Британският производител на играчки Jellycat, любим на клиентите от Gen Z по цял свят, е удвоил печалбата си за 2024 г. на фона на манията по играчките, предизвикана от „kidult“ (деца-възрастни), тъй като все повече от тях се обръщат към плюшените играчки в търсене на носталгия и утеха в спомените от миналото.

Jellycat, основана от Томас Гатакър в Лондон през 1999 г., е популярна с плюшените си играчки за гушкане, от Bashful Beige Bunny за 18 лири (24 долара) до Amuseables Nordic Spruce Christmas Tree за 275 лири.

Според финансовите отчети, споделени с CNBC, компанията отбелязва „бърз растеж“ през 2024 г.

Ръстът на приходите е с 66% до 333 милиона лири (449 милиона долара) за годината, приключила на 31 декември, в сравнение с 200 милиона лири през 2023 г. Печалбата й преди данъци се удвоява до 139 милиона лири, в сравнение с 67 милиона в предходната година. Планира се изплащането на дивиденти в размер на 110 милиона лири на собствениците.

Най-голям ръст в търсенето на играчки за гушкане се отчита в Европа, Китай и САЩ. Производителят продава в мрежа от 8000 магазина в 80 страни, включително и в луксозни търговски обекти като Selfridges и Harrods в Лондон и Galeries Lafayette в Париж, допълва CNBC.

„Всички изглежда ги обичат: от деца до възрастни и Gen Z, през всички поколения до родители, баби и дядовци и отвъд тях“, посочват още от компанията.

Добрите резултати се дължат основно на нарастващото търсене от страна на възрастни, както например куклата Labubu на цена 30 долара, която се превърна в сензация в TikTok по-рано тази година.

Тя придоби популярност като символ на международен статус, след което както възрастни, така и деца се включиха в манията около малките плюшени играчки.

В TikTok Jellycat може да се похвали с 2,1 милиона последователи, а под хаштага #jellycathaul има 20 милиона публикации. В популярните потребителите от младото поколение се възхищават на своите меки играчки на цена 20 долара, а някои се хвалят с огромните си колекции, подредени на рафтове в стаите им.

Изследователската група Circana, специализирана в пазара на играчки, установява, че именно порасналите клиенти са движещата му сила в САЩ, като продажбите са нараснали 18% тази година сред тези над 18 години. Те са похарчили 1,8 милиарда долара за играчки през първото тримесечие, което е сред най-високите разходи при всички възрастови групи.

През 2024 г. продажбите са движени от „носталгични“ възрастни, търсещи утеха в условията на глобална икономическа и геополитическа нестабилност, според Circana.

„Възползвайки се от „икономиката на радостта“, ползите на играчките за психичното здраве са все по-признавани, тъй като предизвикват приятна носталгия и чувство за бягство от глобалната нестабилност за потребителите“, смята Мелиса Симъндс, директор на Circana за пазара във Великобритания.