Силициевата долина някога продаваше мечтата, че изкуственият интелект ще накара служителите да работят по-умно, а не по-усилено. Днес обаче технологичните стартъпи се опитват да възродят бруталната 72-часова работна седмица, забранена в Китай заради приликата си със съвременно робство. И в Сан Франциско те успяват.

Т.нар. график 996 означава работа от 9 сутринта до 9 вечерта, шест дни в седмицата. Той нашумя в социалните мрежи на стартъп средите, след като по-рано тази година Мартен Миньо, партньор във венчър фонда Index Ventures, написа в LinkedIn, че това „тихомълком се е превърнало в норма в целия технологичен сектор“.

Нови изследвания, цитирани от Quartz, потвърждават това. Данни за разходите от американската финтех компания Ramp сочат отчетлив ръст на плащанията със служебни карти в събота през тази година в сравнение с предишни години. Повечето разходи са за ресторанти, доставки и офис кетъринг - индикатор, че хората работят.

„Подобна промяна е изключително изненадваща“, казва икономистът в Ramp Ара Харазян.

„Повечето навици на хората - кога работят, как се хранят, къде харчат парите си - не се променят значително от година на година, особено когато гледаме средни стойности за голяма икономика като Сан Франциско.

И това не се случва никъде другаде. Не се случва в Ню Йорк. Не се случва в Лос Анджелис, Остин или Маями. Това е феномен на Сан Франциско“, допълва той.

С други думи, 996 културата вече има „измерим отпечатък“ в потребителските данни на Силициевата долина.

Родено в Китай, нормализирано в Сан Франциско

Графикът 996 идва от континентален Китай, където прекомерните работни часове в технологичните компании дълго време бяха възприемани като тайната на успеха и бяха одобрявани от магнати като основателя на Alibaba Джак Ма.

Но практиката предизвика протести и обвинения в модерно робство. Смъртта на редица служители дори бе свързвана с нея. През 2022 г. върховният съд на Китай постанови, че 996 е незаконен и нарушава трудовото законодателство за извънредния труд.

В Сан Франциско историята е друга. Обяви за работа с предупреждение за дълги часове стават все по-чести. Биотехнологичният софтуерен стартъп LatchBio изрично уточнява, че служителите му работят от понеделник до събота в офиса. Застрахователният стартъп Corgi, подкрепен от Y Combinator, дори подарява служебен матрак на новите си служители.

Иняки Беренгер, предприемач и партньор във венчър фонда LifeX Ventures, разказва пред Quartz за скорошен обяд в неделя по повод рождения му ден: „Свършихме с храната и вместо да останем да си починем и да си поговорим, почти всички се върнаха в офиса. Никой не постави под въпрос това решение - просто се прие за даденост.“

През 2016 г. Беренгер основава застрахователния стартъп CoverWallet. Тогава дългите часове са се отнасяли за основателите и „малък кръг от ранни или старши служители“, казва той.

„Днес, в много AI стартъпи, неделята е ден за срещи на живо, общи събрания, обсъждане на продуктови пътни карти, дискусии за клиенти - не само за ръководството, а за всички.“

Рецепта за прегаряне

Доминик Макгрегър, съосновател на медийната агенция Social Chain заедно с подкастъра Стивън Бартлет, твърди, че нараства натискът върху служителите да работят като основателите.

„Уикендът изчезва в технологичния сектор“, казва той.

„Основният въпрос е дали хората са компенсирани справедливо за това.“

Той добавя:

„Ако работата в събота идва със стокови опции, високи заплати и ясен път към награди, някои служители може да изберат да поемат този интензитет. Ако не - това е рецепта за прегаряне.“

Но дори за основателите безмилостното темпо може да се превърне в проблем. Проучване от 2023 г. сред над 400 основатели показва, че 72% смятат, че прекомерната работа вреди на психичното им здраве, а повече от една трета страдат от бърнаут.

Уикенд графикът също поставя в неравностойно положение жените, които по-често поемат грижата за деца или възрастни родители. Данни на Pitchbook показват, че стартъпи в САЩ, основани изцяло от жени, са привлекли едва 2% от целия рисков капитал през 2024 г.

AI срещу забавящия се пазар на труда

Изкуственият интелект трябваше да намали работата ни, а не да я увеличава. Защо тогава в Силициевата долина работните часове растат толкова много?

Може би технологията не оправдава обещанията. Реалните продукти все още изискват множество инженери и безкрайни опити и грешки. Според McKinsey 80% от компаниите, използващи генеративен AI, не виждат съществен ефект върху печалбите си. Миналата година Демис Хасабис, изпълнителен директор на DeepMind, предупреди, че индустрията е обхваната от „огромен шум и хипербола“ и се говори за неща, „които изобщо не са реални“.

Беренгер обвинява хиперконкурентната, „шумна“ среда, в която десетки AI стартъпи се надпреварват да пуснат почти идентични продукти. Някои основатели вярват, че единственото им предимство е скоростта - и изтощителните часове, които я осигуряват. „Това са пазари, в които победителят взема почти всичко и скоростта е над всичко“, казва той.

И все пак това не обяснява защо културата 996 се налага именно сега. Бумът на AI започна през 2023 г., но данните за разходи се появиха едва тази година.

Харазян от Ramp смята, че възходът на тази култура е свързан със задължителното връщане в офисите, което кара все повече компании да прибират служителите си обратно. В Сан Франциско търсенето на офис площи расте, като AI стартъпите заемат около 15% от всички наеми през първата половина на 2025 г.

Друга възможна причина е пазарът на труда. Безработицата сред младите хора с висше образование е 4.8% - над средното ниво. Обявите за начинаещи позиции са намалели със 7% през последната година, докато търсенето на старши роли се е повишило, сочат данни на Indeed. С по-малко възможности пред тях, много служители може би по-лесно приемат наказателните графици с надеждата да се издигнат.

„Основното е, че ако сте усетили, че уикенд работата се завръща в града - вече има количествени доказателства за това“, казва Харазян.

„А дали е полезно за вас - това е въпрос между вас, лекаря ви и може би вашия шеф.“