Как изглежда рецесията през погледа на поколението Z? Може би истината се крие някъде между разпродажбите на грим, маркетинг кампании и нашумелите плюшени играчки Labubu. Младите хора, родени между 1995 и 2010 г., въвеждат свой собствен език за икономиката, а социалните мрежи – особено TikTok – се превръщат в територия за макроикономически прогнози с нестандартен привкус, който често остава неразбираем за останалите поколения, пише Euronews.

По данни на Google Trends търсенията по ключов израз „recession indicators“ значително са се покачили през летния сезон, а TikTok бързо се изпълва с видеа, в които потребителите търсят и анализират знаци за икономически спад. И докато сериозните анализатори често игнорират тези теории, въпросът – има ли поне капка истина в тях? – остава на дневен ред.

Тенденцията не е нова. Още в началото на 2000-те Леонард Лодър от Estée Lauder популяризира термина „индекс на червилото“. Според него в периоди на рецесия потребителите предпочитат малки луксозни стоки на достъпни цени – като червилото. Подобен индикатор е и „индексът на мъжкото бельо“, който бившият шеф на Федералния резерв Алън Грийнспан наблюдава. Неговата логика е, че в трудни времена мъжете избягват да си купуват ново бельо, а когато икономиката се възстановява, гардеробът им постепенно се обновява.

„Това, което е напълно вярно, е, че когато хората се сблъскат с рецесия и финансовите им възможности намалеят, те търсят по-малки, достъпни удоволствия“, казва Катрин Янсон-Бойд, професор по потребителска психология в Anglia Ruskin University. „Но тези индикатори са ограничени, защото отразяват само определен сегмент от пазара.“

И все пак брандовете добре разбират колко силни могат да бъдат подобни тенденции. „Много компании са наясно с това и точно по тази причина пускат нови колекции с по-дребни артикули, когато пазарът се свие“, допълва Янсон-Бойд. Това често говори на по-младата аудитория и създава лоялност към определена марка.

Маркетинговите стратегии също се променят в периоди на финансова несигурност – рекламите изведнъж стават по-персонални, по-директни и се опитват да създадат усещане за достъпност.

Сред най-цветните „индикатори за рецесия“ е т.нар. „индекс на полите“. Икономистът Джордж Тейлър през 1926 г. твърди, че дължината на полите се скъсява при икономически бум и се удължава при рецесия. В началото на XX век това се свързва с луксозни чорапи, които жените искат да покажат.

@hayaat_nk A trip to m&s, braids and some therapy is now the dream 😍 #recession #costoflivingcrisis #londonlife ♬ Anxiety - Doechii

Но според Филип Ханс Франсес, професор по приложна иконометрия в Erasmus School of Economics, теорията е по-скоро „градска легенда“. Заедно със своята студентка Марйолейн Баардвейк той проучва архиви на френското модно списание L’Officiel и установява, че няма сериозна корелация между дължината на полите и периодите на рецесия.

„Може би има някакъв слаб забавен ефект – ако икономиката върви добре днес, това се отразява на модата три години по-късно. Но връзката не е особено ясна“, обяснява той пред Euronews.

Реалното предизвикателство е, че самото измерване на рецесиите е сложна задача. „Определянето и прогнозата им са изключително трудни“, казва Андрю Кенингам, главен европейски икономист в Capital Economics.

В САЩ Националното бюро за икономически изследвания има собствена методология за това, докато в повечето развити икономики е прието, че рецесия е налице при два поредни тримесечни спада на БВП. Но тази дефиниция може да пропусне кратки, но тежки кризи или да класифицира като рецесия по-леки забавяния.

Сред „по-безцветните“ индикатори е обърнатата доходност по държавни облигации. „Обичайно дългосрочните лихви са по-високи от краткосрочните. Ако е обратното, това предполага очакване за понижаване на лихвите в бъдеще, което е сигнал за по-слаб растеж“, обяснява Себастиан Франке, потребителски икономист в ING.

Теориите в TikTok може би имат доза истина в себе си, но със сигурност не могат да се сравняват със сериозните икономически модели. „Това е по-скоро следобедно развлечение“, обяснява Франсес. „Хората винаги са търсили символи и са придавали смисъл на случайни тенденции – още от Средновековието.“

Така #RecessionIndicators се оказва много по-стар феномен от TikTok – просто поколението Z му дава ново дигитално лице.