Китайското Gen Z има мания по хобита - и носи огромни печалби на инвеститорите
Младото поколение е готово да се лиши от разходи за храни и основни стоки, за да харчи хиляди долари за колекционерски вещи, като играчки например
&format=webp)
Опитът на Китай да компенсира щетите от митата на Тръмп получава солидна подкрепа от Gen Z, което харчи много за всичко - от играчки до бъбъл чай.
Младото поколение потребители е в подем, който анализаторите наричат емоционално потребление предвид затруднената китайска икономика.
Приходите на любими на Gen Z компании като производителя на играчки Pop Mart International Group, бижутерската Laopu Gold и веригата за напитки Mixue Group рязко нараснаха, което доведе до главоломни движения в цените на акциите им, съобщава Fortune, цитиран от BusinessTimes.
Бумът на разходите дава надежда на втората по големина икономика в света, в която моделът на растеж, основан на износа, е застрашен от търговското напрежение със САЩ, дори и на фона на неотдавнашното облекчение.
Пекин превърна увеличаването на потреблението и стимулирането на вътрешното търсене в основен приоритет в опит да предефинира икономическия модел.
Тенденциите в последно време подчертават огромните печалби, които се предлагат на инвеститорите на китайския фондов пазар, въпреки натискът, предизвикан от търговските взаимоотношения между САЩ и Китай.
Митническата пауза между двете най-големи икономики в света обаче може да върне в правилната посока по-широкото рали в страната. Акциите на потребителите от Gen Z вече са се устремили напред.
Хобита
Потреблението на поколението Z в Китай е приказка за две крайности.
Над 250-милионната армия от купувачи, често определяна като родените между 1995 и 2010 г., се ограничава, когато става въпрос за ежедневни стоки. Но са склонни да харчат много за своите хобита – суми, достигащи стотици и дори хиляди долари за играчки, стоки на известни личности и бижута.
Тези потребители не се различават много от връстниците си в САЩ - изключително онлайн група, която консумира много по-малко алкохол от предишните поколения, търси изгодни покупки, не планира да купува имоти и харчи за нишови марки и хобита, които родителите им не разбират.
„Новият потребител е отдаден на своите хобита, по-малко чувствителен към цените и харчи за неща, с които може да се свърже емоционално, или които доставят сетивно удоволствие. По същество всичко, което възрастните смятат за несериозно.“, обяснява Ли Шуцян, мениджър на фонд в Shenzhen JM Investment Management.
Лиу Мейсуан, 26-годишен служител в платформа за електронна търговия, предлага типичен пример: Тя купува евтини напитки от веригата за чай Chagee Holdings, като използва ваучери, за да намали цената им още повече, но е похарчила 9600 долара за артикули на K-pop звезди.
Само разходите на поколението Z обаче няма да са достатъчни, за да се промени състоянието на китайската икономика, която все още се възстановява от продължилия с години спад в недвижимите имоти, бори се с дефлацията и с въздействието на американските мита.
Въпреки че двете най-големи икономики се споразумяха за временно намаляване на тарифите, това дойде твърде късно, за да се избегне удар върху китайските производители, а трайната сделка все още не е гарантирана.
Кой ще спечели
Навиците за харчене на Gen Z означават и че за инвеститорите е трудно да открият предварително печелившите компании.
Pop Mart и Bloks Group произвеждат играчки. Mixue и Guming Holdings продават напитки. Laopu Gold, бижутерска компания, предлагаща традиционни китайски дизайни, се превърна в задължителна за поколението Z, след като избухна с кампания в социалните мрежи.
Потенциалните печалби, които се предлагат на инвеститорите, са впечатляващи, тъй като всички тези пет акции са се увеличили над два пъти тази година.
Козметичната Mao Geping Cosmetics, чийто основател, известен гримьор, е увеличил привлекателността ѝ сред поколението Z, е отбелязала скок на акциите с почти 80%. Auntea Jenny (Shanghai) Industrial, друг търговец на чай, който се листна на борсата в Хонконг миналата седмица, е поскъпнал с около 13% оттогава.
„Тези компании са се адаптирали към тенденциите, които вероятно ще се запазят“, казва Марк Танър, управляващ директор на консултантската компания China Skinny в Шанхай.
Екстремните движения на акциите им разтърсиха корпоративния пейзаж в Китай, създавайки нова реколта от национални шампиони.
В края на миналата година стойността на Pop Mart беше по-малка от тази на Mattel или Hasbro, но сега е по-голяма от двете, взети заедно. Laopu Gold, която по време на листването си през юни беше дребна риба в сравнение с гиганта Chow Tai Fook Jewellery Group, сега има по-голяма пазарна стойност, въпреки че разполага с малка част от неговите магазини.
Сблъсък на поколенията
Манията на Gen Z по хобитата обаче води до сблъсъци с родителите им.
Джуо Сяоду, 20-годишен от Шънджън, е толкова отдаден на колекционирането на модели на автомобили от Формула 1 на цена от няколкостотин долара за бройка, че се лишава от храна, за да ги плати. За родителите му, които му изпращат пари, за да се издържа в колежа, това е просто „разхищение“. „Те не виждат смисъл.“
Ци Дзясян, 17-годишен ученик от провинция Хъбей, казва, че детството на баща му в провинцията го затруднява да разбере хобитата на сина си, които включват нарастваща колекция от значки с герои от комикси.
Инвеститорите застават на страната на по-младото поколение. Акциите, които са били популярни сред представителите на поколенията X и Y, са се забавили в сравнение с тях.
Производителят на висококачествен алкохол Kweichow Moutai, някога любим на инвеститорите, достигна исторически връх през 2021 г. и оттогава е загубил една трета от стойността си.
Акциите на производителя на уреди Haier Smart Home са се понижили тази година, докато акциите на конкурента Midea Group бележат ръст само с няколко процента.
Новото нещо
Сега инвеститорите насочват вниманието си към поредица първични публични предлагания, планирани от китайски потребителски компании, които са привлекателни за поколението Z, надявайки се да повторят над 15-кратния скок на Laopu Gold от листването ѝ миналата година.
Производителят на колекционерски карти Kayou е подал проспект на фондовата борса в Хонконг, както и веригата за бързо хранене Guangzhou Xiao Noodles Catering Management.
Производителят на играчки Miniso Group Holding обмисля отделяне и листване на марката Top Toy в Хонконг.
Всички тези сделки вероятно ще се възползват от продължаващото харчене на населението, което твърди, че няма намерение да променя потребителските си навици.
Иси Ян, 30-годишна консултантка в Шанхай, е сред мегафеновете на Pop Mart, които са помогнали за рязкото увеличаване на печалбата на компанията миналата година. Тя вече притежава десетки кукли на компанията, а наскоро се обединява с приятели, за да участва в онлайн продажба на най-новата Labubu, популярен модел.
„Единственото, за което съжалявам, е, че никога не ми е хрумвало да вложа толкова, колкото съм похарчила за играчките, в акции на Pop Mart. Щях да бъда толкова богата.“, допълва младата жена.