелис, имало е напрежение. Сега му предстои да представи новия си филм със заглавие „Добри момчета“ (GoodFellas).
Отзивите за тази лента също са противоречиви. Имало е няколко прожекции пред отбрана публика. Част от зрителите са си тръгнали още в началото заради сцената, в която Джо Пеши убива човек, намушквайки го многократно с голям кухненски нож.
Но притесненията на Скорсезе са безпочвени. Само след няколко години GoodFellas ще бъде считан за класика не само от публиката. Заради този филм режисьорът печели редица награди, а Пеши - „Оскар“ за поддържаща роля.
Десет години след излизането му на екран филмът е включен в списъка на Националния филмов регистър с творби с културно-историческо и естетическо значение.
Как се случва всичко това? Минали са 35 години откакто GoodFellas покорява феновете, но все още някои подробности около създаването на лентата не са ясни, пише BBC. Филмът е базиран на бестселъра Wiseguy с автор Никълъс Пиледжи. Книгата излиза от печат през 1985 г. и разказва историята на Хенри Хил, в чиято роля влиза покойният Рей Лиота.
Както сам разказва Хил, той от малък мечтае само да бъде гангстер. Воден от тази амбиция, като тийнейджър Хенри се сближава с Джими Конуей (героят на Робърт де Ниро, а в реалността – мъж на име Джеймс Бърк) и с Томи Де Вито (героят на Пеши).
Мафиотската кариера на Хил започва с продажба на контрабандни цигари, за да премине през крупни кражби, отвличания, палежи и брутални убийства. През 1978 г. заедно със своите приятели Хил успява да отмъкне 5 млн. долара от офисите на Lufthansa на летище JFK в Ню Йорк.
Въпреки гангстерските му успехи (а може би и точно заради тях), животът на Хил затъва все повече в параноя, захранвана от кокаин. След като е арестуван с голямо количество наркотици, той се съгласява да сътрудничи на разследващите, които пък му обещават нов живот под нова самоличност.
Скорсезе, който вече се е занимавал с гангстерската тема в „Mean Streets” през 1973, решава да се върне на същата вълна след като прочита книгата на Пиледжи, защото я намира за много честна. Впечатлен именно от това, режисьорът много държи филмът да е максимално автентичен и дори кани прокурора Едуард Макдоналд да изиграе самия себе си. Води дълги часове разговори с Рей Лиота и Хенри Хил, за да постигне игра, максимално близка до реалността.
„Всички бяхме изправени пред една и съща дилема. Участвахме във филм, който трябваше да е максимално истински“, ще каже по-късно Лиота.
Убеждението на неговия герой Хил е, че гангстерският живот винаги е съблазнителен и лъскав. За да бъде показано това, Скорсезе заснема триминутен кадър, в който Лиота и Лорейн Брако, която играе съпругата му Карън, отиват в нощен клуб. Хенри не чака по опашки, предлагат му специална маса, черпят го с питие, а той разхвърля пари наляво и надясно. И всичко това, защото е част от мафията.
„Гангстерът винаги е бил митологизиран по определен начин, защото се противопоставя на държавата и на официалната власт“, казва Робърт де Ниро, който играе Джими Конуей.
Той също често си говори с Хил. По онова време бившият гангстер още се крие от някогашните си приятели и почти никой не знае къде точно се намира.
„GoodFellas” обаче не е само блясък. Лентата показва и бруталното насилие, което владее света на гангстерите. И, типично за Скорсезе, го показва без опит за цензура. Де Вито (Пеши) пита майка си (в чиято роля всъщност е майката на Скорсезе) дали може да вземе назаем големия ѝ кухненски нож. Блъснах една сърна по пътя, обяснява той, и копитото ѝ заклещи между гумата и калника. Взима ножа, а по-късно с няколко удара довършва полуживия си враг, когото вози в багажника.
Може би най-известната сцена от „GoodFellas” е онази, в която Пеши пита защо е смешен (Funny how?). С майсторска актьорска работа той сменя настроението от приятелски разговор до ужасяваща заплаха само с изражението на лицето и тона на гласа си. Тази сцена не е част от книгата на Пиледжи. Тя е разказана на Скорсезе от самия Пеши, който пък бил очевидец на подобна случка години по-рано.
Скорсезе много държи кадрите да пресъздават точното настроение, поради което са хвърлени големи усилия и в операторската работа, и в монтажа. Голяма част от кадрите са снимани „от ръка“ или пък са фокусирани върху лицата на героите, за да покажат емоцията и настроението им.
Засилваната от кокаина параноя за следене на Хил е пресъздадена от насечени кадри с резки движения на героя. Всичко се успокоява, когато го арестуват. А той самият е спокоен, защото е очаквал, че ще дойдат не полицаи, а убийци. Но ченгетата са много по-шумни. „Ако бяха мафиоти, изобщо нямаше да ги чуя“, казва Хил.
GoodFellas не е просто поредният гангстерски филм. Той е много различен от „Кръстникът“, най-вече защото не се фокусира върху високите етажи на мафиотските структури. Това е разказ за уличните момчета, които се опитват да се издигнат в хранителната верига на криминалния свят и преследват целите си безмилостно.
)




&format=webp)

&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)