Любовта към сделките вече не минава през стомаха. Убиват ли лекарствата за отслабване бизнес обяда?
Медикаментите, които потискат апетита, свиват не само талията, но и сцената за сделки
&format=webp)
За много хора на високи, средни, но и по-ниски позции деловият обяд винаги е бил неотменна част от работата - пространство за създаване на контакти, изграждане на доверие, път към сделка.
Много представители на по-възрастното поколение мениджъри могат да разказват с часове истории за „дълги обяди“, довели до най-успешните им бизнес удари. Изглежда обаче, че магията на деловия обяд избледнява, както стереотипната поговорка „любовта на мъжа минава през стомаха”.
Мнозина смятат, че манията по лекарства като Ozempic и Mounjaro, широкоразпространени в САЩ, Великобритания, но и редица други страни, заплашват и без това застрашеното изкуство на бизнес обяда, пише Financial Times.
Според скорошен доклад почти 12% от американците вече са използвали въпросните медикаменти, които помагат на хората да отслабнат, като потискат глада. Във Великобритания клиничният доставчик IQVIA изчислява, че 1,4 милиона души са купували такива препарати по данни към април тази година. За мнозина ефектът е буквално трансформиращ живота им – те се чувстват в по-добро здраве и в по-добра физическа форма.
Как обаче това се отразява на вездесъщия бизнес обяд? Хора, които доскоро са си поръчвали втора чаша вино, допълнително пармезан или неустоим десерт, сега едва докосват храната в чинията си.
FT цитира служители от лондонското Сити и ресторантьори, които споделят, че делови партньори и клиенти вече поръчват само едно ястие, често дори само предястие, което замества основното. Някои разказват за партита след работа, на които основната тема на разговор е и причината за „олекналия“ вид на финансовите брокери - бързият възход на медикаментите за потискане на апетита.
Така ресторантьорите, които вече се борят с растящите разходи за труд, сега са изправени пред ново предизвикателство: клиенти, които ядат по-малко и по-рядко.
Когато хапчето свие не само талията, но и сцената за сделки
„Дългият обяд дава възможност да задълбочиш разговора, който изгражда връзка и разбиране“, казва пред FT Джули Макийн, партньор и ръководител на звеното за медии и развлечения в компанията за подбор на висши кадри Odgers. „Ако един човек само си рови в салатата, това нарушава целия деликатен баланс.“
Други обче обаче казват, че медикаментите за отслабване са разумна мярка за по-добро здраве. Найджъл Бордман, бивш партньор в кантората Slaughter and May, споделя, че възприема Mounjaro като свой личен треньор. „Ако резултатът е, че бизнес обядът ми става малко по-кратък - нека бъде така“, категоричен е той.
Новата норма: по-малки чинии, по-малко алкохол, повече социални контакти
Много ресторантьори вече забелязват промени: по-малко поръчки за предястия и десерти, повече недоядени чинии - тенденция, която свързват с разпространението на медикаментите за отслабване.
Въпреки това оптимизмът не липсва. Според тях, дори когато хората ядат по-малко, желанието да разговарят и да правят бизнес в социална среда остава.
Уил Бекет, съосновател и главен изпълнителен директор на популярната британска верига за стек Hawksmoor, признава: „Започваме да мислим как да предложим нещо и за тези с по-малък апетит – защото те пак искат да излизат, да общуват и да хапнат нещо вкусно.“
Някои вече предлагат по-малки порции. Ресторантът The Fat Duck представя менюто „Mindful Experience“, което е с намалени порции и цени, тъй като основателят му Хестън Блументал забелязва, че хранителната култура се променя. „Хората вече не търсят място, на което да се натъпчат, а да се почувстват удовлетворени“, казва Блументал. „Възходът на медикаментите за отслабване само ще ускори тази промяна.“
Главният готвач Том Браун също пренастройва менюто на The Capital Hotel към по-леки и гъвкави предложения. Самият той ползвал Mounjaro и вярва, че може да се наслаждаваш на обяда, дори ако ядеш по-малко.
Кейт Никълс, ръководител на браншовата организация UK Hospitality, отбелязва, че вече масово се залага на малки порции, споделени ястия и по-малко алкохол. „Менютата се адаптират, но това няма да е краят на бизнес обяда – просто ще има промяна, към която ще се приспособим, така както свикнахме с по-късите обедни почивки и по-умерената консумация на алкохол.“
Дейвид Мур, собственик на отличения със звезда Мишлен Pied à Terre, признава, че корпоративните обеди са намалели като дял от продажбите. Той обаче казва, че частните зали в ресторанта му са пълни с хора, които оживено обсъждат изкуствения интелект, придобивания и празнуват сключени сделки.
Други ресторантьори твърдят, че нямат усещане за спад, посочвайки, че диети и контрол на порциите винаги са съществували - и че гъвкавостта е ключът към оцеляването.
Чарли Гилкс, основател на Inception Group (собственик на баровете Mr Fogg’s), казва, че негови приятели ресторантьори вече забелязват спад на средния разход на клиент, но не и в консумацията на алкохол. „Положителното е, че някои хора свалят килограми, чувстват се по-уверени и по-склонни да излизат на срещи – така че места като баровете може дори да спечелят“, добавя той.
Междувременно застрахователен мениджър споделя пред FT, че планира „Ozempic парти“ – прощална вечеря с обилно количество стек, преди да започне приема на медикамента по-късно тази година.