Уроците на Мърдок: Защо липсата на избран наследник унищожава семейни империи
Твърде често със смъртта на основателя на един бизнес състоянието на компанията рязко се влошава, защото неговите наследници отказват да гледат в бъдещето
,fit(1001:538)&format=webp)
Две години. Толкова време продължава съдебният спор между милиардера Рупърт Мърдок и неговите наследници. В основата на всичко са парите. Или по-точно - как бизнес империята да премине в ръцете на следващото поколение.
Когато през септември бизнесменът и децата му все пак успяха да постигнат споразумение за разделяне на имуществото, всички видяха колко е важно едно семейство да има ясен план, когато става дума за такива спорове. В противен случай нещата може много бързо да поемат в грешна посока.
В тази история примерът с Мърдок е лош. Но има и добри - богати семейства, които с разум и спокойствие решават такива въпроси, така че бизнесът да не пострада.
Шотландският производител на бисквити Walker's Shortbread е един от най-големите износители на храни, а характерните им червени кутии могат да се видят в магазините на почти всяко летище. Компанията е основана през 1898 г. от Джоузеф Уокър, а днес се управлява от неговия правнук Ники Уокър. Според него семейният бизнес представлява „консорциум от братовчеди“.
Всички от семейството могат да работят за компанията. И всеки може да каже с какво точно би искал да се занимава. Което не означава, че желанието му ще се сбъдне веднага.
„Нашият план за наследяване казва следното: ако искате да работите тук, има място за вас. Компанията непрекъснато се разширява, може да се усъвършенствате и да растете в кариерата“, казва той пред BBC.
Спорове винаги има, добавя Уокър. Но убеждението в семейството е, че решенията трябва винаги да са в полза на бизнеса. Освен това Уокър нямат проблем с привличането на външни експерти. Нито пък ги притеснява, ако съветът на директорите е съставен от хора извън семейството.
От решаващо значение за семейния бизнес е съставянето на план за наследяване, чрез който да се преодолеят разликите между уменията, нужни днес, и тези на бъдещето, казва управляващият директор на световната компания за набиране на персонал “Robert Half” - Чарли Груб.
„Личните отношения и емоциите могат да са истинско предизвикателство, когато настъпи моментът за наследяване. Изискват се умения да се дистанцираш от това и да признаеш, че има разлика между това да си бизнес лидер и семеен човек“, подчертава Груб.
Твърде често обаче именно със смъртта на основателя на един бизнес състоянието на компанията рязко се влошава, защото неговите наследници отказват да гледат в бъдещето. А понякога вина за това имат и самите основатели.
Проучване на платформата за обяви “Robert Half” сочи, че четирима от всеки десет бизнес лидери в Канада не са посочили кой да заеме мястото им. А в същото време е ясно, чe липсата на ясен план често води до фалит или продажба на компанията.
Майк Бронер е шеф на калифорнийската компания Dr. Bronner's, известна в САЩ със своите сапуни, лосиони и паста за зъби. Компанията е основана от дядото на Майк - Емануел Бронер, през 1948 г. Дядото не оставя никакви документи, нито пък план за това как трябва да се развива бизнесът.
Неговият син поема щафетата и управлява до средата на 90-те години, когато се оттегля поради влошено здраве. Още при първото наследяване на бизнеса се разбира, че нещо куца в този процес. Дядото оставя компанията с над 2 млн. долара данъчни задължения - проблем, с който наследникът му трябва да се справи.
„Поучихме се от това. Днес мислим за идващите след нас. И чак когато можем да гарантираме, че поне още две поколения ще се занимават с бизнеса, можем да сме сигурни, че компанията ще функционира по правилния начин“, казва Майк.
Той самият се надява, че децата му ще го наследят. Макар че към момента аргументите на сина му са следните: харесва му да е директор - и компанията да му плаща обяда.
Една от успешните стратегии, когато се планира наследяване, е децата отрано да бъдат привлечени в компанията. Това прави Марк Мишлен, собственик на месарския магазин St James Town Steak and Chops в Торонто. И двамата му сина работят с него и се готвят да поемат бизнеса, след като баща им се оттегли.
„Според мен е най-добре бизнесът да остане семеен. Клиентите също харесват това. Много пъти ми казват: „О, това са вече три поколения. Помня как баща ти ме черпеше, когато бях малък“, казва Мишлен.
„Да имаш семеен бизнес на няколко поколения е истинска привилегия“, посочва пък шотландецът Уокър.
А възможността всичко изградено от теб да бъде наследено от децата ти е нещо страхотно. Но това не бива да се приема за даденост.
„От собствен опит мога да кажа, че на мен ми бяха дадени много грижи и много насоки. И сега е мой ред да направя същото за следващото поколение“, казва Уокър.
&format=webp)
&format=webp)
)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
,fit(1920:897)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)