Музикалните лейбъли са пред исторически сделки за лицензиране на AI
Universal и Warner се стремят към структура на плащане, подобна на тази при стрийминга, но се очертават още по-големи промени
&format=webp)
Световните музикални лейбъли Universal и Warner са на прага на исторически споразумения за лицензиране на изкуствен интелект, съобщават запознати източници на Financial Times.
Двете компании, които представляват едни от най-популярните звезди в индустрията като Тейлър Суифт, Кендрик Ламар, Чарли XCX и Coldplay, са на път да сключат сделки с компании за изкуствен интелект в рамките на няколко седмици, допълват източниците.
Преговорите включват стартъпи като ElevenLabs, Stability AI, Suno, Udio и Klay Vision. Текат разговори и с големи технологични групи, включително Google и Spotify.
Лейбълите разглеждат преговорите като проактивен начин да се справят с промените, предизвикани от технологията и да избегнат грешките от ерата на интернет, момент, който почти унищожи бизнеса им в началото на века.
Преговорите са фокусирани върху това как звукозаписните и продуцентски компании лицензират музиката си за създаване на песни, генерирани от изкуствен интелект, и за обучение на големи езикови модели, допълват още източниците.
Стремежът е към структура на плащане, подобна на тази за стрийминга. За да изчисляват размера на плащанията, лейбълите настояват AI групите да разработят технология, подобна на системата за идентификация на съдържание на YouTube, която може да идентифицира кога се използва тяхната музика.
Не е ясно кои компании са най-близо до сключване на споразумения.
Spotify все още е в ранни етапи на проучване как да интегрира генеративни AI инструменти в платформата и сделка не е на дневен ред, казват още източниците на FT.
AI-генерираното музикално съдържание все повече прониква в стрийминг услугите.
Френската Deezer заяви наскоро, че почти една трета от песните в платформата са AI-генерирани. Миналата седмица Spotify заяви, че миналата година е премахнала 75 милиона „спам” AI-генерирани парчета.
Sony Music, третата по големина компания, продуцент на Адел и Бионсе, заяви: „Водим преговори с компании, които имат етично обучени модели и които носят полза на нашите артисти и композитори.“
Елиът Грейндж, главен изпълнителен директор на Atlantic Records, сравни настоящия момент с „фазата на Napster и LimeWire от 2002 г.“, когато новите безплатни услуги за споделяне на музика нанесоха удар на индустрията, но заяви, че е „много оптимистичен“ относно възможността.
„Видяхме как една индустрия загуби 50, 60, 70 процента от стойността си. Лейбълите имат отговорността да договарят най-добрите сделки за своите артисти – и са наистина добри в това. Те се поучиха от грешките си в миналото. Разбират значението на оцеляването сега в този бурен период“, коментира той пред Financial Times.
„Имам голяма увереност в „предстоящия брак“ между притежателите на права, артистите и тези AI платформи“.
Очаква се обаче този вид споразумения да бъдат по-сложни от тези в стрийминг услугите, тъй като изкуственият интелект може да използва музиката по неясни начини – не само за възпроизвеждане на песни или създаване на такива, а артистите подхождат с недоверие към него.
„Разликата е, когато вземеш цялата история на музиката и я въведеш в модел, който създава нещо неразпознаваемо. Въпросът е: ще се съгласят ли артистите?“, коментира висш ръководител на звукозаписна компания.
„Зависи от договора. Повечето казват: „Вярвам, че ще сключите подходящи сделки от мое име.“ Би било невъзможно да се обръщаме към тях всеки път и да ги питаме: „Съгласни ли сте с това използване на вашата музика?“ В даден момент ще има голяма прецедентна сделка“, допълва мениджърът.
През 2024 г. водещите звукозаписни компании заведоха дело срещу Suno и Udio за нарушение на авторските права. Но сега те са в преговори и с двата стартъпа и се надяват да постигнат лицензионни споразумения, които да включват уреждане на въпроса за миналите употреби на тяхната музика, според източниците.