На изложението за потребителска електроника (CES) в Лас Вегас, автомобилните ентусиасти получиха възможност да погледнат в бъдещето, като три марки - Honda, VinFast и Kia - излязоха на сцената, за да представят последните си иновации в областта на електрическите превозни средства.

Honda

Honda показа три концептуални автомобила, които предлагат ранен поглед към предстоящата линия. Първият от новите модели, наречен Honda 0, ще бъде пуснат в производство през 2026 г.

Миналата година японският конгломерат обяви, че инвестира 40 млрд. долара в прехода си към EV, като планира да представи 30 нови варианта в световен мащаб до 2030 г.

Понастоящем Honda изостава от основните си конкуренти по отношение на продажбите на напълно електрически превозни средства. Към този момент компанията не предлага никакви модели с нулеви емисии в САЩ, въпреки че в миналото е предлагала някои, насочени към определени пазари, като Калифорния.

За разлика от Honda 0, електрическият SUV - Prologue, създаден в сътрудничество с General Motors - се очаква да бъде пуснат за продажба по-късно тази година. Конкуренти като Hyundai, Kia, Ford и GM вече разполагат с множество такива модели на пазара, коментира CNN.

Toyota пуска 10 нови модела електромобили до 2026 Към днешна дата японският автомобилен производител понастоящем има само три модела с батерии на пазара

Двата варианта на Honda от Series 0 се наричат Saloon и Space-Hub. В автомобилната терминология “Saloon” е друга дума за седан, която се използва по-често в британския английски език. Концептуалният модел обаче прилича повече на хечбек, с ниски, плавни очертания, завършващи с равна задна част. Той е първото попълнение от серията, който ще се предлага в Северна Америка през 2026 г.

Концепцията Space-Hub е по-висока с каросерия, наподобяваща ван. Този електромобил има просторен, гъвкав интериор, който може да превозва "различни пътници", според Honda. Изображенията на интериора показват седалки, подобни на пейки, удължени около задната част и отстрани. Производителят не съобщава кога и дали нещо подобно на Space-Hub може да се появи в продажба.

Afeela

Изуми Каваниши, президент на Sony Honda Mobility (SMH), представи за трети път електрическия автомобил Afeela, като го управляваше на сцената с помощта на контролер DualSense за PlayStation 5.

Вероятно няма да можете да паркирате своя електромобил на Sony с помощта на джойстик, когато марката евентуално започне да произвежда модела. Каваниши побърза да подчертае, че смисълът на ексцентричната поява е бил с цел техническа демонстрация.

Партнирайки си с Epic Games и Microsoft, SHM интегрира напреднали технологии в превозното средство, като използва Unreal Engine 5 за инфоразвлекателната система и интегрира генеративен изкуствен интелект за гласовия асистент.

Оборудван с 91-kWh акумулаторен пакет, генериращ 483 конски сили, Afeela обещава уникално изживяване при шофиране с акцент върху прецизния хардуер, комфорта и функциите за подпомагане на шофирането.

Освен това компанията обяви сътрудничество с Polyphony Digital за включване на футуристичния електромобил в играта Gran Turismo 7, което ще хармонизира дигиталното и реалното изживяване. Планирано за поръчки през 2025 г. и доставки през 2026 г., производството на седана ще започне в Охайо, САЩ.

VinFast

VinFast, виетнамски производител на електромобили, който едва наскоро навлезе на пазара в САЩ, разкри плановете си да се насочи към популярния американски пазар на пикапи.

По време на събитието, компанията представи VF Wild - електрически пикап от среден клас. Въпреки че той се води концептуален автомобил, ръководството на компанията посочи, че възнамерява да го пусне в производство.

"Това не е просто нов продукт - той демонстрира стремежа ни да навлезем в бързо развиващия се и процъфтяващ пазар на електрически пикапи", заявява Тран Май Хоа, заместник-изпълнителен директор на VinFast по продажбите и маркетинга.

VF Wild е малко по-къс от средно голям пикап като Toyota Tacoma или Ford Ranger. Той разполага с четири врати, два реда седалки и товарнен отсег с дължина около метър и половина. Задната стена на пътническото отделение обаче може да се сгъва, оставяйки я отворена към товарното пространство отзад. Когато тя се отвори, задните седалки също се сгъват, което позволява в комбинираната кабина да се превозват предмети с дължина до два метра и половина. Това е подобно на функцията, която General Motors понастоящем предлага с Chevrolet Silverado EV.

Виетнамската Vinfast стана третата най-ценна автомобилна компанияВъпреки че производителят на електромобили не може да се похвали с голям пазар, пред него са само Tesla и Toyota

VinFast показа и субкомпактен електрически SUV, VF 3, който компанията в момента продава във Виетнам, но планира да се появи и на американския пазар.

Квадратният автомобил с две врати е изключително малък - по-къс от Kia Rio или Nissan Versa, например. VinFast все пак обещава "достатъчно" вътрешно пространство, но размерът ограничава броя на акумулаторните клетки, които може да носи, така че VF 3 може да измине само около 125 км с едно зареждане, според автомобилния производител.

В момента компанията изгражда завод в Северна Каролина, за да доставя електромобили за американския пазар.

Hyundai представи нов електрически седан, който ще се бори с Tesla Model 3Hyundai Motor представи първия си електрически седан Ioniq 6

Kia

По време на CES 2024 Kia представи серия от концепции за електрически микробуси с висока степен на персонализация.

В момента автомобилният производител предлага семейни миниванове с бензинови двигатели, като Kia Carnival. Но търговските микробуси са различни. Въпреки че някои от тях могат да бъдат конфигурирани за превоз на пътници, те също се използват и за транспортиране на товари, като например пакети за доставка. Планът на Kia е електрическите ванове да могат лесно да се персонализират за различни бизнес нужди.

Сред трите превозни средства, които южнокорейският автомобилен производител показа, е средно голям ван, наречен PV5.

Тази версия, която ще бъде първият от моделите в серията, който ще бъде пуснат в продажба, е изключително гъвкав електромобил, който може бързо да се конфигурира за различни цели в рамките на работния ден.

Kia представи и по-голям ван, наречен PV7, и много по-малък, PV1, предназначен за движение в тесни градски условия. PV7 е подобен на големите микробуси, които превозват товари или имат няколко реда седалки за хора.

Повечето модели имат силно персонализиращ се интериор, който може бързо да се преструктурира за различни приложения, но без да се променя цялата част на каросерията, както е при PV5.

Компанията също така обяви плановете си за автономно управление на моделите от серията.

Засега обаче тези микробуси са прототипи, така че изброените функции може скоро не видят бял свят.

Снимки: Getty Images