Западни мениджъри се прибират разтърсени след посещения в Китай
„Там няма хора – всичко е роботизирано“
&format=webp)
Западните индустриални ръководители, които посещават Китай, се завръщат смирени – дори уплашени.
Както съобщава The Telegraph, те предупреждават, че силно автоматизираната китайска производствена индустрия може много скоро да остави Запада далеч зад себе си, особено в областта на електромобилите.
„Ние сме в глобално състезание с Китай, и то не само за електромобили“, коментира изпълнителният директор на Ford Джим Фарли пред The Verge миналия месец.
„И ако загубим това състезание, нямаме бъдеще във Ford.“
Някои компании дори се отказват от нови инициативи, след като пътуванията до Китай разкриват мащаба на изоставането. Основателят на миннодобивната компания Fortescue, Андрю Форест, споделя, че след последното си посещение в Китай е прекратил плановете си да произвежда вътрешно системи за задвижване на електромобили.
„Там няма хора – всичко е роботизирано“, отбелязва той пред The Telegraph.
Други ръководители разказват за посещения в така наречените „тъмни фабрики“ – производствени мощности, които дори нямат нужда от осветление, тъй като роботи работят денонощно.
„Оставаш с усещането, че китайската конкурентоспособност вече не се дължи на държавни субсидии или евтина работна ръка, а на огромен брой високообразовани инженери, които иновират с бясна скорост,“ казва Грег Джаксън, изпълнителен директор на британския енергиен доставчик Octopus, пред изданието.
Според последни данни на Международната федерация по роботика, Китай е внедрил многократно повече индустриални роботи, отколкото Германия, САЩ и Обединеното кралство взети заедно.
И това не е просто стремеж към намаляване на разходите чрез автоматизация на труда.
„Китай има сериозен демографски проблем, а производството му традиционно е трудоемко“, обяснява анализаторът от Bismarck Analysis Риан Уитън.
„Затова страната действа превантивно, като се стреми да автоматизира колкото е възможно повече – не заради очаквани по-високи маржове, както е на Запад, а за да компенсира спада на населението и да си осигури конкурентно предимство.“
Освен в електромобилите, Китай интензивно инвестира в изкуствен интелект, в рамките на десетгодишен национален план, чиято цел е технологията да се превърне в „ключов двигател на икономическото развитие.“
Космическата програма на страната също напредва бързо, пораждайки опасения, че Пекин може да изпревари САЩ в завръщането на Луната.
Първите признаци за доминирано от Китай индустриално бъдеще вече са очевидни, особено в сектора на електромобилите. Докато Съединените щати налагат протекционистки мерки, за да защитят вътрешните производители и да отблъснат конкуренцията, китайските EV правят впечатляващ пробив на европейските пазари.
„Роботизацията, ако се прилага ефективно, може драстично да повиши производителността на една икономика,“ казва главният икономист на Центъра за европейски реформи Сандер Тордойр.
„И ако Китай е изключително добър в това, Европа трябва да се опита да навакса, защото – подобно на Китай – и нашият континент застарява.“
Засега САЩ удържат фронта, тъй като забраните върху китайски електромобили остават в сила.
„Реалността е, че китайците са 700-килограмовата горила в индустрията на електромобилите“, коментира Фарли.
Изпълнителният директор на Ford признава, че вече лично е усетил конкуренцията.
„Не обичам да говоря за конкурентите, но карам Xiaomi“, сподели Фарли.
„Прелетяхме една кола от Шанхай до Чикаго и я карам вече шест месеца - и не искам да се разделям с нея.“