Бихте ли искали да работите почти двойно повече от стандартната 40-часова седмица? Това е въпрос, който много стартъпи в САЩ задават на бъдещите си служители - и за да мине успешно интервюто, отговорът трябва да е недвусмислено „да“.

Тези компании възприемат интензивния график, станал популярен първо в континентален Китай, известен като „996“, т.е. от 9:00 до 21:00 ч., шест дни в седмицата. С други думи - 72-часова работна седмица.

Феноменът „996“ в Китай предизвика масови протести и обвинения в „съвременно робство“, като критиците го винят за множество смъртни случаи сред служителите.

Въпреки негативната му репутация в чужбина, много американски компании - особено в сферата на изкуствения интелект - възприемат и самия график, и прякора му, в стремежа си да се конкурират както помежду си, така и с Китай, пише WIRED.

Адриан Кинърсли, сериен предприемач, който ръководи както агенция за назначаване на служители, така и стартъп за правна съвместимост при наемане, е изненадан колко много компании приемат напълно модела 996.

„Става все по-разпространено“, казва той пред WIRED.

„Имаме няколко клиента, за които първото условие при селекция на кандидати за интервю е дали са готови да работят по схемата 996.“

В началото на пандемията разговорите около условията на труд в САЩ често се въртят около бърнаут и нуждата от повече гъвкавост. Дори в прословуто натоварения технологичен сектор, компаниите подчертаваха усилията си да осигурят балансиран работен ритъм.

Днес нарастващият интерес към 996 показва, че махалото се е залюляло в обратната посока - напомняйки за ултиматума на Илон Мъск към служителите в X да работят „изключително хардкор“.

Компаниите нямат проблем да намират желаещи, а някои представят графика като основна част от културата си.

Rilla, AI стартъп, който продава софтуер за майстори и занаятчии (като водопроводчици) да записват разговори с клиенти и да се учат как да преговарят за по-високи тарифи, твърди, че почти всички от 80-те им служители спазват режима 996.

„Има силна и растяща субкултура от хора, особено в моето поколение (Z), които са израснали със историите за Стив Джобс и Бил Гейтс, предприемачи, отдали живота си на създаване на компании, променящи света“, казва Уил Гао, директор по растежа на компанията.

„Коби Брайънт посвети всяка будна минута на баскетбола и не мисля, че някой твърди, че не е трябвало да работи толкова упорито.“

Rilla не крие очакванията си. В актуални обяви за работа изрично се посочва, че служителите трябва да работят над 70 часа седмично, като се предупреждават да не кандидатстват, ако не са „въодушевени“ от графика. В офиса се предоставят закуска, обяд и вечеря - дори в събота.

Някои основатели представят 996 като опция за най-отдадените си служители, създавайки двуслоен модел, при който само част от екипа работи допълнително.

Ричи Картрайт, основател на здравната компания Fella & Delilah в Сан Франциско, наскоро публикува в LinkedIn съобщение до служителите си, описвайки усилията си да премине към графика 996. За да мотивира екипа, компанията е предложила 25% увеличение на заплатата и 100% ръст в дяловете за участниците. Според публикацията, цитирана от WIRED, малко под 10% от персонала се е съгласил.

През 2021 г., след години на нарастващо недоволство сред служителите, китайското правителство започна да ограничава широкоразпространената практика 996, която технически е незаконна. Макар все още разпространена в технологичния сектор, някои компании официално се отдръпнаха от нея.

На глобално ниво обаче, изглежда, че 996 се завръща.

Това лято британският рисков инвеститор Хари Стебингс предизвика оживен дебат, след като заяви, че 996 може би не е достатъчен - и че наистина амбициозните стартъпи трябва да работят още по-усилено, за да наваксат.

„Истината е, че в Китай вече правят ‘007’ - от полунощ до полунощ, седем дни в седмицата, с въртящ се персонал“, казва той.

„Ако искаш да създадеш компания за 100 милиона долара, може и за пет дни седмично. Но ако искаш 10-милиардна компания, трябва да бачкаш седем дни.“

Според Стебингс, компаниите в САЩ и техните служители в момента са далеч по-ентусиазирани от идеята, отколкото европейските им колеги.

„Хората в Европа изглеждат шокирани, когато им кажеш да работят през уикенда“, обяснява той.