50 млн. лири загуба на седмица: Британският кабинет може да се намеси в спасението на Jaguar Land Rover
Това ще първият случай, в който компания получава държавна помощ в резултат на кибератака. Всички заводи на автмобилния производител може да останат затворени до ноември
&format=webp)
Правителството на Великобритания обмисля държавна намеса в подкрепа на доставчиците на Jaguar Land Rover, след като автомобилният производител беше принуден да спре производството си поради кибератака.
Атаката в края на август принуди компанията да изключи своите ИТ мрежи. Фабриките остават затворени най-рано до следващия месец, отбелязва BBC.
Нарастват опасенията, че някои доставчици, по-специално по-малките, които разчитат изцяло на бизнеса на JLR, могат да фалират без подкрепа.
Една от идеите, която се проучва, е правителството да закупи компонентите, произвеждани от доставчиците, но те са заявили пред BBC, че са скептични относно успеха на такава схема.
„Да кажем, че сме разочаровани, е меко казано“, заявява доставчик, пожелал анонимност. Според него правителството „просто не разбира сложността на ситуацията, с която се занимава“, и „ние не се нуждаем от обещания, а от помощ“.
В четвъртък министърът на финансите Рейчъл Рийвс беше попитана дали правителството планира да подкрепи компаниите от веригата за доставки на JLR. Тя отговори, че фокусът е върху възстановяването на дейността и че правителството ще направи „всичко възможно, за да подкрепи компанията и по-широката верига за доставки“.
JLR, собственост на индийската Tata Motors, обикновено произвежда около 1000 автомобила на ден в трите си завода в Солихал и Улверхамптън в Уест Мидлендс и Халвуд в Мърсисайд. След хакерската атака, за която за първи беше съобщено на 1 септември, служителите бяха изпратени у дома без определена дата за завръщане.
Около 30 000 души са пряко наети в заводите, а около 100 000 работят за компанията от веригата за доставки. Някои доставят части изключително на JLR, други продават компоненти на различни автомобилни производители.
Има и други бизнеси, които биха могли да бъдат косвено засегнати, като заведенията в близост до производствените заводи и транспортни компании, които работят с JLR.
Производителят потвърди тази седмица, че фабриките му няма да възобновят работата си поне до 1 октомври, като по-ранни съобщения сочат, че прекъсването може да продължи до ноември. Ако правителството се намеси, се смята, че това ще бъде първият случай, в който компания получава помощ в резултат на кибератака.
Синдикатите призоваха за схема за отпуск по модела през пандемията, но министрите отхвърлят тази възможност поради вероятните разходи, съобщават източници на BBC.
Макар закупуването и складирането на автомобилни части от правителството да е една от обсъжданите възможности, ще означава значителни логистични предизвикателства.
Друга опция, която се обмисля, са заеми за доставчиците, подкрепени от правителството, макар че се разбира, че това не се ползва с популярност сред тях. В интервю за BBC Radio бившият кмет на Уест Мидлендс от Консервативната партия, Анди Стрийт, заяви, че компаниите във веригата за доставки на JLR са били „много успешни“ и че подкрепя предлагането на заеми, подкрепени от правителството.
Междувременно в момента тече разследване на атаката, която се смята, че струва на компанията най-малко 50 милиона лири на седмица в загубено производство. Специализираното издание The Insurer съобщи, че JLR не е успяла да сключи договор за застраховка срещу кибератаки преди инцидента.
През последните години десетки високопрофилни хакерски атаки накараха правителствата да предприемат мерки за подпомагане на засегнатите компании, като експерти от институции като Националния център за киберсигурност бяха изпратени да съдействат за възстановяването. Но идеята за финансова подкрепа на компаниите не е била разглеждана, тъй като тежестта обикновено се поема от застрахователния сектор или от самите компании, уточнява BBC.
В САЩ властите са провеждали „хакбек“ срещу групи за киберпрестъпления, което е довело до възстановяване на милиони долари, взети като откуп, които са били върнати на жертвите.
JLR притежава и големи фабрики в Словакия и Китай, както и по-малко предприятие в Индия, които също са засегнати от спирането на производството.
Комисията по бизнес и търговия ще изслуша свидетелствата на компаниите от веригата за доставки на JLR този следобед, след което получената информация ще бъде споделена с правителството.
Висши правителствени лица са загрижени за серията от кибератаки срещу британски институции и предприятия, като Британската библиотека, Marks & Spencer и Co-op.
Група, наричаща се Scattered Lapsus$ Hunters, пое отговорност за хакерската атака срещу JLR, Marks & Spencer и Co-op. В четвъртък Co-op съобщи, че кибератаката, която е претърпяла по-рано тази година, й е струвала най-малко 206 млн. лири загубени приходи.
JLR получава подкрепа от Националния център за киберсигурност и Националната агенция за борба с престъпността. „Нашето внимание остава насочено към подкрепата на нашите клиенти, доставчици, колеги и търговци, които продължават да работят.“, допълват в последното си изявление автомобилният производител.