2000 китайски работници кацат в Европа за изграждане на завод за батерии. Презареждане на индустрия – или на зависимост?
Масивният внос на работна ръка в Испания подчертава зависимостта на ЕС от технологиите за електрически превозни средства на Пекин
&format=webp)
Китай укрепва зависимостта на Европа от своите технологии, изпращайки хиляди работници за изграждането на високотехнологични заводи за автомобилни батерии – индустрия, от която континентът се нуждае, за да вдъхне нов живот на своето автомобилостроене.
Това пише Financial Times в анализ за мащабната миграция на работна сила, напомняща за изпращането на китайски работници за изграждане на инфраструктура в Африка. Тя разкрива сериозни пропуски в уменията и знанията на Европа в областта на батериите за електромобили, отбелязва FT.
Най-показателният пример е проектът на CATL - един от най-напредналите производители на батерии в света, който планира да изпрати 2000 работници за изграждането и оборудването на завод за 4 млрд. евро в Испания, в съвместно предприятие със Stellantis.
Фабриката се вписва в стратегията на китайския президент Си Дзинпин за стимулиране на чуждестранната зависимост от китайското високотехнологично производство – фактор, който Пекин смята за стратегически лост в епоха на геополитически сътресения.
Но това предизвиква въпроси относно готовността на CATL да сподели своите индустриални тайни в полза на местните хора и компании – както и относно бъдещата уязвимост на Европа спрямо Китай, посочват анализаторите на FT.
В продължение на две десетилетия, докато изграждаха язовири, железници и пристанища в Африка, китайските компании изпращаха десетки хиляди свои работници, но постепенно разбраха, че е необходимо и наемане на местни служители, за да се създаде добронамереност.
CATL заявява, че е ангажирана с наемането и обучението на местни работници, които да управляват испанската фабрика след изграждането ѝ, както направи и в завода си в Германия, започнал производство през 2022 г. Компанията изгражда и по-голяма фабрика за 7 млрд. евро в Унгария, където също работят външни специалисти, без да се уточнява броят им.
Жорис Теер, анализатор по икономическа сигурност в Института за изследвания по сигурността на ЕС, обяснява пред FT, че китайските компании пазят своите технологии ревниво, за да може икономиката на страната да оцелее дори в „екстремни сценарии“, като например война за Тайван.
„Си се стреми да превърне Китай в самодостатъчна крепост, като същевременно направи останалия свят още по-зависим от китайското производство“, казва Теер. „Китайските компании, включително производителите на батерии, имат силен стимул да не изнасят своите коронни технологии.“
CATL беше включена в черен списък на Пентагона през януари като компания със съмнения за връзки с китайската армия, макар че тя отрича. Американският финансов министър Скот Бесент предупреди Мадрид по-рано тази година, че по-тясно сближаване с Китай „ще бъде като да си прережете сами гърлото“.
Въпреки това проектът край Сарагоса, столицата на североизточния регион Арагон, затвърждава статута на Испания като един от най-близките съюзници на Пекин в Западна Европа.
За изграждането на завода CATL е уведомила местните власти, че ще доведе общо 2000 свои работници на ротационен принцип – число, невиждано досега сред китайските индустриални проекти в най-големите икономики на Европа.
Заводът ще бъде изграден върху терен, собственост на Stellantis, до една от автомобилните фабрики на групата – остаряла постройка, основана от General Motors през 80-те години. Днес там, в община Фигуеруелас, се произвеждат автомобили Opel, Peugeot и Lancia.
„Не мисля, че китайците искат да споделят ноу-хауто с нас“, казва Хосе Хуан Арсейс, служител на Stellantis и секретар на Европейския работнически съвет на компанията. „Затова ще доведат 2000 работници за строителството и монтажа.“
Арсейс, който е и генерален секретар на профсъюза UGT в Арагон, приветства прогнозите, че CATL ще използва около 3000 предимно испански работници за експлоатацията на фабриката след построяването ѝ. „Не мисля обаче, че ще ни дадат знанията да изградим сами батериен завод,“ добавя той.
CATL не е уточнила колко от китайските работници ще участват в основното строителство и колко – в инсталирането на производственото оборудване, което е пряко свързано с фирмените технологии за химично инженерство и проектиране на батерийни клетки.
В Педрола, съседна община до завода, представители на CATL търсят допълнителни терени за индустриални съоръжения и жилища. Кметът Манюела Бергес отбелязва тяхната неохота да споделят информация: „Те са обсебени от опасността от индустриален шпионаж.“
Крахът на шведската Northvolt през март 2025 г. лиши Европа от производител на батерии, който доскоро се смяташе за най-голямата ѝ надежда в конкуренцията с Китай.
Друга китайска група – AESC Envision – планира фабрика за батерии в западна Испания. Volkswagen, заедно с китайската Gotion, изгражда заводи в Германия и Валенсия.
Stellantis получава 298 млн. евро от европейските средства NextGeneration за проекта си с CATL, подкрепен и от двете основни испански партии.
Премиерът Педро Санчес залага на Китай в търсенето на търговия и инвестиции, като е посетил Си три пъти за последните две години и половина. Консервативната Народна партия, която обикновено е опозиция на Санчес, също подкрепя завода.
Мар Вакеро, вицепрезидент в регионалното правителство на Арагон, водено от Народната партия, казва: „Отношенията между Испания и Китай са много важни за тези проекти и трябва да свикнем с факта, че Китай е страна с високо равнище на иновации и технологии, която ще се установява в други държави.“
Според испанската крайнодясна партия Vox обаче поемането на проекта е „огромен риск“. „На практика няма да получим нищо“, казва Алехандро Ноласко, лидер на Vox в регионалния парламент. „Те ще вземат технологията и парите.“
Други обаче смятат, че испанската автомобилна индустрия няма избор, освен да се обърне към китайските технологии, за да избегне остаряване.
„Бяхме си извоювали лидерска позиция“, казва пред FT Бенито Тесиер, президент на асоциацията на автомобилната индустрия на Арагон. „Но правилата на играта се промениха и сега трябва да се преоткрием.“
Испански държавен служител допълва: „Що се отнася до батериите за електромобили, Китай е водещата страна. Искаме те да инвестират и да изградим екосистема заедно с тях.“
CATL и Stellantis обявиха в края на миналата година, че ще създадат съвместно предприятие с равни дялове за инвестиция до 4,1 млрд. евро в завод за литиево-железофосфатни батерии.
Строителството на терен с големина почти колкото 100 футболни игрища още не е започнало, но е планирано производството да стартира в края на 2026 г.
Мат Шен, генерален мениджър на CATL за Европа, казва пред Financial Times, че компанията е готова да „работи заедно“ с по-малките и по-слабо напреднали европейски производители на батерии, за да им помогне да се разширят.
От Stellantis са отказали коментар дали има гаранции, че CATL ще сподели своята технология.

Докато южнокорейски производители като LG и Samsung обикновено купуват суровини от местни доставчици в Европа, китайските компании традиционно ги внасят от родината си, обяснява Мартин Шебеня, главен икономист в Централноевропейския институт за азиатски изследвания.
Ако държавите наложат изисквания за местни доставки или квоти за заетост на китайските инвеститори, предупреждава той, рискуват да ги отблъснат. „Нужни са регулации на равнище ЕС“, казва Шебеня. „Ако се остави на отделните страни, те просто ще започнат да се конкурират една с друга.“
В предишни десетилетия, когато западните автомобилни компании започнаха да инвестират в Китай, Пекин ги задължаваше да сключват споразумения за трансфер на технологии. Обичайно беше също отделни компании да изпращат европейски и американски мениджъри, за да подпомогнат изграждането на нови заводи.
Изпращането на китайски работници в Африка обаче беше в съвсем различен мащаб. В средата на предишното десетилетие в Ангола работят до 40 000 китайци по корпоративни строителни договори, според данни на Инициативата за китайско-африкански изследвания на Университета „Джонс Хопкинс“. До 2023 г. числата спадат, като най-големият контингент – около 5000 души – е в Демократична република Конго.
В Испания някои ръководители на CATL вече са се установили в Сарагоса, посочва Вакеро.
Шен от CATL отказва коментар за броя на служителите, но подчертава: „Трябва да намерим опитни работници, които познават процеса, и също така достатъчно хора за кратко време.“
CATL уверява, че с напредването на наемането и обучението на местни кадри, напълно функциониращата фабрика ще премине към предимно испанска работна сила.
Кметът на Фигуеруелас Луис Бертол завършва: „Трябва да бъдем практични и да не гледаме цвета на инвестицията, защото в крайна сметка тук имаме нужда от бъдеще. Искам да съм оптимист и да вярвам, че няма да се превърнем в автомати, управлявани от китайското правителство.“